• 1
  • 2
2018-01-02, 16:13
Medlem
psaks avatar
Ripper var tamare än jag mindes den när jag såg om den häromåret. Fulcis andra skräckfilmer är väl värre (i minnet nu iaf)

Vad gäller våldsammast så var ju Braindead ledande under lång tid mätt i liter blod. Vet inte hur det är nu. Personligen vacklar jag väl just nu mellan Hostel 2 och Gutterballs, men som sagt beror det ju på hur man mäter filmvåld: graden av brutalitet eller flest smällar per minut?
Citera
2018-01-03, 07:50
Medlem
Braindead tycker inte jag hör hemma här, den är ju bara rolig. Då är The Thing mer relevant, helvete vilken slafsig sak...
Citera
2018-01-03, 16:35
Medlem
Maravillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hanekes Funny Games (det tyskspråkiga originalet) är en av de absolut obehagligaste filmer jag har sett, men den undvker nogsamt att visa våldshandlingarna direkt on camera - i stort sett allt aktivt, fysiskt våld som den tillfångatagna familjen utsätts för av de två unga psykopaterna sker utanför bild eller precis före eller efter vad vi ser i bild. Dessutom är det väldigt litet musik, vilket gör tonen ännu mer kall och kliniskt registerande. Vilken tv-deckare som helst innehåller mer våld i bild än Funny Games.

Det tog många år innan jag ens kunde förmå mig att se igenom den på dvd, efter att jag hade hört en intervju med Suzanne Lothar, som spelade mamman, på P3 i slutet av 90-talet. Och till och med när jag såg igenom den på dvd spolade jag förbi vissa avsnitt. Jag är inte blödig, så pass svår är den att se.

Nog för att avsaknaden av musik satte en mörkare ton, men utöver det tyckte jag inte filmen var särskilt läskig. Är absolut inte hårdhudad av mig på något sätt, snarare motsatsen men jag lyckas inte se vad alla finner så obehagligt med denna film.
Det enda otäcka, vad jag minns, är stämningen i början när de trots sin artighet vägrar lämna huset. Då satt man på helspänn. Annars - meh.

Får kanske ta och se om den, var trots allt längesen.
Citera
2018-01-04, 22:18
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scuz
New York Ripper är renodlat skräp. Underhållande skräp. Klassiker vet i fan dock, den är ju inte alls på samma nivå som Zombi 2 och The Beyond när det gäller kultstatus.

August Underground är mycket mer intressant, men tyvärr svintrist att kolla på.
I beg to differ. AU är skärp. Värdelös story, uselt foto etc. NY ripper har snyggt foto, en knäpp story, men iaf en story, etc.

Jag håller NY Ripper över Beyond och Zombie. Den är i klass med City of the living dead, som är kanske Fulci's bästa film.
Citera
2018-01-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
I beg to differ. AU är skärp. Värdelös story, uselt foto etc. NY ripper har snyggt foto, en knäpp story, men iaf en story, etc.

Jag håller NY Ripper över Beyond och Zombie. Den är i klass med City of the living dead, som är kanske Fulci's bästa film.

Fast själva grejen med August Underground är ju att det ska vara ett par psykopaters hemmavideos. Det finns ingen egentlig story, per se, och fotot är medvetet amatörmässigt. Fejksnuff som ska vara så realistiskt som möjligt.

Och eftersom August Underground är mer åt found footage-hållet än vanlig spelfilm så går den inte att jämföra med New York Ripper, utöver själva "äckel-faktorn", då. Personligen tycker jag att Mordum och Penance är tusen gånger äckligare, och har betydligt bättre effekter, än Fulcis film.
Citera
2018-01-04, 23:58
Medlem
New York Ripper såg jag på 80-talet och då blev jag alldeles skakis. Det enorma hatet mot kvinnor som mördaren visar på är fortfarande äcklande. Skära i bröstvårtan, ögat.. och den slutliga scenen. Storyn är tunn, dubbningen hemsk. Men nog är det en klassiker. Videovåld på hög nivå.
Citera
2018-01-05, 02:02
Irreversible av Gaspar Noé är en ganska våldsam och psykiskt jobbig film utan speciellt mycket filmat våld. Nåja nån scen kanske är lite väl detaljerad.
http://imdb.com/title/tt0290673/
En riktigt fucked up film som inte lämnar en oberörd.

Sedan är väl A clockwork orange ganska våldsam utan att vara våldsam. Länge sen jag såg den men några scener påminner om Funny games. Samma slags psykopat-vibbar.
Senast redigerad av frasselito 2018-01-05 kl. 02:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in