Nu går polisen i region Mitt ut med ett nyårslöfte om att hårda tag ska tas mot buset.
https://www.svd.se/polischef-gar-int...ska-vara-tuffa
Man har den senaste tiden förlorat 100 medarbetare pga av omorganisationen och kriminalitet ökat (knark, vapen och rån, mm.).
Lösningen heter: operation Lynx.
– Det är en regional övergripande insats som ska pågå över flera år. Vi samlar regionens resurser regelbundet och sen gör vi kraftfulla men kortvariga punktinsatser. Alla i polisregionen kommer få uppleva med jämna mellanrum att man har mycket muskler. Citerar SVD Carin Götblad som har nästan 30 år i tjänst.
Är det ett propaganda nummer?
Carin Götblad tycks för en gångs skull vara en riktig polis som vet vad hon talar om. Kan man lita på resultat, kommer hon leverera?
Varför kommer detta nu och inte förra 2015 eller i fjol?
Varför har man inte liknande satsningar i Göteborg, Malmö och Stockholm?
”
– I det korta perspektivet finns bara ett sätt att bemöta våldet. Det gäller att vara än mer konfrontativ, säger hon”.
Något som inte tycks följa Dan Eliassons dialoglinje. Kör Carin sitt eget race?
Vad säger Snutkoll.se om detta?
Hon kopplar också ihop brottsligheten med övrig samhällsservice och skatter:
– Vi ser också hur de här grovt kriminella personerna bluffar och parasiterar på bidragssystemen.
”Skjutningar tar sjukvårdens resurser i anspråk. Man upplever större hot, rädsla, måste tänka på sin egen säkerhet på grund av bråk från anhöriga och kriminella som kommer dit. Vi får i ökad utsträckning ha polisbevakning på sjukhusen”.
Och så hennes och polisens nyårslöfte:
”jag förväntar mig att vi kommer att se en tydlig skillnad om ett år.”
Det är så man blir både rörd och lite kär...