2017-12-29, 22:00
Medlem
euqueros avatar
Om någon är misstänkt för ett brott (genom anmälan och span) som kan ge ett par års fängelse, hur länge tar det innan polisen gör något åt det, typ tar in personen på förhör, gör husrannsakan, etc.? När brottsoffret har underrättats att anmälan kommit in och ärendet kommer att gå vidare, fortsätter polisen vanligtvis att spana då för att säkra ytterligare bevis eller brukar de ha tillräckligt mycket bevis för att ligga lågt med span och vänta tills förhöret med den misstänkte istället?
Citera
2017-12-29, 22:06
Medlem
Vid sexualbrott med tillräckligt trovärdigt offer, så plockar dom in dig nästa morgon klockan 06:00.
Citera
2017-12-29, 22:22
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vid sexualbrott med tillräckligt trovärdigt offer, så plockar dom in dig nästa morgon klockan 06:00.

Okej, men det här handlar om en anmälan som gjordes för länge sedan och ett span som pågått fram till nu (och som kanske även fortsätter?).
Citera
2017-12-29, 22:25
Medlem
Det går inte att svara på en så jävla dum fråga.
Citera
2017-12-29, 22:30
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 69-69
Det går inte att svara på en så jävla dum fråga.

Vilken ytterligare information behöver du för att kunna svara på den?

Brottsoffret har blivit informerat att anmälan kommit in och span pågått en längre tid. När kan man förvänta sig att polisen går vidare med ärendet?
Citera
2017-12-29, 22:43
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euquero
Vilken ytterligare information behöver du för att kunna svara på den?

Brottsoffret har blivit informerat att anmälan kommit in och span pågått en längre tid. När kan man förvänta sig att polisen går vidare med ärendet?

Hur hög är en häst och hur långt är ett snöre?

Det hela beror på brottets art, om risk för andra personer föreligger, hur mycket resurser aktuell polisstation har, hur många övriga brott som de jobbar med, vilken prioritet brottet har gentemot andra pågående utredningar etc.

Din fråga är helt omöjlig att svara på. Ring polisen och fråga dem vad de tror, det är enda möjligheten att få ett svar som kan spegla verkligheten det minsta.
Citera
2017-12-29, 22:50
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Hur hög är en häst och hur långt är ett snöre?

Det hela beror på brottets art, om risk för andra personer föreligger, hur mycket resurser aktuell polisstation har, hur många övriga brott som de jobbar med, vilken prioritet brottet har gentemot andra pågående utredningar etc.

Din fråga är helt omöjlig att svara på. Ring polisen och fråga dem vad de tror, det är enda möjligheten att få ett svar som kan spegla verkligheten det minsta.

Okej, men min andra fråga då? Om brottsoffret har fått meddelande om vilka datum spanet pågått, är det underförstått då att det nu är avslutat eller brukar polisen fortsätta spana ändå?
Citera
2017-12-30, 18:06
Jag var anmäld, eller tipsad om, för något de trodde jag hade, i slutet av 2015. Så de hade väl span på mig i ca 3 månader, för den 30:e mars 2016 slog de till med hela kavalleriet. De plockade in mig på förhör när jag cyklade till min sysselsättning. Så de visste ju var den låg o vilka tider jag jag var där.

Nu var det en tjurig väninna (vi är numera vänner igen) som tipsade, men jag var helt oskyldig. Men hade deras farhågor besannats så hade det nog kunnat ge några års fängelse.
Citera
2017-12-30, 18:36
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag var anmäld, eller tipsad om, för något de trodde jag hade, i slutet av 2015. Så de hade väl span på mig i ca 3 månader, för den 30:e mars 2016 slog de till med hela kavalleriet. De plockade in mig på förhör när jag cyklade till min sysselsättning. Så de visste ju var den låg o vilka tider jag jag var där.

Nu var det en tjurig väninna (vi är numera vänner igen) som tipsade, men jag var helt oskyldig. Men hade deras farhågor besannats så hade det nog kunnat ge några års fängelse.

Tack för svar! Det låter som att polisen slog till i slutet av sitt span på dig? Eller vet du om din väninna fick veta att spanet var avslutat och sedan tog det ett tag innan de plockade in dig?
Citera
2017-12-30, 19:03
Citat:
Ursprungligen postat av euquero
Tack för svar! Det låter som att polisen slog till i slutet av sitt span på dig? Eller vet du om din väninna fick veta att spanet var avslutat och sedan tog det ett tag innan de plockade in dig?
Nä, hon fick inget veta efteråt. Det var ju inget gjort mot henne, eller någon annan som jag misstänktes för brott mot.

Hon påstår att det var för att hon var orolig för mig som hon tipsade polisen, men att hon skulle göra det just som vi var ovänner är ju lite märkligt... Ska i.a.f. fira nyår hos henne imorgon.
Citera
2017-12-30, 19:15
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Nä, hon fick inget veta efteråt. Det var ju inget gjort mot henne, eller någon annan som jag misstänktes för brott mot.

Hon påstår att det var för att hon var orolig för mig som hon tipsade polisen, men att hon skulle göra det just som vi var ovänner är ju lite märkligt... Ska i.a.f. fira nyår hos henne imorgon.

Okej! Bra att det ordnade sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in