2017-12-29, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Har man bundet lån så skall lånet förnyas med ny aktuell räntesats eller att man går över till obundet.
Jag kan tänka mig att man då även ser över hushållets inkomster i förhållande mot utgifterna på samma sätt som då man initierar lånet.

Sänks hushållets inkomster så ökar ju riskerna för långivaren. Men hur det tolkas kommer nog mera bero på vilken bank man har och hur ens tidigare ekonomi sett ut.
Jag har rörligt lån på rubbet. Jag vet att efter ett år försämrar de ränterabatten om jag inte hör av mig. Men det i sig tycker jag inte kan räknas som omförhandling.
Citera
2017-12-29, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Hur menar du? Amortering baseras inte på lön på det sättet.

Jo, faktiskt. Om de nya amorteringsreglerna klubbas igenom så kommer du tvingas amortera mer om du är skuldsatt mer än 4,5 gånger din årsinkomst. Då gäller 3% amortering om året istället för 2% som är amorteringskravet.

https://www.svd.se/amorteringskrav-drabbar-valbetalda
"Det hårdare kravet innebär att nya bolånetagare med bolåneskulder som överstiger 4,5 gånger bruttoinkomsten ska amortera minst en procent av skulderna, utöver det befintliga amorteringskravet."

Till TS, villkoren sätts när lånet tas. Så länge du inte lägger om lånet så kommer villkoren som gällde när lånet togs gälla tills det är betalat (amortering alltså, ränta justeras ju självklart).
Citera
2017-12-29, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3

Till TS, villkoren sätts när lånet tas. Så länge du inte lägger om lånet så kommer villkoren som gällde när lånet togs gälla tills det är betalat (amortering alltså, ränta justeras ju självklart).
Tack, det var precis det jag var ute efter.
Citera
2017-12-29, 17:20
Medlem
Citat:
Jo, faktiskt. Om de nya amorteringsreglerna klubbas igenom så kommer du tvingas amortera mer om du är skuldsatt mer än 4,5 gånger din årsinkomst. Då gäller 3% amortering om året istället för 2% som är amorteringskravet.

"Det hårdare kravet innebär att nya bolånetagare med bolåneskulder som överstiger 4,5 gånger bruttoinkomsten ska amortera minst en procent av skulderna, utöver det befintliga amorteringskravet."

Ett stickspår: om man ta ett nytt lån efter 1a mars, så att man omfattas av det nya kravet, och senare får höjd lön, vad gör man då? Jag antar att man vid det tillfället kan passa på att utöka lånet med en krona, så att summan av det gamla och nya lånet vid det tillfället understiger 4.5*bruttoinkomsten (eftersom man fått påökt), så att man därmed slipper den där amorteringen.
Citera
2017-12-29, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Om du tar ett nytt lån efter 1a mars 2018 så att summan av det gamla och det nya lånet överstiger 4.5* hushållets bruttoinkomst, så omfattas du av kravet. Då måste du amortera 1% av det totala lånet.
Varför inte amortera dina lån så slipper du tänka!eller fråga fb om råd din jävla låne parasit.
Citera
2017-12-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av archy66
Varför inte amortera dina lån så slipper du tänka!eller fråga fb om råd din jävla låne parasit.
Ja, det är förstås ett alternativ. För egen del amorterar jag inte en krona, eftersom jag inte tycker att sparande till 1.30% ränta är optimalt för mig. Att jag har fel där finns det säkert jättemånga som tycker, men det är offtopic.
Citera
2017-12-29, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ett stickspår: om man ta ett nytt lån efter 1a mars, så att man omfattas av det nya kravet, och senare får höjd lön, vad gör man då? Jag antar att man vid det tillfället kan passa på att utöka lånet med en krona, så att summan av det gamla och nya lånet vid det tillfället understiger 4.5*bruttoinkomsten (eftersom man fått påökt), så att man därmed slipper den där amorteringen.

Om du inte kan amortera,så gör dig själv en tjänst gå i konkurs!
Citera
2017-12-29, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av archy66
Om du inte kan amortera,så gör dig själv en tjänst gå i konkurs!
Jag kan, men jag vill inte.
Citera
2017-12-29, 18:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Fast topic är ju sänkt inkomst.
Citera
2017-12-29, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Fast topic är ju sänkt inkomst.

Ja, precis. Om man tar ett lån så sätts villkoren när man tar lånet, om man omförhandlar, lånar extra, lägger om lånet och under tiden har sänkt sin bruttoinkomst så finns risken att man råkar ut för det nya amorteringskravet eftersom det då görs en ny låneansökan.

Det är så jag uppfattat det i alla fall. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2017-12-29, 20:46
Medlem
Citat:

Om jag har rätt så gör bankerna en kreditkontroll varje gång du tar nytt lån/lägger om dina lån. Uppgifterna får de då från senaste deklarationen, alltså tar det ju ett år innan bankerna ser att din bruttoinkomst har ökat. Detta går att frångå med intyg från företaget att man tjänar si och så mycket o.s.v.
Citera
2018-02-11, 22:58
Medlem
utan.att.stannas avatar
Om man vill höja lånet efter 1 mars. Vi säger 150 000 till renovering. Vad exakt händer? Skulden läggs upp 10 år? Närmar sig 85% då, så 2% amortering på den delen?

Om man inte får, så random privatlån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in