• 1
  • 2
2017-12-29, 13:05
Medlem
Om man tar ett nytt bolån efter 1a mars 2018, och därefter får sänkt lön (eller nytt jobb med lägre lön) eller går i pension, hur mycket måste man amortera?

Avgörs amorteringssumman (i kronor) av hur mycket man tjänade när lånet togs, eller hur mycket man tjänar i nutid?
Citera
2017-12-29, 13:09
Medlem
Nu går det runt i huvet på mig. Jag tror jag tänker fel.
Citera
2017-12-29, 13:12
Medlem
Vad jag menar är, om man tar ett nytt lån efter mars 2018, utan att beröras av kravet (eftersom man tjänar sp mycket), kommer man beröras av kravet senare om lönen sänks?
Citera
2017-12-29, 13:15
Medlem
RonHowards avatar
Om du inte berörs av kravet när du ansöker om nytt bolån då kravet gäller så kommer du inte beröras. Du kommer sedermera inte beröras om du får sänkt lön heller därför att bolåneavtalet fortfarande gäller. Däremot om du omförhandlar ditt bolån så kan du komma att beröras av kravet.
Citera
2017-12-29, 13:21
Medlem
Och med omförhandla lånet, menar du då förhandling om räntan och/eller flytta till annan bank (pga lägre ränta). Skulle den typen av omförhandling leda till att jag plötsligt börjar beröras av kravet (efter att min lön sänkts)?
Citera
2017-12-29, 13:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Om man tar ett nytt bolån efter 1a mars 2018, och därefter får sänkt lön (eller nytt jobb med lägre lön) eller går i pension, hur mycket måste man amortera?

Avgörs amorteringssumman (i kronor) av hur mycket man tjänade när lånet togs, eller hur mycket man tjänar i nutid?

Hur menar du? Amortering baseras inte på lön på det sättet.
Citera
2017-12-29, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Hur menar du? Amortering baseras inte på lön på det sättet.
Ja det blev helt fel. Hur jag menar syns i tredje inlägget.
Citera
2017-12-29, 13:51
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Och med omförhandla lånet, menar du då förhandling om räntan och/eller flytta till annan bank (pga lägre ränta). Skulle den typen av omförhandling leda till att jag plötsligt börjar beröras av kravet (efter att min lön sänkts)?

Har man bundet lån så skall lånet förnyas med ny aktuell räntesats eller att man går över till obundet.
Jag kan tänka mig att man då även ser över hushållets inkomster i förhållande mot utgifterna på samma sätt som då man initierar lånet.

Sänks hushållets inkomster så ökar ju riskerna för långivaren. Men hur det tolkas kommer nog mera bero på vilken bank man har och hur ens tidigare ekonomi sett ut.
Citera
2017-12-29, 15:28
Medlem
Hej

jag höll på nyligen och roddade med detta.

Kort historia: Jag ville utöka mitt lån med 50 TSEK, det klassade NB som ett nytt lån/omförhandling och ansåg att det skulle gå in under nya amorteringskravet.

Såvitt jag förstod så kan amorteringskravet enbart användas vid ett nyupptaget lån efter 2018 påbörjats. Det gäller alltså inte ett tidigare taget lån eller omförhandling av räntan på lånet, om du inte önskar gå in och göra ett nytt lån för ex bil, renovering och vill lägga det på samma lån.
Citera
2017-12-29, 16:19
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripleone
Hej

Kort historia: Jag ville utöka mitt lån med 50 TSEK, det klassade NB som ett nytt lån/omförhandling och ansåg att det skulle gå in under nya amorteringskravet.

Såvitt jag förstod så kan amorteringskravet enbart användas vid ett nyupptaget lån efter 2018 påbörjats. Det gäller alltså inte ett tidigare taget lån eller omförhandling av räntan på lånet, om du inte önskar gå in och göra ett nytt lån för ex bil, renovering och vill lägga det på samma lån.

Om man skall utöka ett redan befintligt lån kommer alltså de nya reglerna gälla hela lånet?
Då är det väll bättre att ta ett nytt lån, så att de nya amorteringsreglerna bara gäller det nya lånet.
Citera
2017-12-29, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripleone
Hej

Om du vill utöka ditt lån med 50.000 innan 1a mars 2018 så omfattas du inte av det nya kravet. Att din bank däremot tycker det är ett tecken på att du ska prata med fler banker.
Citera
2017-12-29, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Om man skall utöka ett redan befintligt lån kommer alltså de nya reglerna gälla hela lånet?
Då är det väll bättre att ta ett nytt lån, så att de nya amorteringsreglerna bara gäller det nya lånet.
Om du tar ett nytt lån efter 1a mars 2018 så att summan av det gamla och det nya lånet överstiger 4.5* hushållets bruttoinkomst, så omfattas du av kravet. Då måste du amortera 1% av det totala lånet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in