Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-29, 12:16
  #1
Medlem
simba_rocks avatar
Har över åren skaffat mig en djäkla massa foton(papper) som ligger överallt. Nu har jag tänkt ta tag i detta. Först och främst att samla foton från 50-, 60-, 70-, 80-, 90-, 00-talet i olika lådor. Har Ni något förslag på bra förvaring ? Ser framför mig någon sorts registerskåp, men skåpet skall ju kunna stå i ett vanligt hem utan att vara anskrämligt. Vill dessutom inte att det skall vara för dyrt.

Hur märka upp o dela upp i olika grupper ?

Ser fram emot förslag hur Ni andra gjort.

Pensionär som vill börja 'döstäda' :-)
Citera
2017-12-29, 12:51
  #2
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Har över åren skaffat mig en djäkla massa foton(papper) som ligger överallt. Nu har jag tänkt ta tag i detta. Först och främst att samla foton från 50-, 60-, 70-, 80-, 90-, 00-talet i olika lådor. Har Ni något förslag på bra förvaring ? Ser framför mig någon sorts registerskåp, men skåpet skall ju kunna stå i ett vanligt hem utan att vara anskrämligt. Vill dessutom inte att det skall vara för dyrt.

Hur märka upp o dela upp i olika grupper ?

Ser fram emot förslag hur Ni andra gjort.

Pensionär som vill börja 'döstäda' :-)
På Erikshjälpen fanns det en del skåp av ikeas kontorsserie till hyfsat pris, så det är väl mitt tips på förvaring då de skall ha det mörkt och svalt.
Har du inget annat för dig kan du alltid scanna in bilderna, blir att man tittar oftare då det är mer lätthanterligt.

Döstäda är intressant, funderar starkt på att "Döröja" för att de efterkommande skall slippa ta tag i det, så de skulle behöva sänka pensionsåldern .

Det med foto så funderar jag iallafall på att typ bara spara ett litet antal kort som summerar allt man traskat igenom under åren, max vad som ryms i en flyttlåda av standard format. Kanske att man skriver nått på baksidan av kortet så de blir mer intressanta för som tar hand om lådan.

De digitala kort man har så sorterar jag månadsvis i mappar, efter datum kan man lägga till tex om det är en resa eller nått sånt "2012-09-Giftemålet i Bangkok", eller "2012-10-Rundresa i södra Thailand".

Utöver det så tänkte jag avveckla själva ägandet av saker, för att sen njuta mer av livet på varmare breddgrader. Det räcker att hyra ett hus här och investera pengarna på ett gott liv i Thailand.
Citera
2017-12-29, 13:12
  #3
Medlem
simba_rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
På Erikshjälpen fanns det en del skåp av ikeas kontorsserie till hyfsat pris, så det är väl mitt tips på förvaring då de skall ha det mörkt och svalt.
Har du inget annat för dig kan du alltid scanna in bilderna, blir att man tittar oftare då det är mer lätthanterligt.

Döstäda är intressant, funderar starkt på att "Döröja" för att de efterkommande skall slippa ta tag i det, så de skulle behöva sänka pensionsåldern .

Det med foto så funderar jag iallafall på att typ bara spara ett litet antal kort som summerar allt man traskat igenom under åren, max vad som ryms i en flyttlåda av standard format. Kanske att man skriver nått på baksidan av kortet så de blir mer intressanta för som tar hand om lådan.

De digitala kort man har så sorterar jag månadsvis i mappar, efter datum kan man lägga till tex om det är en resa eller nått sånt "2012-09-Giftemålet i Bangkok", eller "2012-10-Rundresa i södra Thailand".

Utöver det så tänkte jag avveckla själva ägandet av saker, för att sen njuta mer av livet på varmare breddgrader. Det räcker att hyra ett hus här och investera pengarna på ett gott liv i Thailand.

När det gäller digitala foton så gör jag på samma sätt. Fungerar bra, men alla foton... Förstår i mitt inre att barnen endast kommer att se på 5% av alla foton. Vet själv när jag varit på besök hos äldre släktingar när man bläddrar bland foton där man inte känner igen någon. Har även viss förståelse för att barnen har litet intresse för mina matbilder från 2008..

När det gäller byrå finns det några förslag på modell ??
Citera
2017-12-29, 13:25
  #4
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
När det gäller digitala foton så gör jag på samma sätt. Fungerar bra, men alla foton... Förstår i mitt inre att barnen endast kommer att se på 5% av alla foton. Vet själv när jag varit på besök hos äldre släktingar när man bläddrar bland foton där man inte känner igen någon. Har även viss förståelse för att barnen har litet intresse för mina matbilder från 2008..

När det gäller byrå finns det några förslag på modell ??
En grej är just att man skriver lite om kortet, så om de börjar titta blir lite intresserad av historien. Själv så besöker jag min morsa rätt mycket och man pratar lite om just släkten mm, sagt att hon får skriva lite på korten så man får en inblick i just historien bakom korten och personerna.

Själv har jag mina pappersbilder i kartonger än så länge...
Men kolla in deras hurtsar/förvaringsskåp de har på ikea.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/ca...space_storage/
Men som sagt, man kan hitta billigare på secondhand affärerna.
Citera
2017-12-29, 14:25
  #5
Medlem
Jag tycker det viktigaste är att du också skriver både på fotona, samt i pärmarna viktig fakta, så att även en helt utomstående eller en yngre släkting förstår och kan se olika röda trådar mellan fotografierna.
När min mormor dog, för en hel del år sedan, så ärvde morsan en stor samling av foto, där det mesta fanns det liksom inget om. Det var från stora släktträffar i småland i början av 1900-talet, där en del av vår släkt kom ifrån, massa parfoto från släktingar i slutet av 1800-talet osv. Det mesta hamnade i soptunnan pga avsaknaden av information, eftersom dessa foton helt anonyma för en. Man kan ju inte heller i efterhand få tag i denna information pga den enda som visste något har kilat vidare. Egentligen borde jag själv också noterat mer på mina gamla foton som ligger och skräpar i byrålådorna någon dag.
Citera
2017-12-29, 16:03
  #6
Medlem
simba_rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Jag tycker det viktigaste är att du också skriver både på fotona, samt i pärmarna viktig fakta, så att även en helt utomstående eller en yngre släkting förstår och kan se olika röda trådar mellan fotografierna.
När min mormor dog, för en hel del år sedan, så ärvde morsan en stor samling av foto, där det mesta fanns det liksom inget om. Det var från stora släktträffar i småland i början av 1900-talet, där en del av vår släkt kom ifrån, massa parfoto från släktingar i slutet av 1800-talet osv. Det mesta hamnade i soptunnan pga avsaknaden av information, eftersom dessa foton helt anonyma för en. Man kan ju inte heller i efterhand få tag i denna information pga den enda som visste något har kilat vidare. Egentligen borde jag själv också noterat mer på mina gamla foton som ligger och skräpar i byrålådorna någon dag.

Jo jag förstår. Vi pratar väldiga mängder foton. När det gäller digitala så har jag över 50 000 stycken. Dock färre när det gäller papper. Man skulle kunna samla ett antal, men det är ett gigantiskt jobb och jag är inte säker att barnen är intresserade av annat än familjefoton !!

Måste fundera vidare dock får man tankar när man börjar konkretisera frågan !
Citera
2017-12-29, 17:35
  #7
Medlem
Bisley's gamla klassiska arkivskåp passar som handen i handsken för dessa ändamål – av flera anledningar, dessutom:

- Tillverkade av svetsad stålplåt som garanterat inte startar några kemiska processer i kontakt med fotografiskt material (vilket gör du lättare kan skydda dina gamla foton från ovälkomna tonförändringar och kvalitétstapp).

- Pga. arkivskåpets storlek har du betydligt lättare att efter eget huvud skapa de sektioner (50-/60-tal, etc) och delar du önskar.

- Bor du i en större stad brukar dessa skåp finnas tillgängliga för en billig slant på konkursauktioner eller dylikt. Det händer också att folk ger bort skåpen vid tömning av kontor, mot att du hämtar skåpet (det är tunga, men yttersyt pålitliga pjäser).

Så här ser de ut – om du inte redan vet (de vanligaste kabinetten har 2-4 lådor):
https://www.bisley.com/products/stor...assics-filing/
__________________
Senast redigerad av SprayLord 2017-12-29 kl. 17:45.
Citera
2017-12-29, 17:59
  #8
Medlem
Det framgår inte hur stora dina foton är, men det finns bra arkivbeständiga (acid free) lådor med tillhörande register för de flesta format.
Brittiska PEL, Preservation Equipment, har en rad olika lösningar:
https://www.preservationequipment.co...raphic-Storage
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback