2017-12-30, 18:31
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Men tänk efter nu. Skulle SÄPO (eller polisens vanliga underrättelsetjänst) infiltrera rena ungdomsgäng, som rimligen är det vi har problem med här? Hur skulle det gå till?

Dom gör det varje dag.
Googla och lär.
Inser du hur många 20-åringar som får svarta pengar i näven av staten för att agera informatörer i vårt land idag? Tydligen inte.
Citera
2017-12-30, 18:52
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Vore väl dax att polis eller ett medborgargarde sätter ett lockbete o statuerar ett exempel. Medborgare kunde väl hänga upp våldtäktsmännen i pungen i nån park.

Bevisprovokation är väl fullt tillåtet för att locka fram dessa gärningsmän. Sedan när man vet vilka dessa är, då blir det lättare att spana på dem. Problemet är väl att hitta någon frivillig för detta.
Citera
2017-12-30, 19:17
Medlem
weegministers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Bevisprovokation är väl fullt tillåtet för att locka fram dessa gärningsmän. Sedan när man vet vilka dessa är, då blir det lättare att spana på dem. Problemet är väl att hitta någon frivillig för detta.

Det anses väl inte vara provokation att bara stå eller gå igenom ett visst område?
Det är ju en annan grej vid t.ex narkotikaaffärer eller prostitution, att direkt fråga om någon vill köpa/sälja.
Det borde inte räknas provocerande alls för en till synes civil person att befinna sig på dessa platser.
Det är ju inte så att dom kommer stå och skrika "våldta mig, gratis våldtäkt här!".
Så länge det inte ges något direkt incitament eller direktiv till en brottslig handling, anses det väl inte vara provokation?
Citera
2017-12-30, 19:36
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:

Skulle väl även kunna genomföras av privatpersoner i kombination med nödvärnsrätt och envarsgripande.
Citera
2017-12-30, 19:36
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weegminister
Det anses väl inte vara provokation att bara stå eller gå igenom ett visst område?
Det är ju en annan grej vid t.ex narkotikaaffärer eller prostitution, att direkt fråga om någon vill köpa/sälja.
Det borde inte räknas provocerande alls för en till synes civil person att befinna sig på dessa platser.
Det är ju inte så att dom kommer stå och skrika "våldta mig, gratis våldtäkt här!".
Så länge det inte ges något direkt incitament eller direktiv till en brottslig handling, anses det väl inte vara provokation?

Bevisprovokation syftar till att få fram bevisning om ett redan begånget brott varom stark misstanke redan föreligger. Det skulle med andra ord vara möjligt att utföra en sådan operation och sedan topsa personerna.

www.diva-portal.se/smash/get/diva2:276236/FULLTEXT01.pdf

Citera
2017-12-30, 20:03
Medlem
weegministers avatar
Citat:
Bevisprovokation syftar till att få fram bevisning om ett redan begånget brott varom stark misstanke redan föreligger. Det skulle med andra ord vara möjligt att utföra en sådan operation och sedan topsa personerna.

www.diva-portal.se/smash/get/diva2:276236/FULLTEXT01.pdf

Det är väl mer ordets betydelse som jag stör mig på.
Att anta rollen som en vanlig civil person, rökandes en cigarett utanför porten eller gåendes "hem från festen" är väl i ren princip inte provokation.
Så länge man håller sig inom ramarna för en vanlig civil person, utan några anspelningar på kriminell verksamhet, tycker jag att benämningen provokation är felaktig.
Det borde ju falla utanför lagens armar om bevisprovokation om personen som agerar "lockbete" inte antar någon annan roll än den som går att finna hos den civila laglydiga befolkningen.
Annars får man ju anse det provocerande, att vanliga kvinnor befinner sig ute eller att dom syns överhuvudtaget.
Det måste ju finnas en hårfin gräns någonstans.
Citera
2017-12-30, 21:52
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBOLL
Då kan deg beryda att Malmö är drabbat av flera olika våldtäktsgäng?

Jättesvårt att veta, om man lyssnar på polisen så låter det som om dom är säkra på att något är annorlunda mellan de olika fallen. Men det kan tex vara som flera skriver här i tråden att det är en löst sammanhängande grupp med litet olika förövare, men fortfarande samma gäng.

Det som är störande och skrämmande är att det talas om unga gm, men att det ändå verkar svårt att ringa in dem. Betyder det att de inte pratar med "utomstående" eller finns det en otäck tystnadskultur? Eller är unga så bra på att hålla tyst? Inte alls bra i vilket fall.

Tycker det finns en del som talar för att det är samma gäng. Kanske en viss chans för att de följer media och Flashback.

I så fall känns ensamkommande som mindre troligt, vilket annars var det jag tror/trodde mest på.

Sedan undrar jag om det kommer funka med lockbeten. Dels verkar det vara väldigt unga bo varje gång, kanske inte finns poliser som ser "rätt" ut i gms ögon. Sedan vet man inte hur många gm det är, om de är beväpnade osv osv.

Några verkar tro att kvinnor med pepparspray skulle lösa det här. Men hur stor chans har en tjej mot ett gäng killar. Det tar tid att dra upp spray och det funkar kanske mot en person.

Jag tror mer på att vara väldigt uppmärksam, samt bra på att springa. Kanske någon form av självförsvarsträning, men det kan ju krävas en del träning innan det sitter?
Citera
2017-12-30, 22:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Jättesvårt att veta, om man lyssnar på polisen så låter det som om dom är säkra på att något är annorlunda mellan de olika fallen. Men det kan tex vara som flera skriver här i tråden att det är en löst sammanhängande grupp med litet olika förövare, men fortfarande samma gäng.

Det som är störande och skrämmande är att det talas om unga gm, men att det ändå verkar svårt att ringa in dem. Betyder det att de inte pratar med "utomstående" eller finns det en otäck tystnadskultur? Eller är unga så bra på att hålla tyst? Inte alls bra i vilket fall.

Tycker det finns en del som talar för att det är samma gäng. Kanske en viss chans för att de följer media och Flashback.

I så fall känns ensamkommande som mindre troligt, vilket annars var det jag tror/trodde mest på.

Sedan undrar jag om det kommer funka med lockbeten. Dels verkar det vara väldigt unga bo varje gång, kanske inte finns poliser som ser "rätt" ut i gms ögon. Sedan vet man inte hur många gm det är, om de är beväpnade osv osv.

Några verkar tro att kvinnor med pepparspray skulle lösa det här. Men hur stor chans har en tjej mot ett gäng killar. Det tar tid att dra upp spray och det funkar kanske mot en person.

Jag tror mer på att vara väldigt uppmärksam, samt bra på att springa. Kanske någon form av självförsvarsträning, men det kan ju krävas en del träning innan det sitter?
Utan att veta exakt så har det i olika trådar kommit fram uppgifter som tyder på att de två första (och fler innan dess) överfallsgruppvåldtäkterna skulle vara "straffknull" från araber som försöker få "beskyddar"-pengar från zigenare. Då tydligen den minskade benägenheten att skänka pengar till tiggare har fått dessa att istället satsa på åldringsrån & prostitution. Araberna vill helt enkelt ha sin del av kakan.

De två senaste överfallsgruppvåldtäkterna verkar däremot ha drabbat "vanliga" tjejer, därav att polisen inte säkert kan se ett samband.

Den naturliga reaktionen från ordningsmakten borde vara att slå till stenhårt med batonger & automatvapen så fort fler än två blattar står & dräller utan att jobba.
Citera
2017-12-30, 23:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag LÅSER TRÅDEN FÖR ATT RENSA

De flesta som skriver i tråden tror att den ligger i Integration och invandring och skriver därför inlägg som inte hör hemma i tråden. Gissa vad, den gör inte det. Den ligger i Aktuella brott och kriminalfall. Där diskuterar vi själva brottet som tråden handlar om. Inte hela världens gruppvåldtäkter. Inte politik. Inte invandring. Inte massmedia.

Nu ska det rensas. Öpnnar tråden när det är avklarat. Återkom gärna då. Under tiden kan ni försöka förstå skillnaden mellan on topic och off topic. Likaså skillnaden mellan Aktuella brott och kriminalfall samt Integration och invandring.

/Mod
Citera
Mogna-Meloners avatar

Moderatormeddelande

Postat av Mogna-Meloner 2017-12-30, 23:56
Medlem
Vill du diskutera alla gruppvåldtäkter i Malmö?
Vill du diskutera hur man kan förebygga dessa?
Vill du diskutera orsaken till våldtäkterna?
Vill du diskutera hårdare tag och längre straff?
Vill du diskutera polisens roll i det hela?
Vill du diskutera varför polisen i Malmö inte lämnar ut signalement i allmänhet?

Skriv då här istället:
(FB) Fyra vidriga gruppvåldtäkter på kort tid i Malmö, samlad diskussion

Vill du istället diskutera detta specifika brott? Alltså just den här gruppvåldtäkten? GM? BO? Brottsplats?

Fortsätt då att skriva i den här tråden.

/Mod
2017-12-31, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polygrip
Polisens analytiker får inte arbeta på detta sätt. De måste utgå från konkreta telefonnummer eller konkreta IMEI-nummer för att begära trafikdata och mastdata från operatörerna.

Av vad jag vet så är detta inte ens reglerat i lagen. För drygt en månad sedan så fick Polismyndigheten ett remissvar angående integritetskänsliga spaningsmetoder. Problemet är väl kostnaderna som Polismyndigheten måste betala till operatörerna. Polisen har i och för sig IMSI-fångare som skulle kunna användas för proaktiv spaning i området. Då skulle eventuella gärningsmän med mobiltelefoner kunna snappas upp vid tidpunkten för det specifika övergreppet.

http://www.regeringen.se/4ac759/contentassets/f5d7d00a423346f29b53d04a542a584b/011-polismyndigheten.pdf
Citera
2017-12-31, 00:16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Av vad jag vet så är detta inte ens reglerat i lagen. För drygt en månad sedan så fick Polismyndigheten ett remissvar angående integritetskänsliga spaningsmetoder. Problemet är väl kostnaderna som Polismyndigheten måste betala till operatörerna. Polisen har i och för sig IMSI-fångare som skulle kunna användas för proaktiv spaning i området. Då skulle eventuella gärningsmän med mobiltelefoner kunna snappas upp vid tidpunkten för det specifika övergreppet.

http://www.regeringen.se/4ac759/contentassets/f5d7d00a423346f29b53d04a542a584b/011-polismyndigheten.pdf

Vet du hur mycket polisen måste betala för att undersöka det här området? Kostar det verkligen så mycket för operatören att genomföra en sån sökning eller fläskar de på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in