2017-12-30, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Gillar inte hur Polisen först kallar det överfall med lindriga skador och sen när FB börjat rota ändrar till grov våldtäkt. Hade de inte berättat om inte FB snokat?
Hade de kunnat ha locket på så hade de nog haft det. Men ibland försäger de sig, som med flickan som polisen i tjänst på helgen sa var det värsta de varit med om någonsin, för att sen tonas ner till lindrigt skadad för att ge intrycket att det var inte så farligt ändå. Men trots att det var påstått "lindrigt" skadad så har de ännu två veckor efter inte kunnat klarlägga händelseförloppet då flickan är så svårt traumatiserad att de tydligen inte kan få ur henne en sammanhängde berättelse om vad som skedde. Då är man inta mig tusan inte "lindrigt" skadad.
Citera
2017-12-30, 10:23
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Jag kallar det den största skandalen i svensk kriminalhistoria.
Vi har haft fyra gruppvåldtäkter i Malmö, med kanske 20 inblandade, utan ett enda signalement utlämnat.
#Metoo-rörelsen sitter tysta.
Politikerna har tagit julledigt.
Jag tycker också att det är märkligt att de inte har hittat några gärningsmän. Det där med signalement kan vara knepigt då det riskerar att orsaka mer panik och misstänkliggöra oskyldiga.

Annars förstår jag inte vad #metoo har med detta att göra.
Citera
2017-12-30, 10:32
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Det där med signalement kan vara knepigt då det riskerar att orsaka mer panik och misstänkliggöra oskyldiga. .

Signalement har till uppgift att få fast de skyldiga så snabbt som möjligt med hjälp av allmänheten.
Det har aldrig tidigare orsakat någon panik.
Citera
2017-12-30, 10:55
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Signalement har till uppgift att få fast de skyldiga så snabbt som möjligt med hjälp av allmänheten.
Det har aldrig tidigare orsakat någon panik.
Klart att det orsakar panik om de beskriver ungefär hur de ser ut. Folk som passar in kommer alla att bli misstänkta. Detta eftersom det är flera gärningsmän.

Men jag gillar inte heller att inte ha någon koll alls på vilka de är och jag är förbannad.
Senast redigerad av Ziaya 2017-12-30 kl. 10:57.
Citera
2017-12-30, 11:01
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babianpungen
Locket på. Precis som i forna Sovjetunionen på Kuba vill man inte folket ska få reda på sanningen.

Först lämnar man inte ut signalement. Nästa steg är att förminska brottet och undvika ordet våldtäkt.
Man friserar till rubriceringen till ordet överfall.
Det beskrivs som en överfallsvåldtäkt. Lita inte till enbart dina alternativa källor.
Citera
2017-12-30, 11:04
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Det beskrivs som en överfallsvåldtäkt. Lita inte till enbart dina alternativa källor.

Nu ja. Men inte från början, se trådstarten.
Citera
2017-12-30, 11:16
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Klart att det orsakar panik om de beskriver ungefär hur de ser ut. Folk som passar in kommer alla att bli misstänkta. .

Signalement har aldrig orsakat någon panik.
Panik orsakas av okunskap och spekulationer.
Ju bättre signalement, desto mer dras snaran åt kring gärningsmännen.
Citera
2017-12-30, 11:44
Medlem
Citat:
Klart att det orsakar panik om de beskriver ungefär hur de ser ut. Folk som passar in kommer alla att bli misstänkta. Detta eftersom det är flera gärningsmän.

Men jag gillar inte heller att inte ha någon koll alls på vilka de är och jag är förbannad.
Ett signalement bör förstås ha individuellt karakteristiska drag och egenheter, det räcker inte ser ut som en asiat, arab, utlänning, svensk eller neger.
Citera
2017-12-30, 15:02
Medlem
kungarolfs avatar
Det är etiskt och moraliskt fel att polisen inte tillhandahåller medier med övervakningsbilder på alla dessa förövare, samt all andra förövare som förstört folks liv.
Terroristen Rahman Akilov greps omgående efter det att övervakningsfilmer spritts i public service. I det nya Sverige skyddar vi förövarna istället för allmänheten och offren. Fler offer har fått sina liv förstörda pga att polisen skyddar förbrytarna!

Det sjukaste är att det inte finns en jävel som öppnar käften om detta.
Senast redigerad av kungarolf 2017-12-30 kl. 15:05.
Citera
2017-12-30, 17:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
tror inte folk här e tillräckligt dumma för att INTE se igenom denna rökridå, för det du säger eller det budskap du försöker förmedla är:
det är lika troligt att det är pelle, göran och kalle med vänner som utfört dessa överfalls våldtäkter som,, låt oss säga ungdomar med 0 alkohol vana, och så vet vi ju att det inte är eller?

Du fattar tydligen inte alls vad det handlar om ?

Att i grupp ge sig på unga kvinnor handlar inte om att begå brott (även om det är brottsligt), det handlar inte om skev kvinnosyn eller sexualdrift - det handlar om sociala övergrepp. Fyra-fem killar som våldtar en tjej visar var skåpet skall stå, dvs bekräftar sin status och prestige och visar vem som bestämmer. Finns det klan- eller stamfrågor i detta (invandrare som grupp tycker inte om varandra med automatik) kan det vara extremt primitiva mekanismer med i spelet också.

När det gäller det extremt tröttsamma tjatet om signalement:

1. Det finns kanske inget signalement värt namnet? Övervakningskameror är inte särskilt vanliga, och knappast på lekplatser - det är ju knappt de finns i centrum. "Polisen är svin för de skickar inte ut bilder" kräver ju att det FINNS övervakningsbilder, till att börja med.

2. Det är ju bara en gissning att offret kunnat ge ett signalement värt namnet. Hon (de) vet kanske inte ens hur många brottslingarna varit, än mindre några kännetecken. Händelserna har ju inte inträffat i dagsljus.

3. Att det inte finns vittnen kan betyda två saker: Det ena är att det inte finns vittnen. Det andra är att brottslingarna varit (ö)kända och vittnena bestämt sig för att inte ha sett något.

Det är inte så rasande länge sedan Mangs ställde till det i Malmö, och inte ens då gick det snabbt att reda ut vem som sköt och varför. Den här typen av brottslighet är inte heller särskilt enkel att utreda.
Citera
2017-12-30, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagalskarkatter
Så du menar att gruppvådtäkter (i dessa fall snarare massvåldtäkter av kvinnor då inträffade det i samma stad på en kort tid) inte så mycket att bry sig om?
Dock jag som kvinna uppfattar det som riktig TERROR av staden och dess invånare!
Och då ,tycker jag, både polis och SÄPO borde lyfta på arslet och ta åtgärder.De kan om de VILL.Allt annat är bara bullshit.
Sorry men ditt smeknamn(stupidMonkey) är ingen slump?

Polisen jobbar ju med att få tag i gärningsmännen för utredningen är ju inte nedlagd, så dom gör ju visst något för att skydda invånarna. Och det har ju varit ganska lång tid mellan våldtäkterna ändå det är väl snarare att dom skett på samma plats ungefär, just Malmö.

Jag har väl aldrig sagt att detta inte är något att bry sig om? Snarare tvärtom, om du läser några inlägg tillbaks så ser du att jag frågar om vi inte bör ta upp detta i #MeToo.

Tror inte SÄPO jobbar med den här typen av brott men jag kan ha fel.
Citera
2017-12-30, 18:11
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matrix-191
Väldigt svårt att förstå varför polisen inte vill ta hjälp av allmänheten och få tag i dessa monster. Att inte gå ut med signalement är i detta fall samma sak som att gå ut med signalement (MENA).
Sluta snacka strunt. Vi vet inget om gm i fallet och varför man inte går ut med signalement är givet. Hur tror du ett vittnesmål fungerar i rättegång om polisen redan gått ut med det o tidningar gått ut med det. Tänk efter innan du skriver nästa gång!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in