• 1
  • 2
2017-12-28, 17:30
Medlem
har en granne som har flyttat in och är storrökare - jag är astmatiker/allergiker och jag visste väl visserligen att jag är rätt så känslig, men tydligen så är jag lite känsligare än vad jag trodde eftersom jag har fått svårt att andas, ont i huvudet och det rinner/svider som fan i ögonen när röklukten kommer in i lägenheten.

tror grannen röker både ute på balkongen och inne i lägenheten. har inte träffat/pratat med grannen så jag skulle eventuellt ta ett snack, men det känns inte som att en sån storrökare kommer gå ut och röka.

har man nån rätt som astmatiker/allergiker eller är all rätt hos rökaren? man får väl röka både inom- och utomhus på balkongen, men har förening någon skyldighet att se till att jag ska kunna vistas i min lägenhet och må bra? läste något om en person som fått kompensation för röklukt i sin lägenhet från grannarna, men det tog jävligt lång tid innan föreningen fixade det.

tips? erfarenheter?
Senast redigerad av iamdoe 2017-12-28 kl. 17:46.
Citera
2017-12-28, 17:38
Medlem
Hmm. Då måste dom nästan röka under sin köksfläkt för att du ska känna det, no? Det finns en granne till mig som röker i sin lägenhet så att hela trapphuset luktar starkt då och då. Antagligen när h*n öppnar dörren för att gå in/ut.

Jag är själv rökare men ser till att sköta det snyggt, dvs ute på min balkong. Tycker inte du ska behöva stå ut med din situation. Speciellt med tanke på dina besvär! Ta ett snack med din granne om det, hjälper det inte så gå till högsta hönset. Någon måtta får det vara.
Citera
2017-12-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Hmm. Då måste dom nästan röka under sin köksfläkt för att du ska känna det, no? Det finns en granne till mig som röker i sin lägenhet så att hela trapphuset luktar starkt då och då. Antagligen när h*n öppnar dörren för att gå in/ut.

Jag är själv rökare men ser till att sköta det snyggt, dvs ute på min balkong. Tycker inte du ska behöva stå ut med din situation. Speciellt med tanke på dina besvär! Ta ett snack med din granne om det, hjälper det inte så gå till högsta hönset. Någon måtta får det vara.

vet ikke. det är ett gammalt hus så det kanske är dåligt ventilerat, dåligt byggt eller nåt sånt (fönstrena är ett skämt - det drar så inni helvete så det kanske är så att det kommer in röklukt genom fönstrena?). känner dock inte så mycket röklukt i trappuppgången, kanske för att dem bor en våning upp?

det verkar som att det är 6 personer som står på lägenheten. får väl ta och förklara att det luktar in i min lägenhet och med lite tur så förstår dem och går ut istället, oddsen känns inte direkt som att de är på min sida dock. om grannarna skiter i det, har föreningen nån skyldighet att fixa det då?
Citera
2017-12-28, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamdoe
vet ikke. det är ett gammalt hus så det kanske är dåligt ventilerat, dåligt byggt eller nåt sånt (fönstrena är ett skämt - det drar så inni helvete så det kanske är så att det kommer in röklukt genom fönstrena?). känner dock inte så mycket röklukt i trappuppgången, kanske för att dem bor en våning upp?

det verkar som att det är 6 personer som står på lägenheten. får väl ta och förklara att det luktar in i min lägenhet och med lite tur så förstår dem och går ut istället, oddsen känns inte direkt som att de är på min sida dock. om grannarna skiter i det, har föreningen nån skyldighet att fixa det då?

Jag vet inte säkert, men logiken säger Ja. Du betalar ju för att bo där.
Citera
2017-12-28, 18:22
Medlem
rostigamazons avatar
Försök att få han att börja snusa istället, bjud han på en dosa.
Citera
2017-12-28, 18:23
Medlem
KingsBishops avatar
I en lägenhet jag bodde i förr (äldre fastighet, ca 50-tal med mekanisk frånluft) hade jag problem med att det ofta luktade rök. I mitt fall va det värst i köket. Efter ett par år när vi hade storstädning hittade jag ett hål i väggen rakt in till grannen. Typ drog ut alla lådor och såg att det lös där inne.
Röken tog sig in den vägen, då det antagligen va en lättare väg för luft att ta sig in än via de ventiler som sitter i eller vid fönstren.

Kolla om du har alla utelufts-ventiler öppna, eller om du kan hitta nån ev. otäthet mot den misstänkta rökaren.
I äldre hus är det inte ovanligt med otäta väggar mellan lägenheterna. Detta borde dock din hyresvärd åtgärda då varje lägenhet är en enskild brandcell.

Kanske har du en ventil i skafferiet du kan öppna lite mer, för att minske risken med att du drar in luft från grannen istf utifrån?
Citera
2017-12-28, 18:33
Medlem
Bronixs avatar
Jag röker själv man måste respektera känsliga personer.Men personen kanske inte vet om hur mycket det besvärar dig? Jag tycker att du informera grannen om detta så löser det sig nog ska du se.
Citera
2017-12-28, 19:58
Moderator
Tystnads avatar
Så här ligger det till :

Du kan som hyresvärd inte förbjuda någon att röka i sin lgh (om det inte uttryckligen står så i hyreskontraktet) eller på balkongen.
Men är det däremot så att det röks så mycket att det blir en olägenhet för andra hyresgäster, så har man gått över gränsen och värden kan skicka ett brev om att detta måste upphöra och att hyreskontraktet kan sägas upp om detta fortsätter.

Sedan är ju gränsen svår att dra. får hen röka 2 ggr om dagen eller 4 ??...
Här tror jag sunt förnuft måste gälla men rökes det i timmar på kvällen eller dagen på balkongen när andra har sin balkongdörr öppen då har man gått över gränsen.
Citera
2017-12-28, 20:39
Medlem
jag tror att det kan vara så pass att det kommer in rök genom fönstrena då de drar väldigt mycket. sen kanske det inte underlättar att det verkar som att det är 6 (vuxna) pers som bor i lägenheten ovanför, det kanske gör att det blir lite mer rökande än om en person skulle bo där.

jag får snacka med dem, förhoppningsvis så förstår dem hur jobbigt det blir för mig, eller så får hyresvärden försöka lösa det på nåt sätt. uppskattar alla svar.
Citera
2017-12-28, 20:57
Medlem
Nu orkade jag inte läsa hela tråden, men det där är individuellt om du får röka eller inte. Står i hyresavtalet ni skrev under innan ni flyttade in.

Oavsett vad så brukar det även stå i dessa avtal att man inte får bete sig på ett sätt som stör andra.

Kolla med din hyresvärd, det är enklast och dom brukar faktiskt vara ganska negativa till rökare.
Citera
2017-12-28, 22:23
Medlem
Börja med att kolla upp hur ventilation fungerar samt ta reda på vart lukten kommer in i din lgh.
Ta även en tidig kontakt med din hyresvärd eller förening
Citera
2017-12-28, 23:18
Medlem
WWHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Så här ligger det till :

Du kan som hyresvärd inte förbjuda någon att röka i sin lgh (om det inte uttryckligen står så i hyreskontraktet) eller på balkongen.
Men är det däremot så att det röks så mycket att det blir en olägenhet för andra hyresgäster, så har man gått över gränsen och värden kan skicka ett brev om att detta måste upphöra och att hyreskontraktet kan sägas upp om detta fortsätter.

Sedan är ju gränsen svår att dra. får hen röka 2 ggr om dagen eller 4 ??...
Här tror jag sunt förnuft måste gälla men rökes det i timmar på kvällen eller dagen på balkongen när andra har sin balkongdörr öppen då har man gått över gränsen.

Detta är nog alldeles korrekt och din mögliga väg framåt. Ta kontakt md värden på ett lugnt och sansat sätt, beskriv dina invändningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in