Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-27, 21:39
  #1
Medlem
Hej! Vi kör både trådlöst (laptop/mobiler) och trådat (en dator). I förra bostaden drog jag sladden från routen till datorn. Här har vi vägguttag för nätverkskablar i flera rum, så har nu kopplat direkt från vägguttaget till datorn.

Nu till problemet.

När jag använder trådat internet och min fru trådlöst, så kan hon knappt surfa. Det slöas liksom ned något ofantligt. Även jag har problem med ostabil uppkoppling samtidigt, men inte lika illa.

Har jag kopplat fel? Måste jag koppla via routern för att inte "ta över" hela uppkopplingen eller vad är det frågan om?

Edit: har fiber 100/100.

/Kepler
Citera
2017-12-27, 21:44
  #2
Medlem
minponnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Hej! Vi kör både trådlöst (laptop/mobiler) och trådat (en dator). I förra bostaden drog jag sladden från routen till datorn. Här har vi vägguttag för nätverkskablar i flera rum, så har nu kopplat direkt från vägguttaget till datorn.

Nu till problemet.

När jag använder trådat internet och min fru trådlöst, så kan hon knappt surfa. Det slöas liksom ned något ofantligt. Även jag har problem med ostabil uppkoppling samtidigt, men inte lika illa.

Har jag kopplat fel? Måste jag koppla via routern för att inte "ta över" hela uppkopplingen eller vad är det frågan om?

Edit: har fiber 100/100.

/Kepler
tror du måste koppla på dig på huvud jacket i bostaden .
Citera
2017-12-28, 03:52
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
tror du måste koppla på dig på huvud jacket i bostaden .

Det är ju fiber.

TS: Du måste ju ha en router ändå eftersom ni ska dela på en adress. Kablarna från rummen går väl till en korskoppling där aktuell kabel skall kopplas till routerns LAN och WAN till uttaget i skåpet.

När du ockuperat den enda adressen så kör väl din fru inte WiFi utan mobilt bredband?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback