Flashback bygger pepparkakshus!
2017-12-27, 17:37
Medlem
Här kommer en fråga som kanske i mångas öron är korkad...men jag frågar ändå...
Jag kommer att få ca SEK 11 000 i kvarskatt och har möjlighet att kvitta fler vinster i min aktieportfölj. Bör jag göra det? Kommer det att påverka de SEK 11 000 som jag får i kvarskatt?
Citera
2017-12-27, 17:42
Medlem
kumlafucker84s avatar
Jag tycker inte att du ska göra det. Risken finns att du förlorar pengar eller i värsta fall blir pank.
Citera
2017-12-27, 17:44
Medlem
Tack för svar!
Citera
2017-12-27, 17:56
Medlem
kumlafucker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimsan2
Tack för svar!
Det var så lite så. Satsa på någonting annat istället. Jag har hört att premieobligationer är bra. Man kan vinna 1 miljon och det är omöjligt att förlora
Citera
2017-12-27, 18:01
Medlem
Kvarskatten är alltså från att jag haft två olika tjänster....Jag skrev nog lite tokigt...vad jag egentligen menade är att jag säljer av en förlust för att tillgodogöra mig de 70% för att få ner kvarskatten lite...är det tokigt?
Citera
2017-12-27, 18:42
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Kvarskatten är alltså från att jag haft två olika tjänster....Jag skrev nog lite tokigt...vad jag egentligen menade är att jag säljer av en förlust för att tillgodogöra mig de 70% för att få ner kvarskatten lite...är det tokigt?

Grundtankesättet är vettigt, frågan är snarare varför du sitter på förlustpapper? Har du kvar tron på bolaget så är det dumt att sälja bara för att få ner skatten lite. Har du å andra sidan tappat tron på bolaget så sälj och omplacera asap.
Citera
2017-12-27, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Grundtankesättet är vettigt, frågan är snarare varför du sitter på förlustpapper? Har du kvar tron på bolaget så är det dumt att sälja bara för att få ner skatten lite. Har du å andra sidan tappat tron på bolaget så sälj och omplacera asap.

Bra fråga :-) ibland är det svårt att sälja och jag tror fortfarande på företaget så behåller nog...eller säljer och köper om...tack för svar i alla fall! Aktien steg några procent idag så....vi får se....
Citera
2017-12-27, 18:50
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Man kan realisera en förlust för att kvitta en vinst som annars hade gett kvarskatt. Sedan köper man tillbaka papperet efter nyår om man fortfarande tror på det. Funkar förstås inte om man har förlusten i KF eller ISK.
Citera
2017-12-27, 18:53
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Man kan realisera en förlust för att kvitta en vinst som annars hade gett kvarskatt. Sedan köper man tillbaka papperet efter nyår om man fortfarande tror på det. Funkar förstås inte om man har förlusten i KF eller ISK.

Jo det är sant iof, aldrig "skatteplanerat" på det viset pga extra arbetet det medförde med K4 i deklarationen.
Citera
2017-12-27, 21:05
Citat:
Här kommer en fråga som kanske i mångas öron är korkad...men jag frågar ändå...
Jag kommer att få ca SEK 11 000 i kvarskatt och har möjlighet att kvitta fler vinster i min aktieportfölj. Bör jag göra det? Kommer det att påverka de SEK 11 000 som jag får i kvarskatt?
varför kör du inget kapital försäkrings konto på avanza så slipper du sån här skit .
https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/konton/kapitalforsakring.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in