2017-12-27, 16:50
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Pustande sträckte jag mig efter torr bomull, som jag med applicerat tryck satte direkt emot injektionsstället och försiktigt drog ut sprutan. Hade jag använt fuktig bomull, hade det värdefulla blodet dragits ut av kapillärkraften och in i bomullen; nu stannade det i blodbanan.
från (FB) Vridningskonsten (Heroin IV).

Stämmer detta? Vätskan i blodådrorna förbinds med vätskan i bomullen. Bomullen i sin tur kan ses som en massa små kapillärer mellan trådarna som därför (adhesivt) tvingar upp vattnet i bomullens små vattenpelare och tar med sig blodet (kohesivt) ut i bomullen.

Om bomullen är dyngsur, uppstår samma effekt? Det finns inga vattenpelare i bomullen som inte redan är fyllda och på ytan av bomullen bildar vattnets ytspänning ett motstånd och gravitationen bildar ett mottryck av vattenmassan i kapillärerna som är ovanför stickhålet. Blodtrycket kommer antagligen att pressa ut lite blod oavsett vattenhalt i bomullen. Jag tänker att den lilla blodklick som oavsett kommit ut lättare smetas ut mot huden med en dyngsur bomull, men inte nödvändigtvis drar ut så mycket mer blod.

Går det att uppskatta hur mycket drog som knarkaren går miste om genom att använda fuktig bomull istället för torr? Det vill säga i förlängningen, finns det någon anledning att bry sig om bomullen är torr eller inte?
Citera
2017-12-27, 17:17
Medlem
Jag tror att blodet koagulerar bättre om bomullen är torr - det kommer att få bättre kontakt med syret i luften. Är det inte ett "trick" bland självmördare att de ska ligga i ett varmt bad för att förblöda riktigt ordentligt sedan de har skurit upp sina ådror.
Citera
2017-12-28, 02:47
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
från (FB) Vridningskonsten (Heroin IV).

Stämmer detta? Vätskan i blodådrorna förbinds med vätskan i bomullen. Bomullen i sin tur kan ses som en massa små kapillärer mellan trådarna som därför (adhesivt) tvingar upp vattnet i bomullens små vattenpelare och tar med sig blodet (kohesivt) ut i bomullen.

Om bomullen är dyngsur, uppstår samma effekt? Det finns inga vattenpelare i bomullen som inte redan är fyllda och på ytan av bomullen bildar vattnets ytspänning ett motstånd och gravitationen bildar ett mottryck av vattenmassan i kapillärerna som är ovanför stickhålet. Blodtrycket kommer antagligen att pressa ut lite blod oavsett vattenhalt i bomullen. Jag tänker att den lilla blodklick som oavsett kommit ut lättare smetas ut mot huden med en dyngsur bomull, men inte nödvändigtvis drar ut så mycket mer blod.

Går det att uppskatta hur mycket drog som knarkaren går miste om genom att använda fuktig bomull istället för torr? Det vill säga i förlängningen, finns det någon anledning att bry sig om bomullen är torr eller inte?

Hehe, kul ämne. Jag skulle vilja säga att det stämmer. Att kapillärkraften är applicerbar i detta fallet håller jag absolut med om.

Om bomullen är dyngsur så får man också övergångar mellan blodet och vätskan som bomullen är blöt av, via osmos samt, om det inte innebär samma sak, fenomenet där vätskor med olika mineralhalter, som salt, balanserar sig, och sen bara av vanliga anledningar, som tryckskillnad, att det blandas osv.

Dock skulle jag säga att en torr bomullstuss, med sin kapillärkraft drar ut blod mycket mer effektivt ur ett nålstick i en ven än en fuktig, då effekterna som är applicerbara på en fuktig bomullstuss är långsamma och små. Så i praktiken så blir nog snarare en fuktig bomullstuss en slags hinna bara då den redan är övermättad med vätska. Typ som om man skulle trycka plast emot nålsticket, men då något mindre effektivt av ovanstående anledningar.
Det finns säkert fler anledningar till att även en fuktig bomullstuss skulle dra åt sig lite blod, men jag vill i alla fall argumentera för att den fuktiga är sämre på det än en torr, bland annat på grund av kapillärkraften, och att bomullstussen redan är mättad.

Om bomullstussen är dyngsur så uppstår inte samma effekt. Kapillärkraften har väl med ytspänningen att göra, plus det faktumet att materialet som innehar förmågan till kapiläreffekten har en viss uppsugningsförmåga inom sina kappilärväggar, så att när en vätska är i en nivå i en kapillär, så är ytan inte plan, utan lite U-formad, som en grop. Då när väggarna i kapillären drar åt sig vätska från den något högre punkten av vätskeytan som är mot kanterna, så drar den också med sig vätskan i sig upp en bit, och processen fortsätter så.
Så är hela bomullstussen redan dyngsur så skulle jag gissa att kapillärkraften inte funkar, av de anledningarna du skriver, och de som jag skrivit som då i princip verkar vara desamma.

Jag skulle gissa att bomullstussens tätande av hålet, och uppsugande eller utsmetande av bloddroppe är väldigt sekundärt. Den primära anledningen till att hålet tätas tror jag är att man pressar ihop sidorna i hålet genom huden mot varandra så att det är huden som tätar. Bloddroppen som kommit upp tror jag som du säger antingen smetas ut med en blöt bomullstuss, eller sugs upp med en torr. Men när man väl applicerat trycket, oavsett om bomullstussen är blöt eller fuktig så tror jag inte det spelar någon roll längre.

Så då är egentligen den enda skillnaden mellan en blöt eller torr bomullstuss, inte den primära bloddroppen som antingen smetas ut eller sugs upp när man drar ut nålen, den blir man inte av med, utan den enda skillnaden är att sen när man applicerar tryck så att hålet i huden tätas, så är det denna minimala, ytterst minimala mängd blod som en torr bomullstuss skulle kunna suga upp, medans en blöt skulle kunna blockera så att blodet absorberas i huden.
Men av erfarenhet så brukar det inte sippra ut något blod alls när man väl applicerat tryck.

Så jag skulle säga att det spelar en otroligt liten roll. Otroligt liten. Som sagt, den första bloddroppen som kommer ut när man lagt tryck med bomullen, blöt eller fuktig, på hålet när man drar ut nålen kommer man inte kunna undvika(om vi inte ska spola koksaltlösning genom nålen innan vi drar ut eller något kanske), så denna droppen kommer försvinna ut på ytan av huden och då gå till spillo. Antingen genom att den sugs upp snabbt och effektivt av den torra, eller smetas ut och sugs upp långsammare och sämre, av andra skäl än kapillärkraften av en blöt bomullstuss.
Sen är tryck applicerat, och då ska inget blod sippra igenom nålstickshålet.
Men om det sipprar igenom lite, för att man har för lite tryck på såret t.ex. så att huden inte riktigt tätar, då kommer den torra tussen att dra ut blodet från huden, medans den blöta kommer att bromsa upp den så den kan absorberas av huden.

Skillnaden lär vara så otroligt minimal att det nästan vore lite fånigt att göra så. Men jag skulle säga att det finns en skillnad som är större än 0, men förbaskat nära 0.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in