• 1
  • 2
2006-01-19, 13:27
Medlem
Inlines avatar
Så har konkurrensen i kameravärlden skördat ännu ett stort offer. Länk
Det tråkiga är att det här är inte det sista klassiska kameraföretaget som får lägga ned verksamheten. De enda två kameraföretagen som går bra verkar vara Canon och Nikon, resten har aldrig ens fattat vad som hände när det gick från världsledande med gott rykte till att slåss om enstaka procent av marknaden. Contax och Konica-Minolta har lagt ned (det finns flera, men har glömt dem). Kodak, Pentax, Sony, HP (kameror), m.fl. blöder. Anledningen är att de slåss på kompaktkameramarknaden med sina mycket små marginaler och många konkurrenter. De stora vinsterna görs på DSLR, men här har Nikon och Kanon ett enormt försprång, både i teknik och marknadsandelar. Tillsammans med Olympus (#3, men mycket mindre i volym) har de 90% av denna lukrativa marknad Länk. Det vore tråkigt med en kameravärld där enbart två, kanske tre, märken finns, men vi verkar ju nästan vara där redan nu. Kommentarer?

För övrigt är det j-t synd att just KM var de som lade ned kameraverksamheten, då deras bildstabiliserande sensor var den mest intressanta kamerauppfinningen som hände kameravärlden de senaste åren. Få se vad Sony gör av denna utmärkta idé. Dessutom verkade KM DSLR vara riktigt bra. R.I.P.
Citera
2006-01-19, 16:45
Medlem
grimms avatar
Weird, jag som köpte en Dynax 5D för bara några dagar sedan...
Citera
2006-01-19, 17:00
Medlem
Plt Comdrs avatar
Verkar inte vara mer än ett namnbyte. Självklart satsar Sony vidare på bildstabiliserade kamerahus.
Citera
2006-01-19, 17:30
Medlem
Nappiss avatar
Det är mycket tråkigt att höra ja.

Men som Plt säger så tror jag att Sony fortsätter i samma spår. Förhoppningsvis leder det någon vart också!
Citera
2006-01-19, 20:41
Medlem
wades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimm
Weird, jag som köpte en Dynax 5D för bara några dagar sedan
Du har köpt en jäkligt bra kamera.

Ja, vilka tråkiga nyheter. Först Contax, nu Minolta... Gamla fina kameratillverkare som en gång i tiden var bidragande till utvecklingen...
Citera
2006-01-20, 10:13
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plt Comdr
Verkar inte vara mer än ett namnbyte. Självklart satsar Sony vidare på bildstabiliserade kamerahus.

Sony har väl inte gjort många rätt när det gäller mer avancerade kameror de senaste åren? Tycker dessutom att de skulle använda KM's goda namn och rykte istället för att lägga ned. Nedläggningen innebär att de FORT (läs igår) måste komma ut med en Sony-DSLR för att ersätta hyllvärmarna KM (efter pressreleasen härom dan). Denna DSLR måste i prinicip hoppa över en utvecklingsgeneration för kunna konkurrera med Nikon/Canon. Ju längre tid de väntar, desto mer marknadsandelar tappas. Dessutom, vad has namnet Sony för cred i fotovärlden? De borde lägga ned Sony-kamerorna och enbart tillverka KM. Det tror jag att de hade tjänat på. Alternativt köra med två eller flera märken ā la GM/Saab/Opel. Likheterna med GM är, för övrigt, slående. Gigantiska företag, en gång världsledande, som inte riktigt hängt med i varken den tekniska eller den marknadsmässiga utvecklingen. Nu kämpar de bägge i kraftig motvind. Det enda företag i kameravärlden som verkligen förstått marknaden och betydelsen av att aldrig luta sig tillbaks, är Canon. Nikon blev för bekväma efter F5 och F100 och märkte aldrig när Canon roffade åt sig nästan hela sportfotobranchen. Nuförtiden har de vaknat till liv igen, men de marknadsandelar de tappade under "glassåren" kommer de nog aldrig att få tillbaks, utan får finna sig i att vara nummer 2.
Citera
2006-01-20, 18:41
Medlem
Plt Comdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
Sony har väl inte gjort många rätt när det gäller mer avancerade kameror de senaste åren? Tycker dessutom att de skulle använda KM's goda namn och rykte istället för att lägga ned. Nedläggningen innebär att de FORT (läs igår) måste komma ut med en Sony-DSLR för att ersätta hyllvärmarna KM (efter pressreleasen härom dan). Denna DSLR måste i prinicip hoppa över en utvecklingsgeneration för kunna konkurrera med Nikon/Canon. Ju längre tid de väntar, desto mer marknadsandelar tappas. Dessutom, vad has namnet Sony för cred i fotovärlden? De borde lägga ned Sony-kamerorna och enbart tillverka KM. Det tror jag att de hade tjänat på. Alternativt köra med två eller flera märken ā la GM/Saab/Opel. Likheterna med GM är, för övrigt, slående. Gigantiska företag, en gång världsledande, som inte riktigt hängt med i varken den tekniska eller den marknadsmässiga utvecklingen. Nu kämpar de bägge i kraftig motvind. Det enda företag i kameravärlden som verkligen förstått marknaden och betydelsen av att aldrig luta sig tillbaks, är Canon. Nikon blev för bekväma efter F5 och F100 och märkte aldrig när Canon roffade åt sig nästan hela sportfotobranchen. Nuförtiden har de vaknat till liv igen, men de marknadsandelar de tappade under "glassåren" kommer de nog aldrig att få tillbaks, utan får finna sig i att vara nummer 2.

Jag tror inte att dagens konsumenter är lika märkestrogna som förr. Nu ser man på kvalitet, design och pris. Info om detta svämmar över oss genom media. Inte minst via Internet. Tidigare fördelar och brister glöms snabbt med effektiv marknadsföring.

Se bara hur biltillverkaren Skoda trots sitt urusla rykte på nolltid kapade åt sig en marknadsandel. Man samarbetade med en känd biltillverkare med gott renommé och tillverkade billiga och hyfsade bilar.

Du kan antagligen enormt mycket mer om ekonomi än jag, men jag tror faktiskt att sony gör ett smart drag som skaffar sig tillgång till KM:s objektivkunnnade.

Själv har jag alltid haft minoltakameror och sörjer utvecklingen. Började med Minolta XD7 och fortsatte med XD5, XG-M, X700, X9000, S800i innan jag hoppade på det digitala tåget.
Citera
2006-01-20, 21:41
Medlem
Inlines avatar
Citat:
men jag tror faktiskt att sony gör ett smart drag som skaffar sig tillgång till KM:s objektivkunnnade.
Sant! Det är betydligt billigare och snabbare än att själva utveckla nya linser. Problemet är dock fortfarande den lilla marknadsandelen som kommer att krympa ytterligare innan Sony DSLR finns på marknaden. Då är det bäst att de lanserar en eller helst flera riktiga knockoutmodeller annars blir deras existens bara en parentes i kamerahistorien. Fenomenet med kameror och märkeslojalitet hänger ju även på linserna. När man köper en ny DSLR köper man ju inte bara själva kameran, man köper sig in i ett system. Skall man byta märke måste man ju oftast byta system, med alla problem det innebär (sälja linser mm). Jag hävdar att kameraägare är svårare att konvertera än bilägare, vilket innebär att en tappad marknadsandel kan vara tappad för mycket lång tid framåt.
Citera
2006-01-21, 01:24
Medlem
tapirs avatar
Det är dystert. Det har pressats fram för många jävla kompaktkamerar på kort tid, det har väl blivit lite slitsamt och så Man får väl börja köpa antika saker på tradera igen då
Citera
2006-01-26, 14:16
Medlem
Inlines avatar
Lite mer info om Sony/Konica-Minolta fann jag i Computer Sweden:
LÄNK1
LÄNK2

Lite kommentarer:
"Sony planerar att lansera sin första systemkamera till sommaren. Den baseras på Konica Minoltas Maxxum/Dynax-modeller, till vilka det finns mer än 16 miljoner sålda objektiv."
Redan till sommaren kommer alltså deras första modell. Intressant, om det är sant. Så gott som alla kameratillverkare, förutom Canon, har vid ett flertal tillfällen misslyckats katastrofalt med att klara av sina deadlines. Med tanke på att sommaren snart är här (håll ut) och att inte ett knyst yttrats om modellen i pressreleaser mm är jag skeptisk till en sommarlansering. Skulle det komma en modell i sommar så är det troligtvis en närapå identisk kopia av en KM-modeller - samma hus, men med större buffer och snabbare processor. Deras argument med antalet sålda objektiv är lite konstigt. Gäller detta alla linser sedan nittonhundra-frös-ihjäl? Jag är inte så haj på KM, men är deras senaste kameror fullt bakåtkompatibla med ALLA linser som sålts? Jag är skeptisk. Enbart Nikons senaste kameror är fullt bakåtkompatibla, och då med begränsad mätfunktion. Canon bytte ju linssystem för mindre än 20 år sedan, men har på denna tid sålt mer än 30 miljoner linser LÄNK.

"Företaget siktar på att ta 20 till 25 procent av marknaden genom att fokusera på förhållandevis billiga modeller som kan tilltala massmarknaden.
- Men eftersom det finns ganska få spelare på den marknaden, skulle jag vill jag vilja att vi tar en ännu större del, säger Sonys Yutaka Nakagawa till Reuters."

KM's del av den digitala SLR-marknaden är mindre än 5%, att från detta gå upp till 20-25% känns befängt. Jag har svårt att tro att de skall kunna ta en såpass stor andel från giganterna. Den enda möjligheten att detta lyckas är ifall marknaden ökar enormt, och Sony står för nästan all denna ökning, något jag finner för osannolikt. Ett annat problem är det ekonomiska. Både Sony och KM har gjort enorma förluster de senaste åren (KMs förlust var en halv MILJARD kronor förra året och KM är en mygga jämfört med Sony). Att fortsätta pumpa in pengar i kameror, där möjligheten att lyckas är liten, är kanske inte vad aktieägarna har tålamod för. I princip måste de visa enorma framsteg redan de första åren, annars kommer DSLR-sektionen att läggas ned. Alternativt är om Sony, i det stora hela, går med vinst. Då kommer de att ha mer överseende med förluster i hopp om vinst på betydligt längre sikt.

"Enligt Nakagawa har Sony flera fördelar gentemot konkurrenterna. Bland annat möjligheten att i det egna företaget tillverka billiga kretsar till bildsensorer, lcd-skärmar och batterier."
Väldigt sant! Detta är Sonys styrka. Enbart Canon, av de andra DSLR-tillverkarna, har tillgång till egen sensorproduktion, men deras resurser är minimala gentemot Sonys. Dock så har Canon ett rejält försprång när det gäller teknik och dessa sensorer är patenterade upp till öronen. För övrigt så är det Sony som tillverkat alla sensorer åt Pentax, KM och Nikon (förutom D2h), så erfarenhet av sensorer har de sedan tidigare. Dock så är alla Nikonsensorer utvecklade av Nikon själv, så dessa har inte Sony rätt att sälja eller tillverka åt sig själv.

"Hur ska man i så fall se på det nya samarbetet mellan Pentax och Samsung? Pentax är också en veteran på amatörmarknaden sedan 1950-talet som rimligen borde ha större problem än Minolta. Å andra sidan har Samsung pengar och behov av breddad teknikkompetens."
Detta var en nyhet för mig. Nu blir det intressant! Samsung är företaget som har slagit Sony på, i princip, alla marknader de senaste åren och kan, ironiskt nog, beskrivas som nya Sony. Skall Samsung slå Sony även denna gång? Möjligheten är långtifrån noll. Situation är alltså som följande:
- DSLR-marknaden domineras av Canon och Nikon (90% eller mer). Bägge företagen har kompletta linsuppsättningar och leder utvecklingen i både linsteknik och kamerateknik. Pga försäljningsvolymerna är deras kameror de mest prisvärda på marknaden.
- Två blödande kameraföretag, Pentax och KM, har adopterats av elektronikgiganterna Samsung och Sony som vill slå sig in på den, jämfört med kompaktkameror, lukrativa DSLR-marknaden.
- Olympus kör sitt eget race och gör det bra.
- Sigma, Panasonic, m.fl. andra tillverkare är alltför marginella för att kunna konkurrera.
Citera
2006-01-26, 17:26
Medlem
Plt Comdrs avatar
Du gillar inte Sony, va?
Citera
2006-01-26, 20:32
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Du gillar inte Sony, va?
Jag försöker bara leka Nostradamus i kameravärlden. Det har inget att göra med att gilla eller inte. Mig kvittar det ifall de tar 25% av marknaden, så länge mitt märke inte är ett av dem som dör ut. Vi får väl se om jag har rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in