Lite mer info om Sony/Konica-Minolta fann jag i Computer Sweden:
LÄNK1
LÄNK2
Lite kommentarer:
"Sony planerar att lansera sin första systemkamera till sommaren. Den baseras på Konica Minoltas Maxxum/Dynax-modeller, till vilka det finns mer än 16 miljoner sålda objektiv."
Redan till sommaren kommer alltså deras första modell. Intressant, om det är sant. Så gott som alla kameratillverkare, förutom Canon, har vid ett flertal tillfällen misslyckats katastrofalt med att klara av sina deadlines. Med tanke på att sommaren snart är här (håll ut) och att inte ett knyst yttrats om modellen i pressreleaser mm är jag skeptisk till en sommarlansering. Skulle det komma en modell i sommar så är det troligtvis en närapå identisk kopia av en KM-modeller - samma hus, men med större buffer och snabbare processor. Deras argument med antalet sålda objektiv är lite konstigt. Gäller detta alla linser sedan nittonhundra-frös-ihjäl? Jag är inte så haj på KM, men är deras senaste kameror fullt bakåtkompatibla med ALLA linser som sålts? Jag är skeptisk. Enbart Nikons senaste kameror är fullt bakåtkompatibla, och då med begränsad mätfunktion. Canon bytte ju linssystem för mindre än 20 år sedan, men har på denna tid sålt mer än 30 miljoner linser
LÄNK.
"Företaget siktar på att ta 20 till 25 procent av marknaden genom att fokusera på förhållandevis billiga modeller som kan tilltala massmarknaden.
- Men eftersom det finns ganska få spelare på den marknaden, skulle jag vill jag vilja att vi tar en ännu större del, säger Sonys Yutaka Nakagawa till Reuters."
KM's del av den digitala SLR-marknaden är mindre än 5%, att från detta gå upp till 20-25% känns befängt. Jag har svårt att tro att de skall kunna ta en såpass stor andel från giganterna. Den enda möjligheten att detta lyckas är ifall marknaden ökar enormt, och Sony står för nästan all denna ökning, något jag finner för osannolikt. Ett annat problem är det ekonomiska. Både Sony och KM har gjort enorma förluster de senaste åren (KMs förlust var en halv MILJARD kronor förra året och KM är en mygga jämfört med Sony). Att fortsätta pumpa in pengar i kameror, där möjligheten att lyckas är liten, är kanske inte vad aktieägarna har tålamod för. I princip måste de visa enorma framsteg redan de första åren, annars kommer DSLR-sektionen att läggas ned. Alternativt är om Sony, i det stora hela, går med vinst. Då kommer de att ha mer överseende med förluster i hopp om vinst på betydligt längre sikt.
"Enligt Nakagawa har Sony flera fördelar gentemot konkurrenterna. Bland annat möjligheten att i det egna företaget tillverka billiga kretsar till bildsensorer, lcd-skärmar och batterier."
Väldigt sant! Detta är Sonys styrka. Enbart Canon, av de andra DSLR-tillverkarna, har tillgång till egen sensorproduktion, men deras resurser är minimala gentemot Sonys. Dock så har Canon ett rejält försprång när det gäller teknik och dessa sensorer är patenterade upp till öronen. För övrigt så är det Sony som tillverkat alla sensorer åt Pentax, KM och Nikon (förutom D2h), så erfarenhet av sensorer har de sedan tidigare. Dock så är alla Nikonsensorer utvecklade av Nikon själv, så dessa har inte Sony rätt att sälja eller tillverka åt sig själv.
"Hur ska man i så fall se på det nya samarbetet mellan Pentax och Samsung? Pentax är också en veteran på amatörmarknaden sedan 1950-talet som rimligen borde ha större problem än Minolta. Å andra sidan har Samsung pengar och behov av breddad teknikkompetens."
Detta var en nyhet för mig. Nu blir det intressant! Samsung är företaget som har slagit Sony på, i princip, alla marknader de senaste åren och kan, ironiskt nog, beskrivas som nya Sony. Skall Samsung slå Sony även denna gång? Möjligheten är långtifrån noll. Situation är alltså som följande:
- DSLR-marknaden domineras av Canon och Nikon (90% eller mer). Bägge företagen har kompletta linsuppsättningar och leder utvecklingen i både linsteknik och kamerateknik. Pga försäljningsvolymerna är deras kameror de mest prisvärda på marknaden.
- Två blödande kameraföretag, Pentax och KM, har adopterats av elektronikgiganterna Samsung och Sony som vill slå sig in på den, jämfört med kompaktkameror, lukrativa DSLR-marknaden.
- Olympus kör sitt eget race och gör det bra.
- Sigma, Panasonic, m.fl. andra tillverkare är alltför marginella för att kunna konkurrera.