• 1
  • 2
2019-09-17, 22:06
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Jag är lite i samma sits som TS. Köpte en ASUS Vivobook förra året och nu vill inte den jäveln boota igång Windows. Får också upp "Förbereder automatisk reparation" men det händer ju inget.

Trots att jag använt datorer i många är jag inte så high på dessa. Bryr mig inte så mycket om datorn i sig men vill gärna komma åt mina filer på den.

Hur gör jag det på bästa sätt? Tack för hjälp alla techies där ute.

Låt den stå och göra sin grej, det kan ta lite tid. Vänta 1 timme i vart fall.
Funkar inte det så får du göra ett installationsmedia för ditt Os och göra en egen reparation.

Info - https://support.microsoft.com/sv-se/...allation-media. Välj att göra det för en annan dator. Vid "bootande" från mediat så får du alternativet att reparera. Info - https://www.thewindowsclub.com/boot-...allation-media.

Funkar inte det så väljer du att ominstallera men spara filerna - Reset this Pc - eller använda en eventuell återställningspunkt - System restore.
Citera
2019-09-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Låt den stå och göra sin grej, det kan ta lite tid. Vänta 1 timme i vart fall.
Funkar inte det så får du göra ett installationsmedia för ditt Os och göra en egen reparation.

Info - https://support.microsoft.com/sv-se/...allation-media. Välj att göra det för en annan dator. Vid "bootande" från mediat så får du alternativet att reparera. Info - https://www.thewindowsclub.com/boot-...allation-media.

Funkar inte det så väljer du att ominstallera men spara filerna - Reset this Pc - eller använda en eventuell återställningspunkt - System restore.

Tack för hjälpen! Faktum är att datorn kom igång nu, efter att ha varit under isen i en timme. Men den är seg som fan så något konstigt är det.

Måste nog bli någon återställning/ominstallation som du tipsar om, ska läsa på lite.
Citera
2019-09-18, 06:04
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Tack för hjälpen! Faktum är att datorn kom igång nu, efter att ha varit under isen i en timme. Men den är seg som fan så något konstigt är det.

Måste nog bli någon återställning/ominstallation som du tipsar om, ska läsa på lite.

OK! Då startar du datorn, Startar ONEDRIVE, och sparar ev. filer dit, eller om du har fler än 5Gb filer, så kopierar du dom till en USB-enhet etc.. så de finns kvar..

Sedan går du via start-knappen och "kugghjulet" till inställningar, välj: uppdateringar och säkerhet, i vänstra fältet finns: "återställning" som du klickar på..

och i högra fältet (under: Återställ den här datorn) finns nu knappen: KOM IGÅNG, Klicka på den, när valet kommer väljer du efter DITT behov.. Har du redan sparat undan dina filer OCH du har loggat in på datorn med ett microsoft-konto så väljer du: Ta bort filer och konton, och när installationen kommit så långt så skapar du kontot: PCAdmin, (Läs mer varför här!)kör windows update, installerar dina program, SEDAN skapar du ett nytt vanligt användarkonto åt dig själv, till vilket du kopierar tillbaka dina filer till..

Kan du inte spara undan dina filer så väljer du så klart att BEHÅLLA dina filer och konton.. även om det kan ge problem längre fram..
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2019-09-18 kl. 06:07.
Citera
2019-09-18, 08:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Det bästa du kan göra för framtiden är att göra egna externa backups som du kan gå tillbaka med, på så sätt får du FULL kontroll över datorns tillstånd och skick. Windows egna system med backups och återställningspunkter är allt annat än pålitligt, dessutom ska det upphöra i en framtid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in