Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-24, 15:22
  #1
Medlem
Tjenare Fb! Behöver så mycket hjälp jag bara kan få. Jag har en Acer Vx15 laptop som är 2-3månader gammal ba. Igår när jag startade laptopen kom det fram någon ruta att datorn inte stängdes av på ett korrekt sätt eller något sånt. Nu har jag varit fast i 24h med att jag startar skärmen, acer loggan kommer fram sedan står det längst ner "förbereder automatisk reparation" i 7sek sedan black screen.

Försökt med att hålla shift+f10, sen även hålla alla knappar f1-f12 medan jag startar om datorn via en tvångsavstägning men inget händer. Dock när jag håller i f2 knappen kommer den "Bios" men vet inte vad jag ska göra!! Det är julafton allt är stängt och kan nt skicka in den på reparation o skit när jag har så mycket tentor om 1 vecka så tänkte kolla om någon kunnig vet om det är möjligt att fixa den på något sätt.
God jul o ha det gött!
Citera
2017-12-24, 15:34
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkonstigasnubben
Tjenare Fb! Behöver så mycket hjälp jag bara kan få. Jag har en Acer Vx15 laptop som är 2-3månader gammal ba. Igår när jag startade laptopen kom det fram någon ruta att datorn inte stängdes av på ett korrekt sätt eller något sånt. Nu har jag varit fast i 24h med att jag startar skärmen, acer loggan kommer fram sedan står det längst ner "förbereder automatisk reparation" i 7sek sedan black screen.

Försökt med att hålla shift+f10, sen även hålla alla knappar f1-f12 medan jag startar om datorn via en tvångsavstägning men inget händer. Dock när jag håller i f2 knappen kommer den "Bios" men vet inte vad jag ska göra!! Det är julafton allt är stängt och kan nt skicka in den på reparation o skit när jag har så mycket tentor om 1 vecka så tänkte kolla om någon kunnig vet om det är möjligt att fixa den på något sätt.
God jul o ha det gött!

Jag förutsätter att du inte har en backuplösning så du kan boota ifrån ett usb!?

Ta ut batteriet och koppla ur strömmen, vänta 1 par minuter. Koppla in enbart strömmen Prova starta om några ggr.

Funkar inte det så är det en fabriksåterställning som gäller - https://www.google.se/search?q=how+t...w=1093&bih=561. Sök även på detsamma på Svenska.

Behöver du spara data ifrån datorn så får du ta ut hårddisken och använda en annan dator samt en docka för att föra över dem.
Citera
2017-12-24, 15:37
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Om du startar datorn från en Windows-DVD, kan utföra reparationen från DVD:n. En annan möjlighet är att lägga installationsfilerna på ett USB-minne.
Citera
2017-12-24, 16:03
  #4
Medlem
La-Habanas avatar
Som Cyrus.. säger det e bäst det,

Jag skulle själv installera hela Windows har du usb eller skivan? Finns gratis att ladda ned om det e Windows 7?

När det kommer bio där ska man inte fingra mycket om man inte kan, mest där är drivers om man installerar en extra hårddisk och om man vill boot från usb etc
Citera
2017-12-24, 16:36
  #5
Medlem
Glömde nog nämna detta men är total okunnig om datorer haha. Sen är det Windows 10 :/. Ska jag öppna datorn och ta ut batteriet menar du? När jag försöker fabrikställa den som på https://www.youtube.com/watch?v=SXzt3grQcUU så kommer det endast upp "please wait" sedan gå den över till blackscreen och inget händer.

CyrusGNetWork Vad menar du med att starta datorn från en Windows-dvd? Har inte datorkartongen med mig men tror inte ens jag fick en sån cd skiva med laptopen . Hur kan jag få tag på installationsfilerna vet du det?

La-Habana har varken usb eller skivan, går det att springa till affären köpa ett usb och göra det manuellt typ eller?
tack som fan för alla svar!!!
Citera
2017-12-24, 16:42
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkonstigasnubben
Glömde nog nämna detta men är total okunnig om datorer haha. Sen är det Windows 10 :/. Ska jag öppna datorn och ta ut batteriet menar du? När jag försöker fabrikställa den som på https://www.youtube.com/watch?v=SXzt3grQcUU så kommer det endast upp "please wait" sedan gå den över till blackscreen och inget händer.

CyrusGNetWork Vad menar du med att starta datorn från en Windows-dvd? Har inte datorkartongen med mig men tror inte ens jag fick en sån cd skiva med laptopen . Hur kan jag få tag på installationsfilerna vet du det?

La-Habana har varken usb eller skivan, går det att springa till affären köpa ett usb och göra det manuellt typ eller?
tack som fan för alla svar!!!

Förmodar att du har tillgång till en annan dator? Du kan hämta hem Windows 10 och därefter bränna ut filerna på en DVD-skiva eller på en bootbar USB-minne.

Rubrik - Microsoft Windows and Office ISO Download Tool

Länk - https://www.heidoc.net/joomla/
Citera
2017-12-24, 16:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Förmodar att du har tillgång till en annan dator? Du kan hämta hem Windows 10 och därefter bränna ut filerna på en DVD-skiva eller på en bootbar USB-minne.

Rubrik - Microsoft Windows and Office ISO Download Tool

Länk - https://www.heidoc.net/joomla/

Aha så man kan inte köra på någon usb från Ica Maxi hahaha
Citera
2017-12-24, 16:56
  #8
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkonstigasnubben
Aha så man kan inte köra på någon usb från Ica Maxi hahaha

Jodå, det går utmärkt. Sök på nätet hur man utför ett USB-minne som bootbart. Man finner även trådar här på forumet hur man utför detta.

Det finns även bra videos hur man utför en installation med hjälp av ett USB-minne.
Citera
2017-12-24, 17:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Jodå, det går utmärkt. Sök på nätet hur man utför ett USB-minne som bootbart. Man finner även trådar här på forumet hur man utför detta.

Det finns även bra videos hur man utför en installation med hjälp av ett USB-minne.

Jävla kung!! Tack som fan ska kolla upp detta!!!!!!
Citera
2017-12-24, 17:12
  #10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkonstigasnubben
Jävla kung!! Tack som fan ska kolla upp detta!!!!!!

Har bara lite tålamod så är detta inga problem.
Citera
2019-09-17, 21:28
  #11
Medlem
Jag är lite i samma sits som TS. Köpte en ASUS Vivobook förra året och nu vill inte den jäveln boota igång Windows. Får också upp "Förbereder automatisk reparation" men det händer ju inget.

Trots att jag använt datorer i många är jag inte så high på dessa. Bryr mig inte så mycket om datorn i sig men vill gärna komma åt mina filer på den.

Hur gör jag det på bästa sätt? Tack för hjälp alla techies där ute.
Citera
2019-09-17, 22:01
  #12
Medlem
BIOS:en var det då inga problem att ta sig in till... väldigt grafiskt och snyggt interface.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback