2017-12-23, 20:00
Medlem
Det kanske var på 60-talet eller 70-talet det kom in en man till en butik eller bank i Örebro och hade någon pistolliknade och rånade då stället. Till saken hör att han kom på cykel och sen han kom ut från platsen som han rånat lade han pengarna i något slag av kartong på pakethållaren utan utan att göra något slag av skydd. Så att pengarna kunde vara kvar där.

Vilket fick till följd att det var bara för polisen att följa efter honom. det var bara att följa spåret för efter honom för pengarna/sedlarna ramlade ut ur denna kartong och bildade ett synligt spår.

Någon som kommer ihåg detta?
Citera
2017-12-23, 20:02
Medlem
Nej, men det är väl inte så många 70-plussare som hänger här...
Citera
2017-12-23, 21:46
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Nej, men det är väl inte så många 70-plussare som hänger här...

Du inser att man inte behöver vara 70+ för att komma ihåg 70-talet va?
Citera
2017-12-23, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow

Ja, vi har ju nyligen avhandlat Fröken Florence Stephens och de som plundrade henne på 50 och 60-tslet. Så nog borde vi hitta denna cykelrånare.
Citera
2017-12-23, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow

Men det var ju kanske tidigt 60-tal? Jag kunde inte låta bli att skratta gott åt min egen spetsfundighet! Men till rånaren: Han kunde knappast ha snitslat hela sin färdväg på cykel med sedlar. Såvida han inte fick med hela bankomaten på pakethållaren...
Citera
2017-12-23, 23:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Klantig rånare på cykel.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaparkaptenen
Det kanske var på 60-talet eller 70-talet det kom in en man till en butik eller bank i Örebro och hade någon pistolliknade och rånade då stället. Till saken hör att han kom på cykel och sen han kom ut från platsen som han rånat lade han pengarna i något slag av kartong på pakethållaren utan utan att göra något slag av skydd. Så att pengarna kunde vara kvar där.

Vilket fick till följd att det var bara för polisen att följa efter honom. det var bara att följa spåret för efter honom för pengarna/sedlarna ramlade ut ur denna kartong och bildade ett synligt spår.

Någon som kommer ihåg detta?

Jag har tidigare läst om en klantig rånare på cykel men kan inte komma ihåg var någonstans jag läste det. Ej heller om det var i Örebro.
Citera
2017-12-23, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har tidigare läst om en klantig rånare på cykel men kan inte komma ihåg var någonstans jag läste det. Ej heller om det var i Örebro.

Det har väl funnits flera, antagligen, genom decennierna. Det var t. ex. en moderatpolitiker, som rånade en bank på tidigt 90-tal, och cyklade rätt in i famnen på polisen.
Citera
2017-12-23, 23:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett äldre fall.

Citat:
Det har väl funnits flera, antagligen, genom decennierna. Det var t. ex. en moderatpolitiker, som rånade en bank på tidigt 90-tal, och cyklade rätt in i famnen på polisen.

Det har det helt riktigt varit. Det fall jag tänker på och har läst om är ett äldre sådant.
Citera
2017-12-23, 23:52
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det har det helt riktigt varit. Det fall jag tänker på och har läst om är ett äldre sådant.
Känner också till flera fall av bank- och postrånare på cykel, dock inget i Örebro. Men med tanke på vilka lovliga byten post- och bankkontor var förr, och hur enkelt det är att skaffa sig och framföra en cykel, torde det finnas ett stort antal exempel i kriminalhistorien.
Citera
2017-12-24, 08:03
Medlem
Citat:
Men det var ju kanske tidigt 60-tal? Jag kunde inte låta bli att skratta gott åt min egen spetsfundighet! Men till rånaren: Han kunde knappast ha snitslat hela sin färdväg på cykel med sedlar. Såvida han inte fick med hela bankomaten på pakethållaren...

Bankomat på 60 eller 70 talet?

Mitt första uttag på bankomat gjorde jag någon gång i början av 80-talet. Dessförinnan gick man in på ett bankkontor eller postkontor och tog ut pengar.
Citera
2017-12-24, 08:11
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaparkaptenen
Bankomat på 60 eller 70 talet?

Mitt första uttag på bankomat gjorde jag någon gång i början av 80-talet. Dessförinnan gick man in på ett bankkontor eller postkontor och tog ut pengar.
Vill minnas att bankomaterna dök upp sista åren på 70-talet, i varje fall i Stockholm.

Kvällarna gick alltid åt att jaga bankomater som ännu hade pengar kvar, då någon i sällskapet tvunget behövde ta ut pengar för kvällens begivenheter.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2017-12-24 kl. 08:13.
Citera
2017-12-24, 18:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bankomat.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vill minnas att bankomaterna dök upp sista åren på 70-talet, i varje fall i Stockholm.

Kvällarna gick alltid åt att jaga bankomater som ännu hade pengar kvar, då någon i sällskapet tvunget behövde ta ut pengar för kvällens begivenheter.

Samma sak här. Jag tog ut via bankomat första gången 1978 eller 1979 och detta var i Stockholm.

Den klantige cykelrånaren i Örebro som denna tråd handlar om är av äldre datum och då fanns det inga bankomater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in