Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-12-23, 16:50
Medlem
godboys avatar
Jag har uppmärksammat att det varit väldigt lugnt i butiker, på köpcentrum, på stan under december. Kanske lite mer folk än övrig tid på året, men ingen trängsel direkt. Jag passerar genom Göteborg efter jobbet varje dag och den enda dag jag upplevde att det var påtaglig trängsel var den 22:e då alla fått decemberlönen.

Jag och mina nära och kära har i princip avskaffat julklapparna då vi bara tycker det är tramsigt. Pengarna mår bättre på sparkontot och jag väljer hellre själv vad jag vill köpa. Har allt vi behöver och lite till.

Frågeställningar:
- Tror ni att folk huvudsakligen väljer att handla på nätet istället för att ränna runt i fysiska butiker?

- Kan detta vara en långsam nådastöt för fysiska butiker?

- Hur gör ni själva kära Flashbackfellows, nätet, fysik butik eller inte alls?
Citera
2017-12-23, 16:54
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag har uppmärksammat att det varit väldigt lugnt i butiker, på köpcentrum, på stan under december. Kanske lite mer folk än övrig tid på året, men ingen trängsel direkt. Jag passerar genom Göteborg efter jobbet varje dag och den enda dag jag upplevde att det var påtaglig trängsel var den 22:e då alla fått decemberlönen.

Jag och mina nära och kära har i princip avskaffat julklapparna då vi bara tycker det är tramsigt. Pengarna mår bättre på sparkontot och jag väljer hellre själv vad jag vill köpa. Har allt vi behöver och lite till.

Frågeställningar:
- Tror ni att folk huvudsakligen väljer att handla på nätet istället för att ränna runt i fysiska butiker?

- Kan detta vara en långsam nådastöt för fysiska butiker?

- Hur gör ni själva kära Flashbackfellows, nätet, fysik butik eller inte alls?
Inte alls, däremot samlas vi och äter gott, dricker och umgås...
Citera
Medlem
Småbarnfamilj med tyvärr alldeles för hög budget för julklappar.

Vi lägger kanske 15 k på julklappar och jag skulle bedömt gissa på att 13 k av dessa är inhandlat via nätet.
Citera
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Kan det vara så att det är mycket presentkort som inhandlas?
Citera
2017-12-23, 16:55
Medlem
Ketaminkillen1s avatar
För mig blir det ingen julhandel förutom EN julklapp, och den får min flickvän.

Tycker det är äckligt med människor som ska hålla på att köpa en massa saker. Jag kan inte förklara varför, det är bara en känsla.

Denna trängsel, alla människor som köper enligt mig onödigt skit som de skulle klara sig utan, stressen, alla människor.

Julhandel frambringar min misantropiska sida.

Hur gör du själv med julhandlandet TS ?
Citera
2017-12-23, 16:56
Medlem
Ketaminkillen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalbecWarrior

Vi lägger kanske 15 k på julklappar och jag skulle bedömt gissa på att 13 k av dessa är inhandlat via nätet.

Hur många barn har du? Och vad är det du köper egentligen? Frågar av ren nyfikenhet bara, för det där låter dyrt.
Citera
2017-12-23, 17:05
Bannlyst
Det är bara att kolla statistiken, julhandeln på nätet har fullkomligt exploderat sen black friday i Sverige. Svensken vågar inte gå på stan längre, speciellt inte när invandrare samlas i gallerior som en skara måsar.

Själv har jag handlat både på nätet och i fysiska butiker. Finns fördelar och nackdelar med bägge sätten. Skor kommer jag aldrig att handla på nätet eftersom att jag vill prova dem innan jag köper.
Citera
2017-12-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ketaminkillen1
Hur många barn har du? Och vad är det du köper egentligen? Frågar av ren nyfikenhet bara, för det där låter dyrt.
3 st, så runt 5 k/barn. De enskilt dyraste inköpen i år har varit en Nintendo Switch samt en Ipad.
Citera
2017-12-23, 17:14
Medlem
Ducadreams avatar
Nu firar jag inte jul, men vem bryr sig om att ge materiella ting till varandra? Jag skulle vara nöjd med god mat och sällskap med dem jag älskar.
Citera
2017-12-23, 17:18
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Inte alls, däremot samlas vi och äter gott, dricker och umgås...
Samma här. Vi ses och äter samt dricker gott. Bara har det trevligt tillsammans. Så det som kanske gynnas lite mer än vanligt är ICA och Saluhallen.
Citat:

Varför då? Tävlar du med grannar eller vänner och bekanta om vem som kan ge bort den mest svulstiga och meningslösa julklappen? Ungarna, om de är dina, kan väl kanske få något, men den budgeten är ju tramsig. Ungar ska lära sig att vara tacksamma över det de har, mat, tak över huvudet, det basala helt enkelt, och fan inte "kräva" eller tjura för att de inte får något de påstår sig vilja ha.
Citat:
Ursprungligen postat av Ketaminkillen1
För mig blir det ingen julhandel förutom EN julklapp, och den får min flickvän.

Tycker det är äckligt med människor som ska hålla på att köpa en massa saker. Jag kan inte förklara varför, det är bara en känsla.

Denna trängsel, alla människor som köper enligt mig onödigt skit som de skulle klara sig utan, stressen, alla människor.

Julhandel frambringar min misantropiska sida.

Hur gör du själv med julhandlandet TS ?
Jag köper i princip ingenting. Möjligen lite god mat och dryck men absolut inget extremt överdåd. Känns ju inte som det behövs något matöverdåd då vi äter gott året om.

När det gäller prylar så köps inget. Istället köper vi saker när vi anser att det passar oss, inte för att det är jul.

Jag ser ingen anledning att handla massa "bara för att". Julen idag handlar bara om konsumtion och det vill inte jag delta i.
Citera
2017-12-23, 17:18
Medlem
Ketaminkillen1s avatar
Citat:
3 st, så runt 5 k/barn. De enskilt dyraste inköpen i år har varit en Nintendo Switch samt en Ipad.

Okej. Ja, dina barn kan anse sig lyckligt lottade som har en så generös mor/far!!

Nu kanske de fortfarande tror på tomten, men i framtiden, när de förhoppningsvis inser att det är deras föräldrars hårda slit som genererar dessa fina gåvor, så bör du ställa några motkrav, för att barnen ska lära sig pengars värde och få en god arbetsmoral. Det är den bästa gåvan en förälder kan ge sitt barn, en god uppfostran.

God jul
Citera
2017-12-23, 17:21
Medlem
Ketaminkillen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag köper i princip ingenting. Möjligen lite god mat och dryck men absolut inget extremt överdåd. Känns ju inte som det behövs något matöverdåd då vi äter gott året om.

När det gäller prylar så köps inget. Istället köper vi saker när vi anser att det passar oss, inte för att det är jul.

Jag ser ingen anledning att handla massa "bara för att". Julen idag handlar bara om konsumtion och det vill inte jag delta i.

Vi verkar vara av samma virke. Köper man saker som man inte behöver hela tiden så kommer man tillslut behöva sälja det man behöver, eller något. Jag tror det är ett av Warren Buffetts citat.

Som sagt, jag ska köpa en klapp till min kära flickvän. Det fick bli lite boxvin till mig själv. Imorgon ska jag jobba, kommer vara årets lugnaste dag!

Ett tips är väl att, om man känner sig tvungen att köpa något till någon släkting på grund av sociala påtryckningar, så kan man åtminstone köpa något de har nytta av. Ge dem en slant, eller varför inte en paper wallet med lite BTC på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in