Citat:
Ursprungligen postat av
caca
Inte alls, däremot samlas vi och äter gott, dricker och umgås...
Samma här. Vi ses och äter samt dricker gott. Bara har det trevligt tillsammans. Så det som kanske gynnas lite mer än vanligt är ICA och Saluhallen.
Citat:
Ursprungligen postat av
MalbecWarrior
Småbarnfamilj med tyvärr alldeles för hög budget för julklappar.
Vi lägger kanske 15 k på julklappar och jag skulle bedömt gissa på att 13 k av dessa är inhandlat via nätet.
Varför då? Tävlar du med grannar eller vänner och bekanta om vem som kan ge bort den mest svulstiga och meningslösa julklappen? Ungarna, om de är dina, kan väl kanske få något, men den budgeten är ju tramsig. Ungar ska lära sig att vara tacksamma över det de har, mat, tak över huvudet, det basala helt enkelt, och fan inte "kräva" eller tjura för att de inte får något de påstår sig vilja ha.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ketaminkillen1
För mig blir det ingen julhandel förutom EN julklapp, och den får min flickvän.
Tycker det är äckligt med människor som ska hålla på att köpa en massa saker. Jag kan inte förklara varför, det är bara en känsla.
Denna trängsel, alla människor som köper enligt mig onödigt skit som de skulle klara sig utan, stressen, alla människor.
Julhandel frambringar min misantropiska sida.
Hur gör du själv med julhandlandet TS

?
Jag köper i princip ingenting. Möjligen lite god mat och dryck men absolut inget extremt överdåd. Känns ju inte som det behövs något matöverdåd då vi äter gott året om.
När det gäller prylar så köps inget. Istället köper vi saker när vi anser att det passar oss, inte för att det är jul.
Jag ser ingen anledning att handla massa "bara för att". Julen idag handlar bara om konsumtion och det vill inte jag delta i.