2017-12-27, 21:43
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Var där och tittade och kan säga att även på den här bilden känns avståndet konstig långt....

https://www.svtstatic.se/image-cms/s...c76a39a-nh-jpg

Angående området så är Lydmar sista utposten, kommer man därifrån så gör man bäst i att gå till höger in mot stan, går du däremot till vänster (där killen hittades) så är risken stor att du stöter på något otrevligt. Det låter konstigt eftersom det bara handlar om ca. 100 meter men runt och bakom Nationalmuseum bör du inte röra dig nattetid.
Varför inte??
Citera
2017-12-27, 22:11
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Varför inte??

https://www.google.se/maps/@59.32949...7i13312!8i6656

Så här ser det ut bakom NM, varför man bör undvika att röra sig där nattetid får du räkna ut själv. Det rosa huset du kan se till vänster - Tullhuset - var även tilltänkt som boende för s.k. barn (vet dock inte om det blev av), men med eller utan barn i kvarteret så bör du undvika området nattetid.

Du frågade om han kanske synts från Grand och jag ställer mig tveksam till det och inte bar p.g.a. mörkret. Pontonen ligger ungefär där Waxholmsbåtens akter är. Du kan vrida bilden och "promenera" så ser du att det är en bit.

https://www.google.se/maps/@59.32798...7i13312!8i6656
Citera
2017-12-27, 22:26
Medlem
Jofs avatar
Citat:

Så här ser det ut bakom NM, varför man bör undvika att röra sig där nattetid får du räkna ut själv. Det rosa huset du kan se till vänster - Tullhuset - var även tilltänkt som boende för s.k. barn (vet dock inte om det blev av), men med eller utan barn i kvarteret så bör du undvika området nattetid.

Du frågade om han kanske synts från Grand och jag ställer mig tveksam till det och inte bar p.g.a. mörkret. Pontonen ligger ungefär där Waxholmsbåtens akter är. Du kan vrida bilden och "promenera" så ser du att det är en bit.

Nä, det kan jag inte räkna ut... Ser ut som idyll på google maps i alla fall
Kanske skyms vattenytan av låga husen mellan Verandan och vattnet? Annars verkar pontonen ligga i brå läge för fönstertittare Sen finns det ju gäster med rum högre upp som kanske tittade ut. Om polisen är aktiv så borde dom snabbt tagit kontakt med gästerna. Knackat dörr. Men jag tror inte dom prioriterat detta. Fast dom sa att dom skulle göra allt... i en intervju.
Skriver av det som nån olycklig som velat ta livet av sig.

Jag säger som G W Persson. Dom bör behandla denna "händelse" som möjligt mord tills dom vet annorlunda.
Och vad är det för skumt som försiggår bakom Nationalmuseet? Blir nyfiken nu. Droghandel? Prostitution? Tillhåll för romer?

Tack för kartan.
Citera
2017-12-27, 22:33
Medlem
Bakom nationalmuseum förekom tidigare prostitution, drogförsäljning, misshandel och rån.

Men, det är kanske vanligt förekommande överallt nu?
Citera
2017-12-27, 23:02
Medlem
Citat:

Jag brukade vandra på tidiga kvällar i området för något år sen när jag väntade på en färja ibland där. Det var i princip alltid några mindre grupper(2-7 personer) av yngre invandrare som sprang runt där omkring. Särskilt vid din google maps bild.
Citera
2017-12-27, 23:37
Medlem
NinaBes avatar
Tyvärr minns jag inte när Niklas Strömstedt hade sin sista föreställning på Grand, men det var runt den 22 december.
Den senaste föreställningen slutade id 23.30-tiden vilket innebär, att det bör ha flanerat en hel del folk vid parkeringen nedanför Grand - vid kajen och även runt Grand!

Vi vet förstås inte vilken dag och tid "pontonmannen" omkom.
Dock bör det ha varit gott om folk i rörelse emellan klockan 18 och 00.00!

Någon kan ha sett "pontonmannen" på håll utan, att registrerat i viket skick - oskick han var.
folk kan ha antagit, att mannen arbetade på båten.
Citera
2017-12-27, 23:52
Medlem
tokidokis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ok, den vanligaste dödsorsaken bland unga, i övrigt friska, män. Depressionen som skördat ännu ett liv...

Även om depression är den vanligaste dödsorsaken så är det ickedestomindre en liten minoritet av alla deprimerade som tar livet av sig.
Man bör inte utan vidare grund avfärda detta som ett självmord bara för att offret var lite tungsint, han kan fortfarande blivit utsatt för ett brott.
Citera
2017-12-28, 01:03
Medlem
Conse...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzsx0809
Personen är inte immigrant, Utan svensk. Modern fick polisbesök, däremot så är hon urpsrungligen ifrån ett annat europeiskt land.
Från vilket land är modern?
Citat:

Så här ser det ut bakom NM, varför man bör undvika att röra sig där nattetid får du räkna ut själv.
...
Citat:
Nä, det kan jag inte räkna ut...
Och vad är det för skumt som försiggår bakom Nationalmuseet? Blir nyfiken nu. Droghandel? Prostitution? Tillhåll för romer?
Nja. Det låter som en myt. Området vid Nationalmuseum (runtom) är rätt lugnt dygnet runt, alltså om vi snackar förekomst av skumrask etc. Det har ju byggts om där vid Nationmuseum ett bra tag. Bakom eller sidorna mot Grand respektive vattnet (Museikajen, åt Skeppsholmen till) kanske ser lite ogästvänligt och halvskumt ut på kvällen och natten men det är som regel inget folk där, bara en del som går förbi ibland (mest på sommaren, mycket turister då). Fåtal romer passerar där på vägen till Skeppsholmen, gåendes från Kungsträdgården som regel, fast de är färre nu under vintertid.

Citat:
Ursprungligen postat av Bosh11
Bakom nationalmuseum förekom tidigare prostitution, drogförsäljning, misshandel och rån.
Inte alls, skulle jag säga. Möjligtvis en eller annan som har haft något möte rörande prostitution på baksidan. Brotten du nämner och drogförsäljning är ringa förekommande i det området. På baksidan har det också varit avstängt en del med stängsel senaste åren, sedan finns absolut inget att göra där för gemene man.

Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Jag brukade vandra på tidiga kvällar i området för något år sen när jag väntade på en färja ibland där. Det var i princip alltid några mindre grupper(2-7 personer) av yngre invandrare som sprang runt där omkring.
Invandrare? Mener du förortsblattar, typ? Inte så vanligt, säger jag. På sommaren kanske emellanåt. Då är det betydligt mer rörelse från och till Skeppsholmen, med olika typer av folk, turister mycket. Om man jämför några stenkast bort - vid Kungsan - där det alltid nästan är invandrare, grupperingar och gäng ofta (om det inte är för kallt), den typen av invandrare är ganska sällsynta vid kajen vid Grand hotel, runtom Nationalmuseum via Museikajen och närmast där pontonen är där den döde mannen hittades.
Citera
2017-12-28, 04:46
Medlem
Jofs avatar
Om polisen ser detta som mord och vill utreda det eller utesluta det; så finns det goda chanser att finna vittnen.
Knacka dörr metoden får anpassas till miljön. Ett enkelt telefonsamtal till Grand ex v kan ge tillgång till gäster, inkl telefonummer, boende så dom haft utsikt mot pontonen. Namn (tel nr, epost) på alla som beställt bord till Verandan (resturangen) med stora fönster mot vattnet. De tider som är intressanta.
Antar att Grand raderar uppgifterna efter en viss tid. Så man bör ju skynda på.
På Cadierbaren i nästan samma läge på Grand, är det mindre koll. Notor förstås. Men folk kommer och går och tror inte folk tittar ut så mycket. Men kanske offret var där. Notor med kontokort-leg sparas.
Men utredningens gång beror på vilken prioritet man ger detta och vilken kompetens man har.
Citera
2017-12-28, 05:38
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Om polisen ser detta som mord och vill utreda det eller utesluta det; så finns det goda chanser att finna vittnen.
Knacka dörr metoden får anpassas till miljön. Ett enkelt telefonsamtal till Grand ex v kan ge tillgång till gäster, inkl telefonummer, boende så dom haft utsikt mot pontonen. Namn (tel nr, epost) på alla som beställt bord till Verandan (resturangen) med stora fönster mot vattnet. De tider som är intressanta.
Antar att Grand raderar uppgifterna efter en viss tid. Så man bör ju skynda på.
På Cadierbaren i nästan samma läge på Grand, är det mindre koll. Notor förstås. Men folk kommer och går och tror inte folk tittar ut så mycket. Men kanske offret var där. Notor med kontokort-leg sparas.
Men utredningens gång beror på vilken prioritet man ger detta och vilken kompetens man har.

Ja, for det här borde polisen kunna lösa.
Citera
2017-12-28, 06:46
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokidoki
Även om depression är den vanligaste dödsorsaken så är det ickedestomindre en liten minoritet av alla deprimerade som tar livet av sig.
Man bör inte utan vidare grund avfärda detta som ett självmord bara för att offret var lite tungsint, han kan fortfarande blivit utsatt för ett brott.

Självmord är den vanligaste dödsorsaken för män 15-44 år. Men han kan så klart ändå blivit utsatt för ett brott.
Citera
2017-12-28, 06:56
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Självmord är den vanligaste dödsorsaken för män 15-44 år. Men han kan så klart ändå blivit utsatt för ett brott.

Tror mer i så fall på att han stått vid kajkanten, pinkat och druttat i. Men av vad jag läst så sknaade han både plånbok/ID-handling och mobiltelefon. Så han kan ha blivit rånad, iknuffad och sedan simmat till pråmen för att undvika gärningspersonerna. Borde bli vållande till annans död i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in