Citat:
Hur kan det komma sig att det finns så många utsagor? Varför är vi så sugna på hävda att det är si och så? Att beskriva saker och ting?
Sökandet och konceptualiseradet av våran omvärld ligger i våran natur, evolutionens utveckling helt enkelt. Vi människor må leva tillsammans i en och samma värld men våra känslor kring det vi upplever är knappast likriktade. Det är därför de stora filosoferna resonerar så olika.
Känslan är allt vi har att gå på, jag accepterar resonemang för att de känns rätt inte för att de är logiska. Oftast så är det de logiska resonemangen som känns rätt men inte alltid och då struntar jag i om andra tycker att det är logiskt, känns det inte rätt så är det inte logiskt.
Känns någonting 100% rätt så slår vi fast att våra argument är de enda logiska, när någon annan kommer med nya argument så känner vi lite på argumenten men om det inte känns mer rätt så avfärdar vi dem. Varje gång vi avfärdar andras argument så stärker vi våra egna uppfattning känslomässigt.
Citat:
Vad är det som gör att jag hellre leder mig själv vilse?
Jag tror att man ofta leder sig själv vilse för att man försöker svara på frågor som inte kan besvaras med vårat begränsade perspektiv. Om man aldrig vet när man har svarat rätt så kommer tanken att fortsätta vandra till mer spännande saker. Vissa försöker hitta svaren i religion andra i filosofi den tredje i vetenskapen och den fjärde med hjälp av skumma svampar.