2017-12-22, 13:38
Medlem
Hej! När jag köpte min bil för längesen via en bilhandlare så fick jag med registreringsbeviset (del1) från den förra ägaren. Nu ska jag sälja bilen men registreringsbeviset ska väl inte ges till den nya ägaren då? Det är väl bara att slänga när affären är gjord?
Citera
2017-12-22, 13:49
Medlem
Om du ska sälja bilen kan det vara bra att ha ett nytt registreringsbevis där du som ägare fyller i nästa ägares personuppgifter och skickar iväg del 2. Del 1 kan du ge till nästa ägare eller göra vad du vill med. Det går att registrera ägarbyte på fler sätt än med registreringsbevis.
Citera
2017-12-22, 13:50
Medlem
potassios avatar
Du behåller det gamla reg beviset. Del 2 (den gula) skickas in till transportstyrelsen och då får den nya ägaren nya papper skickat till sig per post.
Citera
2017-12-22, 13:58
Medlem
killawifes avatar
Ett tips är att INTE använda regbeviset för ägarbyte utan att använda transportstyrelsen app istället. Då blir ägarbytet registrerat direkt och man slipper eventuella problem som kan uppstå med post, fördröjningar, bedrägerier och liknande. Om personen som köper bilen inte vill använda appen, sälj bilen till nån annan.
Citera
2017-12-22, 16:01
Medlem
Okej. Tänkte mest på om man ska låta sitt eget registreringsbevis (del 1) följa med bilen eller ej. Känns sådär i.om. att ens personnummer står där. Men då kan jag alltså behålla det eller slänga det?
Citera
2017-12-22, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MFKR1
Okej. Tänkte mest på om man ska låta sitt eget registreringsbevis (del 1) följa med bilen eller ej. Känns sådär i.om. att ens personnummer står där. Men då kan jag alltså behålla det eller slänga det?

Den nye ägaren får ett nytt inom ett par dagar.
Var kom det du skriver om personnummer in i bilden? Det är ju en offentlig uppgift, inget du kan dölja. På den nye ägarens bilhandlingar står du dessutom införd som tidigare ägare, med personnummer.
Citera
2017-12-22, 18:46
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Ett tips är att INTE använda regbeviset för ägarbyte utan att använda transportstyrelsen app istället. Då blir ägarbytet registrerat direkt och man slipper eventuella problem som kan uppstå med post, fördröjningar, bedrägerier och liknande. Om personen som köper bilen inte vill använda appen, sälj bilen till nån annan.
Kräver väl dock att man har ett registreringsbevis med QR-kod för att kunna lägga in bilen och registrera ägarbyte. Till vår gamla bil köpt 2002 har vi inget sådant. Annars är det ett gott råd.
Citera
2017-12-22, 19:20
Medlem
Sedan måste kanske såväl köparen och säljaren ha svensk körkort för att det ska gå att genomföra
Citera
2017-12-22, 19:25
Medlem
killawifes avatar
Tidigare kunde man knappa in nuffrorna på regbeviset bara, har för mig att det ska funka. Sant att man behöver ha ett svenskt körkort men det är väl ganska normalt att man har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in