Flashback bygger pepparkakshus!
2017-12-21, 18:21
Medlem
AnOldBeginnings avatar
När jag tittar på matlagningsprogram från USA så nämns ofta "kosher salt".

Vad är skillnaden mellan kosher salt och vanligt bordssalt?
Rent tekniskt, vad är skillnaden? Men framförallt smakmässigt, vad är skillnaden?

Kosher är ju typ judarnas 'halal', så känns konstigt att det skulle påverka smaken. Är ju bara för judarna att köpa det de vill fast kosher-version, som de gör med alla andra ingredienser som nämns i matlagningsprogrammen, då salt är den enda ingrediensen som specifikt nämns att den ska vara kosher. Så tror inte det har något med själva judendomen att göra.
Senast redigerad av AnOldBeginning 2017-12-21 kl. 18:24.
Citera
2017-12-21, 18:25
Medlem
Fotbollspucks avatar
Går väl någon jude och sparkar omkring i saltet innan det skopas upp!
Citera
2017-12-21, 18:33
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Hört talas om Google?

Citat:
Koshersalt är ett salt som används vid matlagnig och som har mycket större kornstorlek än vanligt bordssalt. Liksom vanligt bordssalt består koshersalt huvudsakligen av natriumklorid (NaCl). Koshersalt är väldigt vanligt förekommande i amerikansk matlagning och recept.

Till skillnad från många vanliga bordssalter innehåller koshersalt inget tillsatt jod (I). Vissa varumärken innehåller klumpförebyggande medel i små mängder.
Citera
2017-12-21, 18:33
Medlem
kraftfoders avatar
Är det jättesvårt att duck-ducka** för er?
Här levererar jag i alla fall:

Koshering salt, usually referred to as kosher salt, is a variety of edible salt popular in North America which has much larger grain size than some common table salt. Like common table salt, kosher salt consists mainly of the chemical compound sodium chloride.
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Kosher_salt

**) Duck-ducka är samma som ungefär Googla, med skillnaden att Duck-duck inte spårar ens sökningar.
Citera
2017-12-21, 18:55
Medlem
Nej Kosher är inte ett salt som du ställer frågan om i rubriken utan en judisk kulturell tradition som många judar följer i synnerhet inom livsmedelsområdet.
Citera
2017-12-21, 19:21
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Googlade för någon månad sedan när jag undrade samma sak men tyckte inte jag fick något bra svar.
Så nu när jag undrade igen så fick det bli här.

Grovkornig salt finns ju också. Rock salt med. Kvarnsalt också. Alla är grovkorniga.
Citera
2017-12-22, 00:23
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Även om man bortser från din antisemitism så har du fel i det här fallet, det är inte saltet som är kosher (allt salt är kosher). Namnet kommer från att den här sortens salt används för att göra kött kosher, genom att ta bort blodet på ytan av köttet.

Jag är inte antisemit. Vakna goy.
Semiter är även muslimer Kolla upp det!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Semitic_people
Kolla vad som står under Ethnicity and race.

VAKNA GOY
Senast redigerad av Lilabanan 2017-12-22 kl. 00:27.
Citera
2017-12-22, 00:31
Medlem
Semenomore2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Jag är inte antisemit. Vakna goy.
Semiter är även muslimer Kolla upp det!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Semitic_people
Kolla vad som står under Ethnicity and race.

VAKNA GOY
Vanföreställningar ska du inte ta lättvindigt på. Det finns hjälp att få på, akutpsyk kan du ALLTID ringa till.

Till TS. Det är storkornigt salt som används för att extrahera blodet ur kött då detta är förbjudet att äta. Kan oftast bytas ut med grovkornigt salt i affären.
Citera
2017-12-22, 00:53
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
det är inte saltet som är kosher (allt salt är kosher). Namnet kommer från att den här sortens salt används för att göra kött kosher, genom att ta bort blodet på ytan av köttet.
Aha, tack! Det förklarar en hel del.
Citera
2017-12-22, 13:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Aha, tack! Det förklarar en hel del.

Jag kan rekommendera Jozos "Grovkorniga salt" som substitut. Kostar 7kr/kg på Willys. (Funkar även som vägsalt, faktiskt!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in