2017-12-21, 12:34
Medlem
nekmennits avatar
Jag har pengar liggandes på mitt ISK konto som inte är investerade i något för tillfället. Låt oss säga att det är den 1 november, då jag vill undvika att betala skatt på pengar som jag inte investerat så flyttar jag över dem till ett sparkonto.

Den 1 december skickar jag tillbaka pengarna från sparkontot till mitt ISK då jag tänker investera i lite fonder.

Är det bättre att ha låtit pengarna ligga kvar, eller är det bättre att flytta dem fram och tillbaka, så länge man håller sig inom samma 3-månaders period så att säga?
Citera
2017-12-21, 13:26
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nekmennit
Jag har pengar liggandes på mitt ISK konto som inte är investerade i något för tillfället. Låt oss säga att det är den 1 november, då jag vill undvika att betala skatt på pengar som jag inte investerat så flyttar jag över dem till ett sparkonto.

Den 1 december skickar jag tillbaka pengarna från sparkontot till mitt ISK då jag tänker investera i lite fonder.

Är det bättre att ha låtit pengarna ligga kvar, eller är det bättre att flytta dem fram och tillbaka, så länge man håller sig inom samma 3-månaders period så att säga?
Det är bättre att låta dem vara kvar då varje insättning räknas så det spelar ingen roll att du gjort uttag däremellan.
Citera
2017-12-21, 14:36
Medlem
nekmennits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det är bättre att låta dem vara kvar då varje insättning räknas så det spelar ingen roll att du gjort uttag däremellan.

Så att låt oss för enkelhetensskull säga

Om jag har totalt 100 kr på kontot den 1:a oktober

Sätter in 100 kr den 5:e oktober

Sätter in ytterligare 100 kr den 12:e okt

Då har jag totalt 300 kr på ISK

Och sedan tar jag bort 200 kr den 1:a november och flyttar till ett sparkonto

Och sedan sätter jag ånyo in dessa 200 kronor igen den 15:e november.

Så blir jag beskattad på totalt 500 kr den sista december?
Citera
2017-12-21, 15:30
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

För varje krona du sätter in under året kommer du skatta på 1/4 med 0,375%
För att du ska tjäna på att ta ut 200kr och sätta in samma summa efter 15 dagar så behöver du alltså:

200/4*0,00375 = 0,1875 kr i ränteintäkter eller 0,2679kr innan skatt på 15 dagar för att gå +-0
Du behöver alltså en årsränta på minst 3,26% på sparkontot för att tjäna på det för endast 15 dagars ränta (0,13% för 15 dagar).

Detta är alltså den extra skatten för att flytta pengarna i 15 dagar inte den totala skatten.

För att svara på frågan så blir du beskattat på summan av alla insättningar under året oavsett om pengar har tagit ut tidigare eller inte. Uttagna pengar regleras med kvartalsvärderingarna på kontot (genom att värdet förmodligen har gått ner sedan senaste kvartalet).

Varje kvartal tas värdet upp till 1/4 vilket ger ett snittvärde på ISK-kontot under året när dessa adderas.
Senast redigerad av Awendela 2017-12-21 kl. 15:39.
Citera
2017-12-21, 16:16
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Årets schablonintäkt räknas fram genom att summera kontots värde 1/1, 1/4, 1/7 och 1/10. Till den summan adderas årets insättningar. Denna summa delas med 4 och multiplicerat med statslåneräntan + 0,75% (1% nästa år) blir då schablonintäkten man räknar ut skatten på.

Om vi antar att du haft den första hunkan på kontot hela året blir avläsningarna 100 + 100 + 100 + 100. Sedan adderas årets insättningar som alla gjorts sista kvartalet, 400. Det blir 800 som vi delar med 4 = 200 kr som ska multipliceras med statslåneräntan. Att du tagit ut pengar innan du satte in mer spelar ingen roll. Det är medvetet gjort så för att täppa till kryphålet där skattesmitare tog ut värdet innan årsskiftet och satte in dem igen efter.
Citera
2017-12-21, 18:48
Medlem
Ångrade mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här