• 1
  • 2
2017-12-20, 21:07
Medlem
kukflashs avatar
Min kompis gillar att hålla på med ekonomi, räkna ut årsinkomster, omsättningar, vinster, förluster och liknande. Problemet är att han inte är så bra när det gäller matematik förutom "vanlig" matte. Addition, multiplikation, procent, procentenheter, grafer m.m

Det som är svårt är algebra, formler, lösa ut bokstäver m.m.

Om man inte är bra på sånt kan man fortfarande läsa något inom ekonomi och vad skulle det kunna vara?
Citera
2017-12-20, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Min kompis gillar att hålla på med ekonomi, räkna ut årsinkomster, omsättningar, vinster, förluster och liknande. Problemet är att han inte är så bra när det gäller matematik förutom "vanlig" matte. Addition, multiplikation, procent, procentenheter, grafer m.m

Det som är svårt är algebra, formler, lösa ut bokstäver m.m.

Om man inte är bra på sånt kan man fortfarande läsa något inom ekonomi och vad skulle det kunna vara?

Tror det finns en särskild utbildning inom Statistik. Lär vara mycket räkna, men kanske inte riktigt som på Tekn. fysik.
Citera
2017-12-20, 22:33
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowlady
Tror det finns en särskild utbildning inom Statistik. Lär vara mycket räkna, men kanske inte riktigt som på Tekn. fysik.

Det är inte rekommenderat att läsa mer än cirka 30 hp statistik om man vill undkomma det som TS skriver om. Till och med det kan vara för mycket.

För mig låter det som att redovisning kanske kan vara intressant. Jag har dock ingen koll mer än hörsägen.
Citera
2017-12-20, 22:37
Medlem
Slaskepetters avatar
https://sisu.it.su.se/search/info/SMAEK

Programmet i NEK & matte känns spontant bra?
Citera
2017-12-20, 23:04
Medlem
enkeltulipans avatar
redovisningsekonom?
Citera
2017-12-20, 23:10
Medlem
Som några andra varit inne på är nog redovisning att rekommendera.
Citera
2017-12-20, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskepetter
https://sisu.it.su.se/search/info/SMAEK

Programmet i NEK & matte känns spontant bra?

Här hamnar man nog rätt snart i den typ av matte TS kompis inte gillar.
Citera
2017-12-20, 23:13
Medlem
kalkryggars avatar
Kan du inte kolla med hen om hen kan tänka sig att lära sig det hen har svårt för? Sen kan hen söka sig till den utbildning som hen kommer fram till att hen vill gå.
För att läsa ekonomi på universitetet så måste hen bli en fena på ekvationer. Det behövs i vissa kurser. I tekniska utbildningar så krävs mer avancerad matte.

Varför är inte hen bra på de svårare sakerna? Är det för att hen inte lärt sig eller för att hen har svårt för det? Om det är så att hen har svårt för det så kanske hen ska fundera på om det är så lämpligt. Men om hen inte kan det för att hen helt enkelt inte lärt sig det så be hen att testa att lära sig. Sen utvärderar hen om hen bör fortsätta med sånt som kräver matte.
Citera
2017-12-21, 06:48
Medlem
matte eller ekonomi eller ingenjör
Citera
2017-12-21, 18:40
Medlem
conceptionists avatar
Om man gillar siffror är redovisning ett bra val. Gillar man att se mönster och förstå orsaker och samband på ett abstrakt plan är statistik alternativt matte bra val. Det är i min uppfattning väldigt olika ämnen, och jag har studerat båda.
Citera
2017-12-21, 18:56
Medlem
skitmackans avatar
Hur tänkte du när du satte rubriken? Din vän gillar inte siffror. Att addera och subtrahera kan vem som helst. Redovisning låter bra, de som nämner nationalekonomi eller liknande ska du strunta i.
Citera
2017-12-21, 19:48
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Hur tänkte du när du satte rubriken? Din vän gillar inte siffror. Att addera och subtrahera kan vem som helst. Redovisning låter bra, de som nämner nationalekonomi eller liknande ska du strunta i.
Vad är det för fel på rubriken? Han gillar siffror men räknar man algebra är det oftast att man räknar med bokstäver.

Tack för seriösa svar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in