2020-08-19, 19:02
Medlem
Elikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gumho
Jag känner ju mig dum nu men jag trodde att det var kaos på alla folkhögskolor liksom. Har kollat runt lite nu och den enda skolan som verkar chill är Nordiska Folkhögskolan, och dom serverar tom alkohol på skolans egna evenemang.

Rekommenderar Nordiska. Varit där på ett par riktigt bra fester. Det fanns det narkotika, massa trasiga estetbrudar, utbytesstudenter och datorer om man vill ha med nåt hem. Trevligt

Lycka till med skolan gumho!
Citera
2020-08-19, 19:39
Medlem
konstits avatar
Citat:
Jag har precis (igår) börjat på Wendelsbergs folkhögskola och hade sen innan fått intrycket att det festas mycket på folkhögskolor som har internat.

Jag har ställt mig i kö för boende på internatet men nu frågade jag en tjej som gått där i ett år och hon sa att dom har lite fester då och då MEN INGEN DRICKER. Man får absolut inte dricka säger hon. Att dom har en stark drogpolicy kan jag förstå men att dom inte ens dricker på en fest??? Asså va? Tydligen får man inte ens gå hem och sova på sitt rum om man har varit ute och druckit heller.

Har något gått på folkhöskola det senaste året som kan confirm? NÅGON SOM HAR GÅTT PÅ WENDELSBERG?

Vill fan inte bo på internatet isf. Orka betala 6 lax i hyra för ett 7 kvm rum med delad dusch o toalett och sen inte ens få ha riktiga fester med andra som bor där. O inte ens få gå hem o sova på sitt overpriced rum om man har druckit utanför skolan.

Kan det verkligen vara så?

Hahaha !!! Det är ju en IOGT-skola
Citera
2020-08-19, 20:26
Citat:
Wtf jag hade INGEN aning om det! Fan va tråkigt det kommer bli då asså va. Om jag ska byta, vilken folkhögskola i västra götaland festas det mycket på som har internat? INTE en nykterist skola då

Det borde du väl ha kollat upp tidigare.
Citera
2020-08-19, 21:03
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Folkiar runt om i landet drivs historiskt av olika rörelse, typ nykterhetsrörelsen, arbetarrörelsen och kyrkliga diton. De har olika regler och intriktningar. Vill du kröka och svära funkar nog en av arbetarrörelsens skolor bättre. Där få du nog utstå en näve sosse historia istället. Du kommer veta allt från konsum till ådalen när de är klara med dig. GL.
Citera
2020-08-19, 21:41
Medlem
Alkohol är överskattat. Nykterhet funkar också. Prova får du se.
Citera
2020-08-19, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Jag tror inte att du kan förvänta dig några festprisar till klasskompisar. Kanske några dryga jävlar som ska visa hur kul man kan ha det utan berusningsmedel och leka personlighetsförändrade under skolans saftkalas.

Nykterister går ofta igång på sällskapsspel, att musicera, spela teater, osv. Plötsligt kan dom blomma upp i feststämning och släppa lös. Ungdomar super mindre nu än på 90-talet till följd av att dom lanar istället för att hänga på stan eller gå på krogen.

På mitt förra jobb hade jag kolleger som var dryga för att jag oftast var nykter. Riktigt dryga. Effekten blev att man undvek personalfester, och då blev dom ändå mer dryga. Numera verkar ungdomar fixa att folk har olika livsstil
.
Senast redigerad av guru1966 2020-08-19 kl. 22:28.
Citera
2020-08-19, 22:38
Medlem
Gick på folkhögskola för ett par år sen.
Där var det nolltolerans mot droger/alkohol.
Dock ingen som brydde sig, det krökades rejält från första dagen.
Var bara nån tjackad 40åring som gick berzerk som slängdes ut.
Citera
2020-08-19, 22:57
Medlem
Citat:
Jag känner ju mig dum nu men jag trodde att det var kaos på alla folkhögskolor liksom. Har kollat runt lite nu och den enda skolan som verkar chill är Nordiska Folkhögskolan, och dom serverar tom alkohol på skolans egna evenemang.

Jag känner att jag inte vill vara med och bekosta dina studiemedel.
Sök jobb på Donken eller hemtjänsten istället.
Citera
2020-08-19, 23:40
Medlem
Citat:
Jag har precis (igår) börjat på Wendelsbergs folkhögskola och hade sen innan fått intrycket att det festas mycket på folkhögskolor som har internat.

Jag har ställt mig i kö för boende på internatet men nu frågade jag en tjej som gått där i ett år och hon sa att dom har lite fester då och då MEN INGEN DRICKER. Man får absolut inte dricka säger hon. Att dom har en stark drogpolicy kan jag förstå men att dom inte ens dricker på en fest??? Asså va? Tydligen får man inte ens gå hem och sova på sitt rum om man har varit ute och druckit heller.

Har något gått på folkhöskola det senaste året som kan confirm? NÅGON SOM HAR GÅTT PÅ WENDELSBERG?

Vill fan inte bo på internatet isf. Orka betala 6 lax i hyra för ett 7 kvm rum med delad dusch o toalett och sen inte ens få ha riktiga fester med andra som bor där. O inte ens få gå hem o sova på sitt overpriced rum om man har druckit utanför skolan.

Är du go? Huvudman är ju IOGT-NTO, och dessutom står det ju på skolans hemsida klart och tydligt att skolan är alkohol- och drogfri.

Har du på riktigt inte läst infon?
Citera
2020-08-19, 23:41
Medlem
bombaccis avatar
Citat:

Jag har inte gått på just den folkhögskolan men har gått på två andra. Var ingen alkohol som gällde. tycker det är bra, folkhögskolan är till för att studera och eventuellt få nya bekanta. Sedan om du dricker på stan och är sallongberusad så kanske det inte märks när du kommer hem. Jag hyrde ett eget rum med egen toalett så kunde vara lite privat om jag ville. Jag drack visserligen inte men hade lite godis, dricka och frukt på mitt eget rum.

Folkhögskolan kan vara en trevlig tid om du är där för att lära dig och träffa människor, om du mest är ute efter att festa så får du sikta på högskolan eller festa på helgerna via komvux.
Citera
2020-08-20, 02:02
Medlem
gumhos avatar
Jag vet inte hur i helvete man multiciterar men jag paniksökte till massa skolor för bara någon vecka sen och wendelsberg va den första som kontaktade mig och sa att jag kunde komma på måndag. Så jag har alltså INTE läst infon

Självklart ska jag studera o jag planerar på att läsa vidare på högskola sen men jag hade liksom föreställt mig att ett år på folkhögskola skulle innebära feta fester på helgerna som en refresher mellan studierna

Så det är alltså INGEN som svarat i tråden som har gått på specifikt Wendelsberg?
Citera
2020-08-20, 03:09
Medlem
Citat:
Wtf jag hade INGEN aning om det! Fan va tråkigt det kommer bli då asså va. Om jag ska byta, vilken folkhögskola i västra götaland festas det mycket på som har internat? INTE en nykterist skola då

Står "Alkoholfri skola" i fliken på startsidan
https://wendelsberg.se/

https://wendelsberg.se/studera/stude...tt/drogpolicy/

Var du full när du ansökte om platsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här