• 1
  • 2
2017-12-20, 20:31
Medlem
Paddan1000s avatar
På väg hem från jobbet idag höll det på att bli oavgjort i ett chicken race mellan mig och en mötande bil, när båda ville köra först i ett sådant där farthinder där vägen tillfälligt smalnar av så att bara en bil kan köra igenom i taget.

Jag kom från en 40-sträcka på ena sidan av farthindret och den andra bilen kom från 80-sträckan på andra sidan och hade redan saktat ned till 40. Vi var båda lika långt från hindret, men jag påbörjade svängen till mitten av vägen först utan att sakta ned och visade därmed tydligt min intention. Trots att jag svängt ut först svängde även den andra bilen ut en tiondels sekund senare utan ansats till att vilja stanna. I sista sekund tvärbromsade jag och släppte fram den andra bilen, så det slutade lyckligt för denna gången förutom att jag fick skämmas inför alla de andra bilarna som tittade på.

Hur vet man egentligen vem som har rätt att köra först igenom förträngningen? Vem hade ansetts vållande vid en kollision?
Citera
2017-12-20, 20:34
Medlem
Tror ni hade fått delat ansvaret om ni krockat.
Citera
2017-12-20, 20:44
Medlem
Mackan52s avatar
Störst går först
Citera
2017-12-20, 20:45
Medlem
Handlar om ömsesidig respekt vilket båda 2 saknade i din situation
Citera
2017-12-20, 20:48
Medlem
GastonLeMans avatar
Störst går först i alla lägen.
Det kallas självbevarelsedrift , om du betänker tiden du vinner på ett ”chickenrace”
och risken ,så fattar du själv att ödmjukt släppa vederbörande i det läget så ta det lugnt i trafiken. Sök inte fel! Gör mer rätt och ha överseende mot din medtrafikant.

Börja tänk som en ”biker” , tänk åt din medtrafikant för din egen skull.
Senast redigerad av GastonLeMan 2017-12-20 kl. 20:51.
Citera
2017-12-20, 20:59
Medlem
mainfurers avatar
Jag tror inte det var 40 på ena sidan hindret och 80 på andra sidan.... men skitsamma. Den som har hindret på sin sida eller kommer fram först till hindret lämnar företräde. Det lärde du dig väl när du tog körkort? Gäller även enskild väg med mötesplats
Citera
2017-12-20, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Jag tror inte det var 40 på ena sidan hindret och 80 på andra sidan.... men skitsamma. Den som har hindret på sin sida eller kommer fram först till hindret lämnar företräde. Det lärde du dig väl när du tog körkort? Gäller även enskild väg med mötesplats
Mja, det gäller endast om farthindret är på ena sidan av vägen. Står farthindret mitt på vägen gäller ömsesidig respekt och sänkt fart, 50/50 vem som får köra först mao.
Citera
2017-12-20, 21:12
Medlem
När jag kollade sist så gäller ömsesidig respekt och först kör först. Sen i verkligheten så gäller att störst alt fulast kör först.
Citera
2017-12-20, 21:45
Medlem
Paddan1000s avatar
Så det finns inga regler eftersom båda färdriktningar har var sitt hinder mittemot varandra, utan man får använda sitt omdöme och köra defensivt. Jag är svenne och kör en liten skitbil så bäst jag bromsar först.
Citera
2017-12-20, 22:23
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
På väg hem från jobbet idag höll det på att bli oavgjort i ett chicken race mellan mig och en mötande bil, när båda ville köra först i ett sådant där farthinder där vägen tillfälligt smalnar av så att bara en bil kan köra igenom i taget.

Jag kom från en 40-sträcka på ena sidan av farthindret och den andra bilen kom från 80-sträckan på andra sidan och hade redan saktat ned till 40. Vi var båda lika långt från hindret, men jag påbörjade svängen till mitten av vägen först utan att sakta ned och visade därmed tydligt min intention. Trots att jag svängt ut först svängde även den andra bilen ut en tiondels sekund senare utan ansats till att vilja stanna. I sista sekund tvärbromsade jag och släppte fram den andra bilen, så det slutade lyckligt för denna gången förutom att jag fick skämmas inför alla de andra bilarna som tittade på.

Hur vet man egentligen vem som har rätt att köra först igenom förträngningen? Vem hade ansetts vållande vid en kollision?
De förträgningar jag känner till klarar ett möte av två personbilar om man bara håller åt sig. Det gör att jag aldrig behöver stanna för att lämna företräde. Det gör alla andra när de ser att jag inte stannar.
Däremot är jag förbannat hänsynsfull när jag möter lastbilar. I de lägena är jag totalt ointresserad av att kanske få ha haft rätt.

Nu till det sista.
Eftersom du har så dåligt självförtroende att du skäms inför andra bilar så borde du söka hjälp eller bara intala dig själv att bilarna skiter fullständigt i dig.
Citera
2017-12-21, 00:16
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Störst går först
De tror det. Många år sedan. Kom typ 10-15m för en buss in i "refugavsmalning" så att bussen fick stå på en tvärnit. Hopas den chauffören lärde sig något. Att den som kommer först kör, kör man folk tar man det lugnt och att bilister inte vill stanna om de inte måste.
Citera
2017-12-21, 21:35
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Lite off T men ändå inte.

Är hindret av timglastyp där man inte kan mötas en det ena fordonet kommer från ett indstriområde, bostadsområde, större parkeringsområde et.c. så släpper man den som kommer från det som slutar på -område.
Principen släppa ut innan man fyller på är en bra tumregel. Sedan att de flesta inte förstår den enkla logiken är en annan femma.

Så i TS -den bil som kommer från det långsammare området bör i 90% av fallen köra först.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in