2017-12-21, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Annars är det väl så att 6,5x55 har en erkänt snäll rekyl..
Visst och den nya ska ju inte användas till gamla vapen. Men varken m/96 eller m/38 var duktiga på att ta upp rekylen. Skjuta några enstaka skott går väl an. Men att övningsskjuta flera serier var inte roligt för axeln och nyckelben. Jag har skjutit med båda äldre militära ammunitionstyperna. Det hade nog hjälpt med någon form av dämpning i stocken.
Citera
2017-12-21, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
De vapen tyskarna inte fick ha beslagtogs av segrarmakterna och förrådsställdes. Har aldrig hört att tyskarna fick sälja krigsmateriel.

I övrigt använde de tyska gevären annan patron och det fanns allmänt inget behov av att köpa vapen efter första världskriget. Försvaret bantades ned, närmast slaktades på 1920-talet.
De fick inte nej. Men sålde ändå. Det var så vi fick våra första stridsvagnar m/21 som förtullades som traktordelar. De sålde väl senare även vapen till spanska inbördeskriget med undangömda vapen från ww1.
Citera
2017-12-21, 19:46
Medlem
De borde behållt alla M96 i kasuner och delat ut dem till alla som vill ha i händelse av konflikt.

Perfekt för partisaner och det fria kriget.
Citera
2017-12-21, 21:05
Medlem
Justnothings avatar
I mitten av 80-talet var jag med i hemvärnet. Kan jag minnas rätt att jag hade ett Mausergevär från 1895? Vi alla var tonåringar och jag tror vi tillhörde Kungsängen. De flesta hade Mauser, några fick k-pist, förmodligen de som varit med i hemvärnet några månader. Minns också att inför militärövningarna i skogarna så hade de lådvis med ammo och det vara bara att fylla fickorna fulla med lösplugg, alltså obegränsat!
Citera
2017-12-21, 21:08
Medlem
nimbras avatar
Mausern var ett bra vapen, ca 93 fick vi i hemvärnet ut AK4 och det var det var bara en kort tid innan dom drog in både patron samlare och ammunition, efter ännu en kort tid fick vi inte ha vapen hemma, behöver jag berätta att under 90-talet hade vi flera övningar där scenariot var att det komma stora mängder flyktingar över havet, det är uppgjort.
Citera
2017-12-21, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Fast hur vanlig var mausern i hemvärnet på nittiotalet?

Okej, officiellt tjänstgjorde den gamla stören i hemvärnet fram till 199? (1994 kanske?)

Men i praktiken?

Redan vid tidigt åttiotal var kombinationen K-pist & Ak4 standardbeväpning på bredden. Sen fanns det säkert äldre hemvärnsmän som fortfarande hade kvar geväret för att de inte ville ombeväpna. Det kanske inte var nån idé att ombeväpna till Ak4 för vissa individer?
På den tiden fanns "ordinarie hemvärnsman" och "extra hemvärnsman.
De som var ordinarie var krigsplacerade i HV, och hade AK4 eller Kpist beroende på befattning.
"Extra hemvärnsman" var man antingen om man var 18 år fyllda, men hade ännu inte gjort lumpen, eller om man hade sin krigsplacering någon annanstans.
Det ryktades på 80-talet att det även fanns hela grupper av ordinarie som hade M/96, eftersom det passade tjänsten bättre, t ex ytövervakning intill flygbaser. Betrakta detta som hörsägen tills vidare...

Både dåvarande ÖB & Rikshemvärnschefen ansåg att vapnet inte skulle få fylla 100 år inom organisationen!
Citera
2017-12-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Mausern såldes billigt på 90 talet när de utgick ur organisationen.
Japp! 250 kronor betalade jag. Licensen kostade 350:-...
Det var 1989. Den står kvar i vapenskåpet, tillsammans med en låda extrautrustning som jag har hamstrat på mig under årens lopp.
Citera
2017-12-21, 21:20
Medlem
Citat:
De med rakt är ombyggda 96r,de med nedsvängt är “ nybyggda” 38r.

38 lådan är väl densamma som Husqvarna använde i sina älgstudsare under 40/50 tal.
Blandade kalibrar iofs.

Jag är inte säker på att Husqvarna aldrig använde 96-mekanismer, men de flesta jaktvapen baserat på system Mauser har M/98-mekanism. Den ser snarlik ut för ögat, men är ett helt annat djur...
Citera
2017-12-21, 22:19
Medlem
Jag var med i Hemvärnet ett par år under sent 80-tal/tidigt 90-tal efter lumpen och tillhörde Hemvärnet vid ett numera nerlagt landskapsregemente med en ärorik historia. På den tiden var det hv-områden och hv-kretsar, inte bataljoner som idag. Ingen hade Mauser m/98 eller m/38, alla hade k-pist eller Ak4 oavsett om man var ordinarie eller extra hemvärnsman. Jag hade annan krigsplacering så jag var extra hemvärnsman och hade en Ak4 hemma i vapenskåpet. Vi övade inte med hemvärn från andra regementen så hur det var på andra vet jag inte.

De enda Mauser vi hade var två stycken m/41B på varje pluton. Det var prickskyttevarianten med kikarsikte men dessa fanns på regementet. Jag hade ett sånt tilldelat, det var väldigt trevligt att skjuta med. Kikarsiktet på min var dock gammalt så det funkade sådär, det enklaste var att skjuta in det på 300 meter och sedan rikta efter det. Det fanns en avståndsratt men det var den som inte funkade så bra. Prickskyttekursen på den tiden var två helger, en med teoridel och skjutbana och en på skjutbana och i skogen, det behövdes inte mer eftersom alla hade gjort lumpen och många var jägare.

En av anledningarna till att vi skaffade Ak5 var att vi hade väldigt mycket Mausergevär i organisationen, i andra länder hade dessa gamla vapen gått åt i krig.
Citera
2017-12-21, 22:57
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marsouin

De enda Mauser vi hade var två stycken m/41B på varje pluton. Det var prickskyttevarianten med kikarsikte men dessa fanns på regementet. Jag hade ett sånt tilldelat, det var väldigt trevligt att skjuta med. Kikarsiktet på min var dock gammalt så det funkade sådär, det enklaste var att skjuta in det på 300 meter och sedan rikta efter det. Det fanns en avståndsratt men det var den som inte funkade så bra. Prickskyttekursen på den tiden var två helger, en med teoridel och skjutbana och en på skjutbana och i skogen, det behövdes inte mer eftersom alla hade gjort lumpen och många var jägare.

Tidigare prickskytteutbildningarna skulle idag jämföras med skarpskytte, och den utbildningen är snarlik. Prickskytteutbildningen idag är helt annorlunda och det beror på att prickskytten har helt andra uppgifter och skjuter på längre håll. Det har inget att göra med att folk gjort lumpen/är jägare.

Citat:
Ursprungligen postat av marsouin
En av anledningarna till att vi skaffade Ak5 var att vi hade väldigt mycket Mausergevär i organisationen, i andra länder hade dessa gamla vapen gått åt i krig.

Som sagts tidigare, många länder hade kvar cylinderrepetrar lika länge som Sverige, inklusive bland andra Storbritannien och Finland vilka varit i sin beskärda del krig.
Citera
2017-12-22, 01:00
Medlem
Citat:
Va? Vilka värnpliktiga då och vid vilka förband? Jag såg inte röken av några mauser 89/90, enbart Kpist, AK4 och rykande färska AK5. Då låg jag inte vid något prioförband gällande nya knallpåkar.

När jag låg i lupen -97 så hade vi M/96 Mauser som vapen under högvakten. Som standardbeväpning hade vi dock K-pist.
Citera
2017-12-22, 08:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
När jag låg i lupen -97 så hade vi M/96 Mauser som vapen under högvakten. Som standardbeväpning hade vi dock K-pist.
Då är det av cermoniella skäl, inte som vapen vid krigsförband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in