Citat:
Ursprungligen postat av
Sinkomies
Pengar och en stor numerär som behöver beväpnas. Många soldater, speciellt inom Hv hade inget skriande behov av moderna skjutvapen (nåja) för deras uppgifter och budgeten var prioriterad åt annat håll. Mausern var enkel och driftsäker och jag antar att AG42orna slets ut snabbare. De tillverkades aldrig heller i samma numerär till att börja med.
Även Norge (Mauser k98 i 30-06*), Finland (Naganter) och flera andra länder hade kvar gamla vapen från världskriget som beväpning för diverse second line förband och icke stridande personal. Detsamma gäller länder som man annars skulle inbilla sig hade väldigt moderna försvarsmakter rakt igenom. UK tex hade också Enfield-gevär kvar i organisationen in på 90-talet nån gång i ungefär samma syfte som Sverige. USA som tidigt gått över till halvautomater hade fortfarande kvar M1 Garand i 7,62x51 i direkt tjänst tills iallafall Vietnamkriget (i flottan), och säkert ännu längre i lager för second line units.
Så kort sagt är inte Sverige något undantag.
*eller 7,62x51? Minns ej säkert.
Jag har forskat lite i det där med de tyska bössorna här i Norge. De verkar ha krånglat en massa och kört utan övergripande standard, åtminstone till en början.
De finns i 7,92x57, 30-06 och 7,62x51 tror jag. D3t vanligaste verkar vara 30-06, men jag har sett flera i 7,92x57 (8x57) också.