2017-12-19, 21:31
Medlem
Det här är ett namn som jag har hämtat från en så pass udda källa som en fantasybok, i det här fallet "Lord Of The Rings: The Return Of The King" av J.R.R. Tolkien, där karaktären Sam i slutet av berättelsen döper sin dotter till Elanor.
Jag har alltid tyckt att det här är ett riktigt tjusigt namn, lite grand som en mer exotisk variant av "Ellinor", antar jag.
Men skulle själva stavelsen och uttalet av namnet "Elanor" fungera i Sverige, eller skulle det låta malplacerat och "udda"?

Jag är själv helsvensk förresten, om det påverkar någonting.
Citera
2017-12-19, 21:33
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Tänkte direkt på Elinor.
Citera
2017-12-19, 21:34
Medlem
Luxuss avatar
Förutom att barnet skulle få sitt namn felstavat u der hela livet, och att hon skulle ses som smått utvecklingsstörd när hon åresenterar sig... så låter det som en kass ide.
E. Ju inte. Ens fint
Citera
2017-12-19, 21:34
Medlem
InflatableBoppos avatar
Det låter väl ok tänk bara att ungen ska leva med namnet. Ser ut som att namnet finns på riktigt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Elanor_Allerton?wprov=sfla1
Citera
2017-12-19, 21:36
Medlem
mainfurers avatar
Ja varför skulle det inte? Så länge det inte är snuskigt eller kränkande. Det finns säkert fler redan med den stavningen. Min dotter har själv ett namn som är utländskt och kopplat till ett visst MC-märke
Citera
2017-12-19, 21:39
Medlem
Ligger bra i tiden tycker jag. Kör på bara!
Citera
2017-12-19, 21:41
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Förutom att barnet skulle få sitt namn felstavat u der hela livet, och att hon skulle ses som smått utvecklingsstörd när hon åresenterar sig... så låter det som en kass ide.
E. Ju inte. Ens fint

Är du värdelös i hela hjärnan? Håll käften i resten av tråden!
Inget barn mår dåligt eller blir mobbad för att heta Elanor! Hatar såna som dig som ska försöka jävlas med frågeställare

Edit: Lär dig skriva!
Citera
2017-12-19, 21:44
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Är du värdelös i hela hjärnan? Håll käften i resten av tråden!
Inget barn mår dåligt eller blir mobbad för att heta Elanor! Hatar såna som dig som ska försöka jävlas med frågeställare

Edit: Lär dig skriva!

Nu är det så att barn brukar inte uppskatta att fröken i skolan skriver ellinor, för barnet förstår inte att det är föräldern som gjort fel och valt ett hittepånamn.

Ni min herr, skriver som om ni blicit antastad av er fader i unga år.
Citera
2017-12-19, 21:50
Medlem
Klart det funkar

Låter dock som en elektrikerfirma eller elbolag
Med slogan "klart det funkar"
Citera
2017-12-19, 21:54
Medlem
Jag har en kvinnlig kollega som är turk som heter Elanur.
Citera
2017-12-19, 22:02
Medlem
Funkar å funkar... syns ju lång väl att ”jag har föräldrar som har behov av att vara lite annorlunda å sticka it litegrann” + att hon kommer få ett helsike å förklara stavningen å att det inte ska va Ellenor eller Ellinor .
Citera
2017-12-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Det här är ett namn som jag har hämtat från en så pass udda källa som en fantasybok, i det här fallet "Lord Of The Rings: The Return Of The King" av J.R.R. Tolkien, där karaktären Sam i slutet av berättelsen döper sin dotter till Elanor.
Jag har alltid tyckt att det här är ett riktigt tjusigt namn, lite grand som en mer exotisk variant av "Ellinor", antar jag.
Men skulle själva stavelsen och uttalet av namnet "Elanor" fungera i Sverige, eller skulle det låta malplacerat och "udda"?

Jag är själv helsvensk förresten, om det påverkar någonting.
För nya bekanta skulle ni/dottern få berätta hur namnet stavas, men det skulle inte bli något problem i längden. Jag tycker att det är trevligt med flicknamn som slutar med en konsonant. Vanligtvis slutar flicknamn på vokal och pojknamn på konsonant. Kanske för att vi vill att flicknamn ska ge ett mjukare intryck.
Viktigast är väl att det passar ihop ned efternamnet och inte blir krångligt när hon ska säga sitt namn. Testa förnamn och efternamn ihop genom att säga det högt, man uppfattar det bäst om man hör än om man bara läser. Om ni har ett efternamn som börja på R eller NOR då blir det lite krångligt att säga. Namnet kommer att fungera alldeles utmärkt tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in