2017-12-19, 22:39
Medlem
Energiknippes avatar
Jag tror faktiskt att din dotter kommer bli sjukt trött på att bokstavera sitt namn för alla nya bekantskaper. Hon lär växa upp med ett brinnnade Tolkien-har, något som kommer orsaka en spricka emellan er. Hon flyttar hemifrån som 15-åring och börjar punda. Allt detta för att du sett en film som inte ens är bra.

Döp henne till Elinore och sluddra lite så blir ni nog båda nöjda.
Citera
2017-12-19, 22:43
Medlem
Det är för lika Elinor/Ellinor och kan då uppfattas som en felstavning/felsägning. Tycker inte det låter speciellt estetiskt tilltalande heller om jag skall vara ärlig. Låter mer som en medicin än ett namn.

Har du tagit dina Elanor idag?
Nej, jag får så ont i magen av dom.
Typ...
Citera
2017-12-19, 22:45
Medlem
PiusXIIIs avatar
Tillgjort jävla trams. Det håller på att bli som med de svarta i USA som ska hitta på egna namn till ungarna hela tiden.
Citera
2017-12-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Det här är ett namn som jag har hämtat från en så pass udda källa som en fantasybok, i det här fallet "Lord Of The Rings: The Return Of The King" av J.R.R. Tolkien, där karaktären Sam i slutet av berättelsen döper sin dotter till Elanor.
Jag har alltid tyckt att det här är ett riktigt tjusigt namn, lite grand som en mer exotisk variant av "Ellinor", antar jag.
Men skulle själva stavelsen och uttalet av namnet "Elanor" fungera i Sverige, eller skulle det låta malplacerat och "udda"?

Jag är själv helsvensk förresten, om det påverkar någonting.

De låter inte så snyggt på skånska kan jag säga, annars är det ett helt ok namn
Citera
2017-12-20, 00:53
Medlem
Namnet finns och används ju...
https://www.babynames.com/name/elanor
Det verkar som det finns flickor därute som heter det.
Citera
2017-12-20, 04:30
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
....sjung hop father Allan lallan ley. Det är min första tanke när jag hör det, så visst passar det i en svensk kontext. Ella-Noora är ett hyfsat vanligt dubbelnamn i Finland, liknar ju lite.
Citera
2017-12-20, 08:48
Medlem
SameOldStorys avatar
Tycker ni att det är fint och klingar bra så kör på det (jag tycker det är fint). Det är väldigt mycket finare än alla jävla namn såsom Liam, Kevin, Jason osv. Jag vet att det är killnamn men jag var tvungen att få spy ur mig det.
Citera
2017-12-20, 13:30
Medlem
Ratozs avatar
Hur ska det uttalas?

El-a Nåra
Ella Nåra
Ellan åra
Etc etc

Svårt att veta om ett namn är estetiskt eller inte utan uttal.
Citera
2017-12-20, 15:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Hur ska det uttalas?

El-a Nåra
Ella Nåra
Ellan åra
Etc etc

Svårt att veta om ett namn är estetiskt eller inte utan uttal.

Det är ju ett franskt namn så det skall nog uttalas med fransk uttal och accent.
Citera
2017-12-20, 15:32
Medlem
Provocative2.0s avatar
Sedan Måns o Lena döpte sitt barn till mobbningsnamnet Noa Månfare så kan man döpa sitt barn till vad som helst. 9års mobbning i grundskolan kan det vara värt för en 90-talist att få ge sitt unika barn ett unikt namn.
Nackdelen är att alla barn på BUP är totalt ounika.
Citera
2017-12-20, 15:34
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är ju ett franskt namn så det skall nog uttalas med fransk uttal och accent.

Han tog det från Sagan om ringen. Ligger Frankrike i Midgård eller Mordor?

Ibland kan två namn ha samma stavning men olika ursprung och uttal. Ett exempel är Satan. NHL spelaren med detta namn har inte samma uttal som namnet på djävulen har.
Citera
2017-12-20, 19:35
Medlem
MrFolds avatar
Jag tycker det är ett fint klingande namn. Att det är likt Ellinor är ett riktigt kasst argument. Vad sägs om John, Johan, Jonny, Johannes? Eller Anna, Ann, Anne? Elin, Ellen, Ella, Elsa, Elly, Elina? Folk verkar inte ha några enorma problem att hålla isär de namnen. Ljudmässigt passar Elanor också bra in i svenskan.

Och argumentet mot att "hitta på" namn... Tja, alla namn har hittats på vid något tillfälle, inte sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in