Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-12-19, 16:54
Medlem
maxorrs avatar
100 hamburgere recept där det ingår ost i många

http://www.delish.com/cooking/recipe-ideas/g2780/100-ways-to-top-a-burger/?

burgerost

http://www.thisisinsider.com/best-cheese-for-cheeseburgers-2017-9

mer burger ost

http://www.foodandwine.com/blogs/6-best-cheeses-burgers

och ännu mer burgar ost

http://www.thisisinsider.com/best-cheese-for-cheeseburgers-2017-9#8-smoked-gouda-2

https://www.bustle.com/articles/105466-7-best-cheeses-to-use-on-burgers-if-you-want-to-take-your-meal-to-next-level

https://www.youtube.com/watch?v=RLhmG-LIwnE

Gillar personligen tex västerbottensost blandat med cheddar
Senast redigerad av maxorr 2017-12-19 kl. 16:57.
Citera
2017-12-19, 17:33
Medlem
Karlitoz2s avatar
Cheddar och mozzarella
Citera
2017-12-19, 20:56
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Jag gillar västerbottenost för smaken.
+1

Vällagrad ost överlag är väldigt gott på hamburgare.
Citera
2017-12-22, 20:37
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
McD:s är inte ost. Palmolja, smakämnen och färgämnen.

Stämmer det eller bombar du? Inte speciellt nyttigt i sådana fall... eller miljövänligt ...
Citera
2017-12-22, 20:48
Medlem
Jag brukar ta vad jag har hemma ofta en mellanlagrad präst.
Ibland finns små bitar (typ 150-200g) 24mån lagrad sheddar på Netto då passar jag på.

Måste vara knark i Mcdonalds ”smältost” för ibland får jag craving för den.

Tycker att det hela gott varvet runt, ser numera ofta grillhippies lägga på den orangaslembsladdret. Nu är det lite kult. Lite som ko-ister blev inne bland köttnördar.
Citera
2017-12-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Svar ja.

En sak han tagit med från AG där de har dito ost på sina hamburgare.

Med största sannolikhet förädlad till smältost. Svarta Sara är en mellanlagrad ost som förmodligen, likt lagrad cheddar, koagulerar ganska lätt. McDonals tar knappast några chanser.
Citera
2017-12-22, 21:44
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Stämmer det eller bombar du? Inte speciellt nyttigt i sådana fall... eller miljövänligt ...
Det är då inget jag skulle kalla för ost.
Citat:
Enriched flour (bleached wheat flour, malted barley flour, niacin, reduced iron, thiamin mononitrate, riboflavin, folic acid), water, high fructose corn syrup and/or sugar, yeast, soybean oil and/or canola oil, contains 2% or less of the following: salt, wheat gluten, calcium sulfate, calcium carbonate,
Kollar man in på Mc UK ger de:
Citat:
Cheddar Cheese Slice (processed)
Vegetarian Cheddar (51%) (Potential Allergen Ingredient: MILK), Water, Vegetarian Cheese (9%) (Potential Allergen Ingredient: MILK), Whey Powder (Potential Allergen Ingredient: MILK), Butter (Potential Allergen Ingredient: MILK), Emulsifying Salts (Trisodium Citrate, Citric Acid), Potential Allergen Ingredient: MILK Proteins, Natural Cheese Flavouring (Potential Allergen Ingredient: MILK), Salt, Colour (Beta Carotene, Paprika Extract), Anti-Caking Agent (Sunflower Lecithin Oil).
Senast redigerad av MeanME 2017-12-22 kl. 21:50.
Citera
2017-12-23, 01:24
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Jag gillar västerbottenost för smaken.

Skulle precis säga det, västerbotten är ju helt överlägsen på en hemmagjord burgare, det är som.... en kvinnlig orgasm rätt i munnen.... Anita Ekbergs i hennes finare år kanske? Det går inte att jämföra.
Citera
2017-12-23, 03:52
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Gärna smakrika ostar och gärna mögelostar. Fast en vällagrad Cheddar räddar alla burgare!
Citera
2017-12-27, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Mja kan så vara, ok att det ändå är ost i "osten" - men bara den meningen i sig belyser ju att det är ganska illa när det kommer till smältost - det är ändå inte "ren" ost.

Jo jag tänkte väl det, har aldrig sett vare sig grönmögel-hamburgerost - eller något ställe som sålt burgare med grönmögel. Däremot som sagt med blåmögel. Testade det för första gången på Stångebro Gatukök i Linköping (ypperligt ställe, har egen FB-tråd vill jag minnas) för en sådär tio år sedan, och blev såld direkt.

I USA brukar man kalla det för cheese product för att särskilja från vanlig ost. Tycker inte det är illa, utan passar mycket bra på hamburgare. Uppskattar riktig ost också men vill ej ha det på min hamburgare. De ”lyxigare” krogburgarna som blivit populära på 2000-talet (och som är mycket svårare att äta) är inte min grej. Föredrar en klassisk amerikansk hamburgare, typ Shake Shack.

Tyvärr finns det ej att få tag på bra american cheese i butiker i Sverige. De ostskivor från Kraft man kan köpa i butik smakar illa. Kraft levererar också osten till McDonald’s som jag tycker är en bra hamburgarost (den som svenska McDonald’s kallar cheddar), men de säljer den tyvärr inte i butiker.
Senast redigerad av Warachnid 2017-12-27 kl. 01:13.
Citera
2017-12-29, 22:21
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Jag kommer tyvärr inte ihåg namnet men de säljer en jävligt god hamburgerost på Lidhl.

Lidls smältost/hamburgarost heter Chestery. Jag har gärna den typen av ost på burgarna och deras är klart bäst. Krafts exempelvis som säljs på ICA är vidrig, blank som plast och märklig konsistens. Lidls ost smälter klart bäst också.

Annars är jag lättsåld när det gäller ost, har sällan träffat på en ost på hamburgare som jag inte har gillat. Det jag tycker är menlösast är att ha typ mozzarella som vissa ställen kör, den smakar i princip ingenting och blir för tjock och trögtuggad. Men annars är jag inte så kräsen.
Citera
2018-01-01, 13:57
Medlem
smurflers avatar
Kan starkt rekommendera Munkens Röda på hamburgare. Smakrik, tror det är Emmentalertyp, utan att vara för frän smak som tar över för mycket. Dessutom konsistens som gör sig väl smält (inte så mjölig som vissa ostar kan vara).

Mycket god!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in