Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-12-19, 15:30
Medlem
Jag gillar faktiskt osten på mcdonals cheeseburgare, och även andra hak.

Det brukar vara någon slags gulorange cheddarost, och det finns liknande (till utseendet) ostar för just hamburgers på ICA. Men den smakar fan skit alltså..

Vad är en bra ost att ha på en burgare med bbqsås, bacon och rödlök?

Tack
Citera
2017-12-19, 15:38
Bannlyst
Jag kor alltid med Kerrygold's Irish Cheddar, vet inte om den finns i Sverige dock.
Citera
2017-12-19, 15:49
Medlem
GormDenGamles avatar
Grönmögelost.
Citera
2017-12-19, 16:08
Medlem
franges avatar
Cheddar generellt. Men sån där hamburgerost och den som McD använder - är väl inte ens ost överhuvudtaget? Utan snarare ostliknande - med ostsmak. Dvs något enklare, billigare och mer lätthanterligt ostsubstitut.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Grönmögelost.

Mögelost generellt är djävligt underskattat på burgare faktiskt. Hittar ibland sån där halvfabrikat smältost i färdiga skivor - dock blåmögelost - på Maxi som är hundra gånger godare än de vanliga "cheddar"smältostarna.
Citera
2017-12-19, 16:09
Medlem
McD:s är inte ost. Palmolja, smakämnen och färgämnen.
Citera
2017-12-19, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Cheddar generellt. Men sån där hamburgerost och den som McD använder - är väl inte ens ost överhuvudtaget? Utan snarare ostliknande - med ostsmak. Dvs något enklare, billigare och mer lätthanterligt ostsubstitut.

Mögelost generellt är djävligt underskattat på burgare faktiskt. Hittar ibland sån där halvfabrikat smältost i färdiga skivor - dock blåmögelost - på Maxi som är hundra gånger godare än de vanliga "cheddar"smältostarna.

Detta ar val den vanligaste pa McDonalds:

Ost, Cheddarsmältost
Cheddarost (51%) (mjölk), vatten, smör, ost (9%), vasslepulver (av mjölk), mjölkproteiner, smältsalt: natriumcitrat, syra: citronsyra, naturlig ostarom, salt, konserveringsmedel: sorbinsyra, färgämne: betakarotener, paprikaextrakt, antioxidationsmedel: solroslecitin.

Ar det Svarta Sara pa Jureskog's burgare?
Citera
2017-12-19, 16:22
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert

Ar det Svarta Sara pa Jureskog's burgare?
Svar ja.

En sak han tagit med från AG där de har dito ost på sina hamburgare.
Citera
2017-12-19, 16:23
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Precis!
Och jag menade blåmögelost. Skrev fel i all hast.
Citera
2017-12-19, 16:26
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Detta ar val den vanligaste pa McDonalds:

Ost, Cheddarsmältost
Cheddarost (51%) (mjölk), vatten, smör, ost (9%), vasslepulver (av mjölk), mjölkproteiner, smältsalt: natriumcitrat, syra: citronsyra, naturlig ostarom, salt, konserveringsmedel: sorbinsyra, färgämne: betakarotener, paprikaextrakt, antioxidationsmedel: solroslecitin.

Mja kan så vara, ok att det ändå är ost i "osten" - men bara den meningen i sig belyser ju att det är ganska illa när det kommer till smältost - det är ändå inte "ren" ost.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Precis!
Och jag menade blåmögelost. Skrev fel i all hast.

Jo jag tänkte väl det, har aldrig sett vare sig grönmögel-hamburgerost - eller något ställe som sålt burgare med grönmögel. Däremot som sagt med blåmögel. Testade det för första gången på Stångebro Gatukök i Linköping (ypperligt ställe, har egen FB-tråd vill jag minnas) för en sådär tio år sedan, och blev såld direkt.
Citera
2017-12-19, 16:31
Medlem
Banangurkazzs avatar
Jag kommer tyvärr inte ihåg namnet men de säljer en jävligt god hamburgerost på Lidhl.
Citera
2017-12-19, 16:34
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Mja kan så vara, ok att det ändå är ost i "osten" - men bara den meningen i sig belyser ju att det är ganska illa när det kommer till smältost - det är ändå inte "ren" ost.

Jo jag tänkte väl det, har aldrig sett vare sig grönmögel-hamburgerost - eller något ställe som sålt burgare med grönmögel. Däremot som sagt med blåmögel. Testade det för första gången på Stångebro Gatukök i Linköping (ypperligt ställe, har egen FB-tråd vill jag minnas) för en sådär tio år sedan, och blev såld direkt.

Jag har det ofta på mina burgare. Även på mina hemmalagade pizzor.
Citera
2017-12-19, 16:52
Medlem
GastonLeMans avatar
Jag gillar västerbottenost för smaken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto