Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-18, 23:03
  #1
Medlem
Delta99s avatar
Bromma, Djursholm, Saltsjöbaden, Lidingö?

Hej alla ni rutinerade flashbackanvändare. När jag läser i tidningar som Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Expressen etc. om ekonomi, finans och näringsliv så ser jag en trend. En trend där de ovan nämnda orterna ständigt återkommer i listor om vart näringslivets toppar bor, för hur mycket de köper/säljer sina hus och hur höga genomsnittspriserna är. När genomsnittsinkomst diskuteras i tidningarna så märker jag återigen att det är dessa fyra förorter som gång på gång nämns. Förorterna utmålas minst sagt som exklusiva, gömda och långt borta från vardagens Sverige.

Mitt intresse för denna för dessa fyra områden väcktes efter att jag läst "Boken om Q" av Mats Qviberg där han skriver- "Ankdammen Finansstockholm består av kvarteren kring Stureplan, Kungsträdgården och Blasieholmen. Bor gör man i Bromma, Stocksund, Djursholm, Saltsjöbaden, Lidingö eller på Östermalm. Barnen går i samma klasser, umgås med varandra på fritiden och fruarna spelar tennis ihop. Klart att det då kan bli lite trassligt om männen är oense i någon affärsuppgörelse". I denna tråd hoppas jag att vi kan diskutera om dessa förorter och samtidigt tycker jag att vi avstår från att diskutera Östermalm då det inte är en förort till Stockholm och jag tror att allmänheten redan besitter tillräckligt mycket information om Östermalm.

Så vad vet ni om dessa områden? Vilket är det fräckaste? Vilka intressanta personer bor i respektive område? Vad är det som gör att dessa områden utmärker sig från resten? Vad skiljer områdena åt emellan?
__________________
Senast redigerad av Delta99 2017-12-18 kl. 23:51.
Citera
2017-12-19, 02:29
  #2
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delta99
Bromma, Djursholm, Saltsjöbaden, Lidingö?

Hej alla ni rutinerade flashbackanvändare. När jag läser i tidningar som Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Expressen etc. om ekonomi, finans och näringsliv så ser jag en trend. En trend där de ovan nämnda orterna ständigt återkommer i listor om vart näringslivets toppar bor, för hur mycket de köper/säljer sina hus och hur höga genomsnittspriserna är. När genomsnittsinkomst diskuteras i tidningarna så märker jag återigen att det är dessa fyra förorter som gång på gång nämns. Förorterna utmålas minst sagt som exklusiva, gömda och långt borta från vardagens Sverige.

Mitt intresse för denna för dessa fyra områden väcktes efter att jag läst "Boken om Q" av Mats Qviberg där han skriver- "Ankdammen Finansstockholm består av kvarteren kring Stureplan, Kungsträdgården och Blasieholmen. Bor gör man i Bromma, Stocksund, Djursholm, Saltsjöbaden, Lidingö eller på Östermalm. Barnen går i samma klasser, umgås med varandra på fritiden och fruarna spelar tennis ihop. Klart att det då kan bli lite trassligt om männen är oense i någon affärsuppgörelse". I denna tråd hoppas jag att vi kan diskutera om dessa förorter och samtidigt tycker jag att vi avstår från att diskutera Östermalm då det inte är en förort till Stockholm och jag tror att allmänheten redan besitter tillräckligt mycket information om Östermalm.

Så vad vet ni om dessa områden? Vilket är det fräckaste? Vilka intressanta personer bor i respektive område? Vad är det som gör att dessa områden utmärker sig från resten? Vad skiljer områdena åt emellan?

Bromma är en rätt stor del av Sthlms kommun med 72 000 inv (år 2014 enl Wikipedia). Det finns mycket riktigt gott om riktigt dyra villor. Men halva Bromma består också av flerfamiljshus, sk smalhus (dvs långa tegelhus på 2 eller 3 vån byggda på 30-, 40- och 50-t, med företrädesvis många mindre lgh). Dessa är kan vara såväl brf som hyresrätter såväl privatvärdar som kommunala. Så delar av Bromma har många dyra bostäder, andra snarare tvärt om.

Djursholm är en liten del av Danderyds kommun. Mig veterligen nästan uteslutande villaområde. Väldigt dyra villor. Men det finns några få flerfamiljshus också.

Saltsjöbaden är en liten del av Nacka kommun. Främst väldigt dyra villor men det finns också en mindre mängd lägenheter, blandat mellan bostadsrätter och hyresrätter vad jag förstår.

Lidingö är en kommun. Det finns som i de flesta kommuner såväl villor som radhus som flerbostadshus. Det finns dock, för att vara en Sthlms kommun förhållande få flerbostadshus och få av dessa är några direkta problemområden. Jag har uppfattat att Lidingö har en massa radhuslängor.

Östermalm är en stadsdel i innerstan. (Några få villor finns) men nästan uteslutsnde allt är flerbostadshus på (oftast) 5 våningar. Det finns såväl hyres- som bostadsrätter; dessa är väldigt eftertraktade och därför också väldigt dyra.

Var välbärgade personer bor? Bor de i Sthlm så bor de högst sannolikt i något av ovanstående områden, eller någon annanstans i innerstan. Det finns t.ex. en del stora paradlgh på Norrmalm också. Villorna på Stora Essingen är också väldigt dyra. Annars vill jag påminna mig om att kvm-priset är högst i Gamlastan. Södra Djurgården är nog också väldigt dyrt. Finns det några lgh på t.ex. Riddarholmen eller Blasieholmen lär dessa knappast vara billiga heller...

Vad som skiljer dem åt från andra områden? Hela innerstan är eftertraktat, Östermalm lite mer än de övriga (större stadsdelarna) då husen oftast är vackrare. Utanför innerstan är alla av de villaområden du nämner nära vattnet, de dyraste har sjöutsikt, eller t.o.m. egen båtbrygga från huset. De ligger också långt från några problemområden. Men inte långt ut i ytterförorterna. Svårare än så är det inte.
__________________
Senast redigerad av Ancistrus 2017-12-19 kl. 02:43.
Citera
2017-12-19, 10:20
  #3
Medlem
Delta99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Var välbärgade personer bor? Bor de i Sthlm så bor de högst sannolikt i något av ovanstående områden, eller någon annanstans i innerstan. Det finns t.ex. en del stora paradlgh på Norrmalm också. Villorna på Stora Essingen är också väldigt dyra. Annars vill jag påminna mig om att kvm-priset är högst i Gamlastan. Södra Djurgården är nog också väldigt dyrt. Finns det några lgh på t.ex. Riddarholmen eller Blasieholmen lär dessa knappast vara billiga heller...

Vi skippar diskussionen om innerstan i denna tråd ty det finns kluster av exklusiva gator lite överallt och som välbärgad går det att bosätta sig ganska fritt inom tullarna. Jag är främst intresserad av förorterna. Tack så mycket för ditt långa svar, väldigt intressant att läsa. Speciellt intressant att du nämner Stora Essingen, påminner mig mycket om villabebyggelsen på Höglandet i Bromma. Men ungefär hälften av ön är lägenheter, och ön är så pass liten att om det finns någon samling av välbärgade så är det i sådana fall en mycket liten samling. Eller?
__________________
Senast redigerad av Delta99 2017-12-19 kl. 10:34.
Citera
2017-12-19, 10:42
  #4
Medlem
Stora Mossen vid Bromma är en av de mest centrala ställena du kan bo på med en (liten) villa.

Bromma som stadsdel är en av de bättre att bo i. Nästan ingen invandring alls på gröna linjen även fast du har Vällingby en bit utanför.

Priserna har haft rejäla uppsving senaste åren Och de ligger fortfarande bra även med nuvarande "fake bubbla panik".

Ekerö som ligger strax utanför Brommaplan är väldigt populärt ställe att ha hus på. Du ser enormt många Porsche Cayenne som fruarna åker omkring med.

Bra att du inte har med Danderyd på din lista. Lidingö är "sådär" att bo på. Ganska långt utanför och kommunalt kan du knappast åka. Du måste ha bil där ("hobbitbanan" är segast och går sämst av alla linjer i Stockholm).
Danderyd är dock värst med inavel och oftast om någon är weird är de därifrån
Citera
2017-12-19, 15:10
  #5
Medlem
Delta99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Stora Mossen vid Bromma är en av de mest centrala ställena du kan bo på med en (liten) villa.

Bromma som stadsdel är en av de bättre att bo i. Nästan ingen invandring alls på gröna linjen även fast du har Vällingby en bit utanför.

Priserna har haft rejäla uppsving senaste åren Och de ligger fortfarande bra även med nuvarande "fake bubbla panik".

Ekerö som ligger strax utanför Brommaplan är väldigt populärt ställe att ha hus på. Du ser enormt många Porsche Cayenne som fruarna åker omkring med.

Bra att du inte har med Danderyd på din lista. Lidingö är "sådär" att bo på. Ganska långt utanför och kommunalt kan du knappast åka. Du måste ha bil där ("hobbitbanan" är segast och går sämst av alla linjer i Stockholm).
Danderyd är dock värst med inavel och oftast om någon är weird är de därifrån

1. Jag delar din uppfattning om att Bromma har ett väldigt bra läge och att dess homogena natur kommer att säkerställa att Bromma har en positiv prisutveckling de kommande åren. Problemet med området är väl egentligen att det inte finns så mycket unika objekt där och därmed så väljer många näringslivstoppar att bosätta sig på annan ort? Eller vad tycker du?

2. Är inte Ekerö fortfarande ganska medelklass och delvis WT? Det är väl knappast ett näste för förmögna näringslivstoppar och sådana typer från vad jag har hört? Hör gärna din tanke om detta.

3. Danderyd tog jag inte med på listan av det skäl att det inte skrivs så mycket om just orten "Danderyd" (Klingsta, Mörby, Nora etc.) i samhällsanalytiska- och ekonomitidningar. Lidingö kan jag tänka mig blir trassligt kommunalt sett men villakvarteren kring Lidingö Centrum (Herserud, Torsvik) och Hersby är väldigt fina tycker jag. Samt ut mot Brevik hittar man top-notch villor.
__________________
Senast redigerad av Delta99 2017-12-19 kl. 15:20.
Citera
2017-12-19, 15:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delta99
1. Jag delar din uppfattning om att Bromma har ett väldigt bra läge och att dess homogena natur kommer att säkerställa att Bromma har en positiv prisutveckling de kommande åren. Problemet med området är väl egentligen att det inte finns så mycket unika objekt där och därmed så väljer många näringslivstoppar att bosätta sig på annan ort? Eller vad tycker du?

2. Är inte Ekerö fortfarande ganska medelklass och delvis WT? Det är väl knappast ett näste för förmögna näringslivstoppar och sådana typer från vad jag har hört? Hör gärna din tanke om detta.

3. Danderyd tog jag inte med på listan av det skäl att det inte skrivs så mycket om just orten "Danderyd" (Klingsta, Mörby, Nora etc.) i samhällsanalytiska- och ekonomitidningar. Lidingö kan jag tänka mig blir trassligt kommunalt sett men villakvarteren kring Lidingö Centrum (Herserud, Torsvik) och Hersby är väldigt fina tycker jag. Samt ut mot Brevik hittar man top-notch villor.

"Näringslivstoppar" bor i Bromma ofta "på landet". Finns flertalet herrgårdar och slottsliknande byggnader runtomkring Drottningholms slott. Också väldigt fint på somrarna med närliggande vatten.

Andra höginkomsttagare bor i Ekerö ända mot Stora Mossen och dessa centrala småvillor.

Samtidigt bor ju inte alla på samma ställe, eller där det nödvändigtvis är dyrast och "flådigast". Om så var fallet skulle alla bo på Djursholm och dessa begränsade tillgång till större hus/herrgårdar.
Citera
2017-12-19, 18:29
  #7
Medlem
Majoriteten av alla näringslivschefer, finansmän och företagare etc. som inte bosätter sig innanför tullarna bosätter sig i något av de fyra områdena som nämns i rubriken(Stocksund bör tilläggas). Invånarna umgås till stor del områdena emellan och deras syn präglas av ett ganska gammelborgerligt förhållningssätt, till stor del i alla fall.

Av dessa områden räknas Djursholm som det allra finaste. I särklass Norra Europas finaste och mest prestigefyllda område sett till villorna och människorna som fyller dem . Bosattes redan från första början av framträdande personer inom kultur och näringsliv. Området har därefter fortsatt hålla sin höga standard. Grannen Stocksund är riktig fin också. Stocksund har en något mer blandad stil på arkitekturen och liknar Lidingö ganska mycket ur det perspektivet.

Bromma är generellt sett halvfint med undantag för Äppelviken och Höglandet. Nockeby, Smedslätten, Stora Mossen och Ålsten är väldigt fina områden men har inte det lilla sista som krävs för att hamna på samma nivå som Äppelviken och Höglandet där de allra finaste villorna ligger. Bromma har uppmärksammats mycket i media för sina höga genomsnittspriser...

Saltsjöbaden är en gammal semesterort där ett uppfördes mycket ståtliga villor runt sekelskiftet. Vissa delar påminner om mycket om Djursholm ur ett arkitekturellt perspektiv men har samtidigt likt Stocksund med en ganska blandad stil på villorna. I Saltsjöbaden ligger det numera välkända området Solsidan, där TV-serien med samma namn utspelar sig. Tråkiga radhuskluster på vissa ställen.

Lidingö har ståtliga villakvarter(som byggdes efter samma ideal som Djursholm) kring centrum och ut mot Brevik, men Lidingös kommunpolitiker har inte skött sig under åren och tillåtit uppförandet av stora mängder fula radhus och lägenhetshus. Öns charm bevaras dock av stora friluftsområden och vackra promenadstråk, framförallt ut mot Elfvik. Bortom Brevik finns ganska häftiga "moderna" hus!
__________________
Senast redigerad av InspectorSosa 2017-12-19 kl. 19:23.
Citera
2017-12-19, 22:24
  #8
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delta99
Vi skippar diskussionen om innerstan i denna tråd ty det finns kluster av exklusiva gator lite överallt och som välbärgad går det att bosätta sig ganska fritt inom tullarna. Jag är främst intresserad av förorterna. Tack så mycket för ditt långa svar, väldigt intressant att läsa. Speciellt intressant att du nämner Stora Essingen, påminner mig mycket om villabebyggelsen på Höglandet i Bromma. Men ungefär hälften av ön är lägenheter, och ön är så pass liten att om det finns någon samling av välbärgade så är det i sådana fall en mycket liten samling. Eller?

Varsågod god! Tack själv!

Vad jag mer ville belysa var att Bromma är ett väldigt stort område. Delar är villaområde, medan andra delar är lgh-område. Lgh-områdena är långt ifrån exlusiva, de består mest av smålägenheter bebodda av pensionärer, studenter och ensamstående småbarnsföräldrar. Av Brommas villaområden är nog Höglandet dyrast att bosätta sig i, men t.ex. Ålsten och Äppelviken är nog inte långt efter. (Jag vill påminna mig om att Grönviksvägen i Höglandet ses som mest exklusivt.)

Stocksund har också nämnts, liksom Saltsjöbaden. Med all rätt! Ekerö, som också nämnts, har ju några riktigt stora kåkar.

Lidingö har ju några stora fina hus, men dessa ligger dock oftast rätt avsides. Mest tycker jag Lidingö består av mängder av radhuslängor. Jag tror inte de som bor i dessa radhuslängor är några VDar för större börsbolag, snarare är de nog de flesta vanliga medelklassfamiljer.

Djursholm är lite som Brommas villaområden, många stora dyra villor. Precis som i Bromma är det just vid vattnet som de mest eftertraktade villorna ligger. Jag tror gatan heter Strandvägen? (Någon från Djursholm kanske kan bekräfta/dementera detta?) Benny Andersson bor/bodde(?) i ett stort hus på en egen liten ö där.

Ang Stora Essingen: Jag nämnde det mest i förbigående att det finns dyra bostäder där liksom det gör lite varstans. Men eftersom du frågar; Stora Essingen har mycket riktigt främst lgh, men det finns också några villor längst stranden som är väldigt dyra. Men det är alldeles för få för att beskriva det som något större "miljardär-getto".

För många år sedan var jag hemma hos en som bodde i en av dessa villor vid vattnet på Stora Essingen. En stor och fin villa med en stor altan och ner till vattnet hade de en egen brygga med stora segel- och motorbåtar. Grannhusen såg alla lika exklusiva ut. Att det sedan byggdes en bro för tvärbanan över dessa hus var nog "mindre populärt" från deras sida. Men som sagt var det finns exempel på dyra hus och lgh lite var stans i Sthlm.
Citera
2017-12-20, 00:13
  #9
Medlem
Delta99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ang Stora Essingen: Jag nämnde det mest i förbigående att det finns dyra bostäder där liksom det gör lite varstans. Men eftersom du frågar; Stora Essingen har mycket riktigt främst lgh, men det finns också några villor längst stranden som är väldigt dyra. Men det är alldeles för få för att beskriva det som något större "miljardär-getto".

Stora Essingen är häftig med sin lagom lilla storlek och perfekta geografiska läge i Stockholm. Det finns så mycket potential att utveckla ön till det bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
För många år sedan var jag hemma hos en som bodde i en av dessa villor vid vattnet på Stora Essingen. En stor och fin villa med en stor altan och ner till vattnet hade de en egen brygga med stora segel- och motorbåtar. Grannhusen såg alla lika exklusiva ut. Att det sedan byggdes en bro för tvärbanan över dessa hus var nog "mindre populärt" från deras sida. Men som sagt var det finns exempel på dyra hus och lgh lite var stans i Sthlm.

Haha, ja de blev nog lika glada när tvärbanan byggdes som Björn Ulvaeus skulle bli om han fick en liten flyktingförläggning på sin lilla ö i Djursholm
Citera
2017-12-20, 01:25
  #10
Medlem
Delta99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InspectorSosa
Invånarna umgås till stor del områdena emellan och deras syn präglas av ett ganska gammelborgerligt förhållningssätt, till stor del i alla fall.

Ska jag tolka "gammelborgerligt förhållningssätt" som värdekonservatism? Vad tycker man i sådana fall om SD i dessa kvarter?

Citat:
Ursprungligen postat av InspectorSosa
Saltsjöbaden är en gammal semesterort där ett uppfördes mycket ståtliga villor runt sekelskiftet. Vissa delar påminner om mycket om Djursholm ur ett arkitekturellt perspektiv men har samtidigt likt Stocksund med en ganska blandad stil på villorna. I Saltsjöbaden ligger det numera välkända området Solsidan, där TV-serien med samma namn utspelar sig. Tråkiga radhuskluster på vissa ställen.

Vid en närmare undersökning ser jag att det finns ett hotell och badhus i området. Jag gillar närheten till skärgården! Används några av villorna fortfarande som sommarbostäder?

Citat:
Ursprungligen postat av InspectorSosa
Lidingö har ståtliga villakvarter(som byggdes efter samma ideal som Djursholm) kring centrum och ut mot Brevik, men Lidingös kommunpolitiker har inte skött sig under åren och tillåtit uppförandet av stora mängder fula radhus och lägenhetshus. Öns charm bevaras dock av stora friluftsområden och vackra promenadstråk, framförallt ut mot Elfvik. Bortom Brevik finns ganska häftiga "moderna" hus!

Såg någon fin herrgård och ryttare på sina hästar när jag körde ut på Lidingös "landsbygd" för ett bra tag sedan. Är dock inte säker på om det var mot Elfvik eller inte. Det såg ut som boskapsmark eller vad man nu kallar det..
Citera
2017-12-20, 02:50
  #11
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delta99
Stora Essingen är häftig med sin lagom lilla storlek och perfekta geografiska läge i Stockholm. Det finns så mycket potential att utveckla ön till det bättre.



Haha, ja de blev nog lika glada när tvärbanan byggdes som Björn Ulvaeus skulle bli om han fick en liten flyktingförläggning på sin lilla ö i Djursholm

Stora Essingen är verkligen ett speciellt ställe. Jag tycker det är fint, men skulle kunna utvecklas till än finare. Potentialen är verkligen stor som du säger.

Ja, att ha lagt mångmiljon belopp på sitt drömboende, med en stor egen solaltan och båtbrygga och sedan se någon skitstövel bygga en stor bred betongbro rakt över den så att de hamnar i konstant skugga och får en utsikt mot gråa betongpelare var nog inget direkt hade planerat... Misstänker att värdet på huset inte direkt ökade... Efterfrågan att bo i konstant mörker mitt under en bro är nog inte så stor... Vore kul att veta om de hade något möte med ansv. politiker och hur det lät, nog inga snälla ord...

Det var Benny Andersson, inte Björn Ulvaeus. Det är lätt att blanda ihop dem. Mitt trick, som jag kan dela med mig: Han som ser ut att heta Benny heter Björn och han som ser ut att heta Björn heter Benny. Då vet du.

Ang. Flyktingförläggningar: Jag minns att det för något år sedan var en diskussion här på Flashback där några gladde sig åt flyktingförläggningar och hem för s.k. "ensamkommande flyktingbarn" skulle uppföras i Bromma. Jag tror några tyvärr levde i villfarelsen att dessa skulle uppföras bredvid Jan Helin, t.ex. på Ålstensängen och fint skymma hans sjöutsikt. Pluss övrig "kulturberikning" förståss. Naturligtvis var det inte så, dessa förlades självklart i Brommas allra fattigaste delar, så långt ifrån de villaområden politiker, journalister och självutnämnd kulturelit bor i som möjligt... Självklart! Vad trodde de?

Vet någon mer om Stocksund? Det är ju många exklusiva villor där.
__________________
Senast redigerad av Ancistrus 2017-12-20 kl. 03:00. Anledning: Stavfel
Citera
2017-12-20, 09:01
  #12
Medlem
Delta99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det var Benny Andersson, inte Björn Ulvaeus. Det är lätt att blanda ihop dem. Mitt trick, som jag kan dela med mig: Han som ser ut att heta Benny heter Björn och han som ser ut att heta Björn heter Benny. Då vet du.
På Wikipedia står det att Björn är ägare till Vågaskär som ön då heter. Har för mig att Benny bor ute på Djurgården. Eller har Wikipedia också förväxlat dem?
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ang. Flyktingförläggningar: Jag minns att det för något år sedan var en diskussion här på Flashback där några gladde sig åt flyktingförläggningar och hem för s.k. "ensamkommande flyktingbarn" skulle uppföras i Bromma. Jag tror några tyvärr levde i villfarelsen att dessa skulle uppföras bredvid Jan Helin, t.ex. på Ålstensängen och fint skymma hans sjöutsikt. Pluss övrig "kulturberikning" förståss. Naturligtvis var det inte så, dessa förlades självklart i Brommas allra fattigaste delar, så långt ifrån de villaområden politiker, journalister och självutnämnd kulturelit bor i som möjligt... Självklart! Vad trodde de?
Ur ett ekonomiskt perspektiv skulle det vara helt vansinnigt att bygga ett flyktingboende för ensamkommande flyktingbarn där vid Ålstensängen. Invånarna skulle garanterat att flytta därifrån, det har de råd med. För vem tusan vill ha en massa vilda afghaner springandes efter sina söner och döttrar i kvarteret?
__________________
Senast redigerad av Delta99 2017-12-20 kl. 09:20. Anledning: Dålig formulering
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback