Citat:
Ursprungligen postat av
SomeOo
Det har varit en stressig höst och jag har tyvärr missat helt att sköta mina tidigare lån hos CSN. Idag fick jag ett brev från Kronofogden där det står att skulden jag har hos CSN ska vara betald innan ett datum nästa vecka. Tyvärr är det omöjligt för mig att kunna betala skulden till dess men jag kommer kunna betala hela skulden runt den 5 januari. Eftersom det är så onödigt att dra på sig en betalningsanmärkning så försöker jag hitta en lösning.
Mina frågor är därför.
Kan man bestrida a-mål (som jag antar csn skulder är)?
Om jag bestrider skulden nu men betalar den runt den 5 januari, långt innan en rättegång, vad händer då? Slipper jag en betalningsanmärkning? Avskrivs rättegången?
Jag är väldigt tacksam för svar!
Du kan bestrida A-mål. Men i detta fall är det ju ogjort arbete eftersom det inte är en tvistig fordran, du säger ju själv att du inte betalat..
Betalar du innan anmodat datum på brevet från KFM så sekretessmärks skulden och du får ingen anmärkning, detta förutsatt att det är ditt första ärende (de tre senaste åren) hos KFM.
Vad det är för rättegång du pratar om har jag ingen aning om. CSN-skulder dras inte till rättegång, såvida du inte bestrider då. Men då är det ju pga dig.