2017-12-18, 13:32
Medlem
Det har varit en stressig hst och jag har tyvrr missat helt att skta mina tidigare ln hos CSN. Idag fick jag ett brev frn Kronofogden dr det str att skulden jag har hos CSN ska vara betald innan ett datum nsta vecka. Tyvrr r det omjligt fr mig att kunna betala skulden till dess men jag kommer kunna betala hela skulden runt den 5 januari. Eftersom det r s ondigt att dra p sig en betalningsanmrkning s frsker jag hitta en lsning.

Mina frgor r drfr.

Kan man bestrida a-ml (som jag antar csn skulder r)?
Om jag bestrider skulden nu men betalar den runt den 5 januari, lngt innan en rttegng, vad hnder d? Slipper jag en betalningsanmrkning? Avskrivs rttegngen?

Jag r vldigt tacksam fr svar!
Citera
2017-12-18, 13:35
Medlem
Ring myndigheten, dom brukar acceptera kortare frdrjning.
Citera
2017-12-18, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ring myndigheten, dom brukar acceptera kortare frdrjning.

Tack fr svar. Jag har pratat med CSN men dom var inte villiga att dra tillbaka kravet i och med att det redan hamnat hos Kronofogden.
Citera
2017-12-18, 13:57
Medlem
Fenjal888s avatar
Hller med ovanstende talare, ring myndigheten. De kan vara schyssta ibland, frklara din situation och att du vill gra rtt fr dig.

Annars finns vissa sna dr "snabbln" som r rntefria i 14 dagar, men man fr skert betala ngon administrationsavgift nd. Men nd, kanske en ndlsning om du inte finner ngot annat.

Annan tanke, kan ngon slkting hjlpa dig kanske?
Citera
2017-12-18, 13:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomeOo
Det har varit en stressig hst och jag har tyvrr missat helt att skta mina tidigare ln hos CSN. Idag fick jag ett brev frn Kronofogden dr det str att skulden jag har hos CSN ska vara betald innan ett datum nsta vecka. Tyvrr r det omjligt fr mig att kunna betala skulden till dess men jag kommer kunna betala hela skulden runt den 5 januari. Eftersom det r s ondigt att dra p sig en betalningsanmrkning s frsker jag hitta en lsning.

Mina frgor r drfr.

Kan man bestrida a-ml (som jag antar csn skulder r)?
Om jag bestrider skulden nu men betalar den runt den 5 januari, lngt innan en rttegng, vad hnder d? Slipper jag en betalningsanmrkning? Avskrivs rttegngen?

Jag r vldigt tacksam fr svar!

Du kan bestrida A-ml. Men i detta fall r det ju ogjort arbete eftersom det inte r en tvistig fordran, du sger ju sjlv att du inte betalat..
Betalar du innan anmodat datum p brevet frn KFM s sekretessmrks skulden och du fr ingen anmrkning, detta frutsatt att det r ditt frsta rende (de tre senaste ren) hos KFM.

Vad det r fr rttegng du pratar om har jag ingen aning om. CSN-skulder dras inte till rttegng, svida du inte bestrider d. Men d r det ju pga dig.
Citera
2017-12-18, 14:04
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomeOo
Tack fr svar. Jag har pratat med CSN men dom var inte villiga att dra tillbaka kravet i och med att det redan hamnat hos Kronofogden.

CSN kan du inte gra ngot t, men hos fogden kan du enkelt gra upp en avbetalningsplan.
Ring upp dem och frklara lget.

Med den lilla frdrjning du har p detta s r det inte ens skert att du kommer att behva betala ngon rnta fr frdrjningen.
Citera
2018-01-04, 10:18
Medlem
Ernie Balls avatar
I och med att det r ett A-ml s fick du en anmrkning i samma sekund som Kronofogden registrerade kravet frn CSN, men det har du antagligen redan ftt veta vid det hr laget. Myndighetsskulder skiljer sig frn vriga p det vis att de inte behver delges innan det blir anmrkning av det. Fr du brev frn kronofogden gllande en (ny) privat skuld och du betalar direkt s slipper du anmrkning men det gller allts inte myndigheter/A-ml. Bara att bita i det sura, betala, och bra anmrkningskorset i tre r.

Hur har det gtt?
Citera
2018-03-13, 20:54
Medlem
Glock31s avatar
Va gr CSN nr man flyttar till annat EU land . . .
Just nu har ja CSN liggandes hos KFM med lneutmtning . . . . dom drar Zero kr. Har mycket lg inkomst. OM ja nu tex flyttar till Bulgarien vilket man fr lite mer leva fr......

Drar CSN tillbaka renden frn KFM i Swea skickar det till KFM i Bulgarien fr indrivning?..

CSN vet att ja har pengar frn f.kassan i Swea inte nn inkomst i Bulgarien.

JA misstnker att CSN hller kvar vid KFM i Swea iomed de kommer ju in ngra tusenlappar efter skatteterbringen varje r till dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in