2017-12-18, 13:09
Medlem
Tja!

Beställde precis hem lite grejer på nätet och insåg hur lätt det skulle vara för någon att beställa i mitt namn. Det verkar ju som att det räcker med t.ex. klarna, att mailadress stämmer överens så skickar företaget en faktura. Jag tänker om det värsta händer att någon beställer i mitt namn, hur ska man hanskas med det?

Jag hoppas jag skrev detta i rätt forum!

/Mvh Afroman
Citera
2017-12-18, 13:42
Avstängd
IP-adressen loggas väl?
Citera
2017-12-18, 14:07
Medlem
XaoqcHs avatar
Visst är det så och oftast så upptäcks det när du får varorna på posten (att ändra adressen brukar i regel inte gå). Du kan faktiskt spärra dig själv på Klarna men det är naturligtvis något omständligt.
Citera
2017-12-18, 18:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fackfackfack
Tja!

Beställde precis hem lite grejer på nätet och insåg hur lätt det skulle vara för någon att beställa i mitt namn. Det verkar ju som att det räcker med t.ex. klarna, att mailadress stämmer överens så skickar företaget en faktura. Jag tänker om det värsta händer att någon beställer i mitt namn, hur ska man hanskas med det?

/Mvh Afroman

Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Visst är det så och oftast så upptäcks det när du får varorna på posten (att ändra adressen brukar i regel inte gå). Du kan faktiskt spärra dig själv på Klarna men det är naturligtvis något omständligt.

Skatteverket har kommit med en bra tjänst när det gäller flytt och bedrägerier baserat på det https://www.skatteverket.se/privat/s...f6fd123f5.html
Citera
2017-12-18, 19:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tja!

/Mvh Afroman

Jag har grunnat själv på detta hur enkelt det kanske är:
Det handlade om när jag förlorade och faktiskt fick tillbaka min plånbok, med både pengarna, körkortet samt kontokorten kvar: Hann spärra alla kort, inklusive körkortet.
Har testat att använda mitt spärrade (och dessutom två år utgångna numera gamla körkort) för att hämta ut beställda paket på "Posten", läs ICA som "posten" numera "heter":
Funkar utmärkt, småbruden (i kassan/förbutiken) bara skannar kortet, glor aldrig. Fan, hämtade ut en försändelse för ett par dar sedan med kortet!

Så här kan en bedragare (som kommit över gammalt/spärrat körkort göra:
1) Med sin oregistrerade kontantkorts/"burnerphone" beställer han från internetshop ska vi säga en ny dator på faktura, givetvis med offrets folkbokföringsadress som leveransadress. -Han beställer också expressfrakt. Han skriver sin "burnerphones" nummer i telefonuppgifterna vid beställningen, "skicka meddelande om leverans via SMS".

2) När han fått SMS (dagen efter beställningen) att paketet är framme på ICA, åker han dit, med keps långt nerdragen så fejset inte syns på "Efterlyst", leggar sig med offrets spärrade körkort.

3) När han fått paketet, drar han därifrån snabbt som fan, och dumpar sin sönderslagna "burnerphone" utan simkort i någon snödriva/slänger i älven.

4) Totalt ospårbart! (Sannolikt)

Jag fattar inte varför ID och körkort som är spärrade ändå går att använda, till och med när den egentliga giltighetstiden gått ut! Mitt jäkla körkort gick ut 2015, anmälde det spärrat 2014 på sommaren, ändå kan jag använda det i december 2017!!!

Oacceptabelt! Hoppas att jag inte nu har gett en perfekt bruksanvisning till bovarna bara..
Systemet måste reformeras!
Citera
2017-12-18, 19:32
Medlem
Tack för svar! jag hoppas på att det är ip-adressen isåfall, får kanske kika med klarna!!
Citera
2017-12-18, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har grunnat själv på detta hur enkelt det kanske är:
Det handlade om när jag förlorade och faktiskt fick tillbaka min plånbok, med både pengarna, körkortet samt kontokorten kvar: Hann spärra alla kort, inklusive körkortet.
Har testat att använda mitt spärrade (och dessutom två år utgångna numera gamla körkort) för att hämta ut beställda paket på "Posten", läs ICA som "posten" numera "heter":
Funkar utmärkt, småbruden (i kassan/förbutiken) bara skannar kortet, glor aldrig. Fan, hämtade ut en försändelse för ett par dar sedan med kortet!

Så här kan en bedragare (som kommit över gammalt/spärrat körkort göra:
1) Med sin oregistrerade kontantkorts/"burnerphone" beställer han från internetshop ska vi säga en ny dator på faktura, givetvis med offrets folkbokföringsadress som leveransadress. -Han beställer också expressfrakt. Han skriver sin "burnerphones" nummer i telefonuppgifterna vid beställningen, "skicka meddelande om leverans via SMS".

2) När han fått SMS (dagen efter beställningen) att paketet är framme på ICA, åker han dit, med keps långt nerdragen så fejset inte syns på "Efterlyst", leggar sig med offrets spärrade körkort.

3) När han fått paketet, drar han därifrån snabbt som fan, och dumpar sin sönderslagna "burnerphone" utan simkort i någon snödriva/slänger i älven.

4) Totalt ospårbart! (Sannolikt)

Jag fattar inte varför ID och körkort som är spärrade ändå går att använda, till och med när den egentliga giltighetstiden gått ut! Mitt jäkla körkort gick ut 2015, anmälde det spärrat 2014 på sommaren, ändå kan jag använda det i december 2017!!!

Oacceptabelt! Hoppas att jag inte nu har gett en perfekt bruksanvisning till bovarna bara..
Systemet måste reformeras!

Håller med om att det är jätte konstigt att det går, lite läskigt nästan!
Citera
2017-12-18, 19:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Håller med om att det är jätte konstigt att det går, lite läskigt nästan!

Det är ett systemfel: ID (och framförallt körkort) ska ha ett serienummer frånkopplat personnumret, så man ska kunna spärra enskilda ID och körkort. Idag så står det i streck-/QR-koden som "posten" läser av på kortet motsvarande personnummer. Typ 197609163758. Givetvis ska systemet vara uppbyggt på ett helt annat kortnummer så att kortet har ett helt eget nummer som ska kunna spärras på riktigt, så kortet i det närmaste blir värdelöst för bedragare.

"Pelle Petterssons" körkort ska inte ha hans personnummer som kortnummer! I stället för 197609163758, ska det vara ett löpnummer på kortet som exempelvis liknar kontokortens:
5429-8926-9967-6321-7890, typ. För då kan kortet VERKLIGEN spärras i systemet!
Försöker någon då använda kortet, så dras omedelbart det stora larmet igång när det skannas, typ som när stackarna försökte rymma över Berlinmuren på den gamla goda tiden.. (Beväpnade vakter typ "shoot to kill", strålkastare, Hesa Fredrik, elaka kamphundar släpps lösa..)

Inte helt vattentätt, men stoppar i alla fall en hel del skurkar!
Citera
2017-12-18, 20:06
Medlem
sucuks avatar
Körkort har faktiskt en form av löpnummer, nämligen utfärdandedatumet.

Tyvärr är det liten risk att någon kollar men polisen ser med en gång om de gör en slagning mot registret, våra Id-system är inte gjorda för 2000-talet.
Citera
2017-12-19, 07:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Körkort har faktiskt en form av löpnummer, nämligen utfärdandedatumet.

Tyvärr är det liten risk att någon kollar men polisen ser med en gång om de gör en slagning mot registret, våra Id-system är inte gjorda för 2000-talet.

Tyvärr står inte löpnumret varken i de gamla körkortens streckkod eller i de nyare kortens QR-kod. Skannade alldeles just båda mina körkorts streck- respektive QR-kod... Och där är bara personnumret som framträder. Tja, utan sekelsiffrorna 19 respektive 20 då.. Undrar hur Transportstyrelsen tänkte där? Det dröjer inte särskilt länge innan det är 2018, och då får ju "noll-nollorna" ta B-kort.. Ett nytt Y2K fenomen på gång?

Hur somhelst: Att bara skanna korten vid ID-koll ger ju ingenting. QR koden torde vara avancerad nog för att skriva in mer info i än 10 siffror... Idiotkonstruktion som gjord för bedragare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in