Citat:
Ursprungligen postat av
Fackfackfack
Tja!
Beställde precis hem lite grejer på nätet och insåg hur lätt det skulle vara för någon att beställa i mitt namn. Det verkar ju som att det räcker med t.ex. klarna, att mailadress stämmer överens så skickar företaget en faktura. Jag tänker om det värsta händer att någon beställer i mitt namn, hur ska man hanskas med det?
Jag hoppas jag skrev detta i rätt forum!
/Mvh Afroman
Jag har grunnat själv på detta hur enkelt det kanske är:
Det handlade om när jag förlorade och faktiskt fick tillbaka min plånbok, med både pengarna, körkortet samt kontokorten kvar: Hann spärra alla kort, inklusive körkortet.
Har testat att använda mitt spärrade (och dessutom två år utgångna numera gamla körkort) för att hämta ut beställda paket på "Posten", läs ICA som "posten" numera "heter":
Funkar utmärkt, småbruden (i kassan/förbutiken) bara skannar kortet, glor aldrig. Fan, hämtade ut en försändelse för ett par dar sedan med kortet!
Så här kan en bedragare (som kommit över gammalt/spärrat körkort göra:
1) Med sin oregistrerade kontantkorts/"burnerphone" beställer han från internetshop ska vi säga en ny dator på faktura, givetvis med offrets folkbokföringsadress som leveransadress. -Han beställer också expressfrakt. Han skriver sin "burnerphones" nummer i telefonuppgifterna vid beställningen, "skicka meddelande om leverans via SMS".
2) När han fått SMS (dagen efter beställningen) att paketet är framme på ICA, åker han dit, med keps långt nerdragen så fejset inte syns på "Efterlyst", leggar sig med offrets spärrade körkort.
3) När han fått paketet, drar han därifrån snabbt som fan, och dumpar sin sönderslagna "burnerphone" utan simkort i någon snödriva/slänger i älven.
4) Totalt ospårbart! (Sannolikt)
Jag fattar inte varför ID och körkort som är spärrade ändå går att använda, till och med när den egentliga giltighetstiden gått ut! Mitt jäkla körkort gick ut 2015, anmälde det spärrat 2014 på sommaren, ändå kan jag använda det i december 2017!!!
Oacceptabelt! Hoppas att jag inte nu har gett en perfekt bruksanvisning till bovarna bara..
Systemet måste reformeras!