Citat:
Ursprungligen postat av
Chenille
Du bör allra minst läsa Matte 2, jag vill mena att matte 3 kommer hjälpa dig också men det går att hoppa över. Du kommer inte bli testad på derivator och integraler på högskoleprovet utan det du får med dig från matte 3 är isåfall ökad vana att räkna och bättre färdigheter att hantera algebra. Matte 2c däremot bör du absolut läsa.
Det är inte tidseffektivt att räkna alla tal, om a-uppgifterna är för lätta gå vidare till b, är det fortfarande lätt så gör varannan b-uppgift och gå vidare till c. c är ofta överkurs så gör dom bara om dom känns hanterbara. Det torde vara bästa studietekniken.
Jag tänker läsa minst så att jag förstår matte 3, inte bara för högskoleprovet utan jag vill även lära mig mer matematik. De flesta högre utbildningar som låter intressanta för mig innehåller mycket matematik.
Frågan var omvänt var det är bra att börja att repetera för någon som inte minns så mycket ens av högstadiets matematik(dock kikat igenom det på matteboken.se). Har räknat lite i boken nu och somliga saker är nya för mig och en del känner jag igen så tror nog matte 1 är så "långt bak" jag behöver gå för att börja repetera.
Om man tycker C-frågorna är svåra i något kapitel och går på A eller B, skjuter man inte sig själv i foten lite om målet är att hoppa på mer avancerade mattekurser senare eller missar man egentligen inget då?