• 1
  • 2
2017-12-15, 17:40
Medlem
Hej, jag har märkt att min vänstra axel är slappare och hänger lägre än vad min högra axel gör. Detta har jag precis förstått har att göra med att när jag var liten, ca ålder 5 (22 år nu), så hoppade min axel ur led och det tog flera timmar innan den blev satt tillbaka till rätt ställe. Jag har som tur var aldrig haft problem med att min axel har hoppat ur led fler gånger men jag har känt muskelspänningar (knutar), lederna har hoppat och "knakat" lite, och stickande domningar längs ned övre armen/axeln. Dessutom har jag märkt att detta har bidragit till att min kroppshållning blivit lutandes till vänster sida.

Jag tränar yoga regelbundet och gör djupa stretchpass och detta har aldrig varit ett uppenbart hinder, dock känner jag dens restriktioner m.m. Jag undrar om det går att läka (behandling, operation, träning etc.) så att balansen i min kropp blir återställd, samt hur försiktig borde jag vara med att stretcha min vänstra axel?
Citera
2017-12-15, 17:46
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Är stretch övningar verkligen det bästa då? Träna muskeluppbyggnad iställett.

Om du verkligen har problem som du vill lösa så skulle jag säga en steroidkur på tex deca. Deca är en jävel på att läka skador och smörja leder (finns säkert bättre, jag är ingen expert)
Citera
2017-12-15, 17:49
Medlem
Harpys avatar
Sparka in dörren på närmaste vårdcentral. De samordnar dig till någon konsult inom fysterapi. De hjälper dig med just dina förutsättningar.
Citera
2017-12-15, 18:32
Bannlyst
Du ska bygga muskler som hjälper till att stadga upp .
Citera
2017-12-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Är stretch övningar verkligen det bästa då? Träna muskeluppbyggnad iställett.

Om du verkligen har problem som du vill lösa så skulle jag säga en steroidkur på tex deca. Deca är en jävel på att läka skador och smörja leder (finns säkert bättre, jag är ingen expert)

Citat:
Ursprungligen postat av NyNazisten
Du ska bygga muskler som hjälper till att stadga upp .

Muskelmongon skall hålla käften då de inte förstår ett skit, eftersom musklerna växt upp i kraniet på dem så att hjärnan trängt ut genom öronen (om de hade någon från början, förstås)!

All ansträngning är skadlig för en skadad led! Håll den i vila så mycket som möjligt!
Citera
2017-12-15, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Muskelmongon skall hålla käften då de inte förstår ett skit, eftersom musklerna växt upp i kraniet på dem så att hjärnan trängt ut genom öronen (om de hade någon från början, förstås)!

All ansträngning är skadlig för en skadad led! Håll den i vila så mycket som möjligt!

Käft och läs trådstarten!

Citat:
när jag var liten, ca ålder 5 (22 år nu), så hoppade min axel ur led
Citera
2017-12-15, 19:00
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr

Käft med dig va din pajas. Du måste ju förstå att steroider har ett syfte där muskeltillväxten i flera fall bata råkar vara en bieffekt. Många får steroider i olika slag utskrivet på recept. P piller innehåller steroider, bara det att bieffekten av muskeltillväxt inte finns med eftersom de inte är anabola.
Självklart så ska man läsa på ordentligt och prata med folk som vet vad de gör, men man ska inte skjuta ner en åsikt utan att ha något vettigt motargument.

Just deca var bara ett exempel och det finns nog flera och bättre steroider men deca i sig läker och smörjer just lederna.
Senast redigerad av KjelleBenchpress 2017-12-15 kl. 19:03.
Citera
2017-12-15, 20:07
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Käft med dig va din pajas. Du måste ju förstå att steroider har ett syfte där muskeltillväxten i flera fall bata råkar vara en bieffekt. Många får steroider i olika slag utskrivet på recept. P piller innehåller steroider, bara det att bieffekten av muskeltillväxt inte finns med eftersom de inte är anabola.
Självklart så ska man läsa på ordentligt och prata med folk som vet vad de gör, men man ska inte skjuta ner en åsikt utan att ha något vettigt motargument.

Just deca var bara ett exempel och det finns nog flera och bättre steroider men deca i sig läker och smörjer just lederna.

Om ni alla täpper till sugpumparna och låter en fysterapeut se över tillståndet så garanteras ett optimalt utfall.
Citera
2017-12-15, 20:15
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Om ni alla täpper till sugpumparna och låter en fysterapeut se över tillståndet så garanteras ett optimalt utfall.
Ja ok, vad är din diagnos och utlåtande?

Jag kan garantera att en väldigt stor del av befolkni gen som lider utav skador skulle kunna få dem åtgärdade med en rekomenderad steroidkur utav en expert, tex en doktor. Anabola steroider ges ut på recept, men återhållsamt.
Läkare vill inte bota "sjukdomen" de vill bara lindra symptomen.
Citera
2017-12-15, 20:37
Medlem
Precis som flera säger så behöver du bygga muskler men inte bröstmuskler i första hand utan rygg, så det strama upp axeln i rätt läge.

Du kan gå till sjukgymnast och få den tejpad. I värsta fall kan det behövas en titthålsoperation för att strama upp de senor som ska hålla den på plats. Det kan nämligen vara så att de har blivit uttänja för mycket eftersom du gått så länge och att du nu märker av att din hållning inte är lika bra som innan.

Citat:
Ursprungligen postat av rissla
Hej, jag har märkt att min vänstra axel är slappare och hänger lägre än vad min högra axel gör. Detta har jag precis förstått har att göra med att när jag var liten, ca ålder 5 (22 år nu), så hoppade min axel ur led och det tog flera timmar innan den blev satt tillbaka till rätt ställe. Jag har som tur var aldrig haft problem med att min axel har hoppat ur led fler gånger men jag har känt muskelspänningar (knutar), lederna har hoppat och "knakat" lite, och stickande domningar längs ned övre armen/axeln. Dessutom har jag märkt att detta har bidragit till att min kroppshållning blivit lutandes till vänster sida.

Jag tränar yoga regelbundet och gör djupa stretchpass och detta har aldrig varit ett uppenbart hinder, dock känner jag dens restriktioner m.m. Jag undrar om det går att läka (behandling, operation, träning etc.) så att balansen i min kropp blir återställd, samt hur försiktig borde jag vara med att stretcha min vänstra axel?
Citera
2017-12-15, 21:04
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ja ok, vad är din diagnos och utlåtande?

Jag kan garantera att en väldigt stor del av befolkni gen som lider utav skador skulle kunna få dem åtgärdade med en rekomenderad steroidkur utav en expert, tex en doktor. Anabola steroider ges ut på recept, men återhållsamt.
Läkare vill inte bota "sjukdomen" de vill bara lindra symptomen.

Steroider, visst. Men det blir iaf en mer vetenskapligt förankrad diagnos - således mer relevant för tillfrisknandet av åkomman än dina 0-1 lösningar.
Citera
2017-12-15, 23:50
Medlem
Schysst med svar, till alla muskelknuttar så kompleterar jag yogan med styrketräning så jag har en välbygd atletisk kropp.

Till frågan om att söka professionell hjälp, borde jag gå till kiropraktik eller Fysioterapi?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in