2019-03-01, 18:02
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatuSoparen
Mycket mer intressant och ladda ner ljudfiler som lagts upp bland annat i tråden . Ger utförligare bild .. dessutom ska man bojkotta allting som Podme är involverad i . Riktig skit är det rent ut sagt .

Vilken bild får ni som lyssnat på hela ljudfilerna?
Citera
2019-03-01, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Vilken bild får ni som lyssnat på hela ljudfilerna?
Den ena ljuger bättre än den andra, vittnena är väl ok. Dessutom tycker jag att åklagaren ifrågasätter F o O betydligt mer än han går åt de andra misstänkta. Att T fick lägst straff var nog riktigt han verkar ju ändå inte varit så delaktig i misshandeln som dom andra. Dessutom drog han därifrån och ville inte delta. Verkar va en ganska snäll men flummig kille som endast hänger med de andra. Ove vet nog betydligt mer än han säger. Alla verkar vara rädda för P som jag tror är hjärnan bakom detta.
Citera
2019-03-01, 21:14
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Den ena ljuger bättre än den andra, vittnena är väl ok. Dessutom tycker jag att åklagaren ifrågasätter F o O betydligt mer än han går åt de andra misstänkta. Att T fick lägst straff var nog riktigt han verkar ju ändå inte varit så delaktig i misshandeln som dom andra. Dessutom drog han därifrån och ville inte delta. Verkar va en ganska snäll men flummig kille som endast hänger med de andra. Ove vet nog betydligt mer än han säger. Alla verkar vara rädda för P som jag tror är hjärnan bakom detta.

Nu har jag bara lyssnat på Rättegångspodden, har lyssnat 3 gånger, och får väl ändå känslan av att F är något sånär äkta i sina känslor? Är det något som blivit utelämnat från podden eller är jag naiv som inte fattar att han bara spelar eller?
Citera
2019-03-02, 10:57
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Nu har jag bara lyssnat på Rättegångspodden, har lyssnat 3 gånger, och får väl ändå känslan av att F är något sånär äkta i sina känslor? Är det något som blivit utelämnat från podden eller är jag naiv som inte fattar att han bara spelar eller?

Jag har inte lyssnat på podden men läst förhörsprotokollen och lyssnat på ljudupptagningarna från rättegången. F förhör tycker jag låter som rena radioteatern, men samtidigt tror jag att han hade försökt att använda sina erfarenheter från skådespeleriet oavsett hur inblandad han var i planeringen av mordet.

Personligen tror jag att han varit med som en del i planeringen från början men samtidigt kan jag inte släppa tanken på möjligheten att han bara råkade befinna sig där och någon gång under dagen beslutade sig att hjälpa till att mörda Magnus. Psykologens uttalande från rättegången som beskriver faktorerna som fick F att utföra mordet upplever jag som han inte gjort någon djupare analys utan tagit två välkända experiment samt lägger till några ytterligare faktorer och det känns mer som han halvhjärtat ger ett uttalande som försvaret vill ha.

Om F inte var en del i planteringen skulle det vara intressant att veta mer om hur han är som person och förstå hans relation var med Magnus bättre.
Citera
2019-03-02, 12:23
Medlem
Jag har lyssnat på rättegångspodden och håller nu på plöjer igenom ljudfilerna.
Varför drog inte Felix med Magnus eller slog larm när Peter och Emmanuel va iväg för att att byta kläder och duscha? De va ju borta en timme då. Va Tobias och Ove kvar då för att hålla vakt på nå sätt men där hade han ju världens chans..
Citera
2019-03-02, 12:47
Medlem
Just när han stammar (Felix) och ska framstå som traumatiserad av själva mordet ger ingen trovärdighet alls. Sekunderna senare pratar han med samma låga teatraliska röst. Som någon skrev. Låter som radioteater.
Han låter dessutom defensiv mot åklagaren men man kan ju tänka sig att han borde låta mer ”mjuk” i sin framtoning om han nu varit 100% tvingad.
Man märker att han noga läst FUP och övat in förklaringarna till alla motsägelsefulla uppgifter som kan peka på hans inblandning.
Han som drog exempel på studierna och 3 faktorer som gör att någon kan agera som Felix tycker jag inte alls gjorde en bra analys av situationen. Det var inte maffian med dragna vapen som var där, han utsattes inte för våld, exemplen med studierna (fängelse o stötarna) kan inte alls förankras i den situationen enligt mig.
Felix historia är nog väldigt nära sanningen. Han är riktigt manipulerande den snubben
Min analys
Citera
2019-03-02, 14:32
Medlem
Gahans avatar
Felix ger exempel på sin förmåga att manipulera Magnus i förhören, eller som han själv beskriver det "trösta" Magnus, som bidrar till att ytterligare passificera honom och göra honom mer foglig. Jag tänker speciellt på när F kort innan han hugger ihjäl Magnus har försäkrat honom om att de bara skall slå honom medvetslös för att sedan lämna honom. I de korta ljudupptagningarna som spelats upp i media från själva avrättningen hör man att Magnus blir överaskad när han inser vad Felix är påväg att göra. Att F sedan tycker sig höra att Magnus säger att det är ok strax innan han dödas tror jag är rent önsketänkande från Felixs sida, även om det är ohörbart vad han säger så är jag övertygad att det är allt annat än ok som han försöker säga
Citera
2019-03-02, 16:14
Medlem
reruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Han som drog exempel på studierna och 3 faktorer som gör att någon kan agera som Felix tycker jag inte alls gjorde en bra analys av situationen. Det var inte maffian med dragna vapen som var där, han utsattes inte för våld, exemplen med studierna (fängelse o stötarna) kan inte alls förankras i den situationen enligt mig.

Du menar professorn med 30års erfarenhet av kriminalpsykologi som dessutom förklarade sin syn på händelsen genom evidensbaserad forskning samt experiment.

Du får tro vad du vill men jag tycker du är snudd på faktaresistent. En vanlig person i samma situation som Felix kan absolut begå en gärning som denna.
Citera
2019-03-02, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Felix ger exempel på sin förmåga att manipulera Magnus i förhören, eller som han själv beskriver det "trösta" Magnus, som bidrar till att ytterligare passificera honom och göra honom mer foglig. Jag tänker speciellt på när F kort innan han hugger ihjäl Magnus har försäkrat honom om att de bara skall slå honom medvetslös för att sedan lämna honom. I de korta ljudupptagningarna som spelats upp i media från själva avrättningen hör man att Magnus blir överaskad när han inser vad Felix är påväg att göra. Att F sedan tycker sig höra att Magnus säger att det är ok strax innan han dödas tror jag är rent önsketänkande från Felixs sida, även om det är ohörbart vad han säger så är jag övertygad att det är allt annat än ok som han försöker säga
Bara det att han som han säger av rädsla inte vågar göra något annat tycks väldigt konstigt. Dom står inne i skogen bara dom tre, hade F varit på Ms sida så hade ju I varit i underläge där, det hade räckt att F hotade honom med yxan och tagit med sig M därifrån så hade I inte kunnat agera. Nä det är nått i den händelse F ger som inte stämmer.
Citera
2019-03-02, 16:44
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reruce
Du menar professorn med 30års erfarenhet av kriminalpsykologi som dessutom förklarade sin syn på händelsen genom evidensbaserad forskning samt experiment.

Du får tro vad du vill men jag tycker du är snudd på faktaresistent. En vanlig person i samma situation som Felix kan absolut begå en gärning som denna.

Jag skulle önskar att det var så lätt att avgöra om något är sant eller ej. Jag håller med dig i att en person med lång erfarenhet är värd att lyssna på men man måste också ta med i sitt avgörande vad personen säger. I detta fallet förklarar professorn i väldigt vida termer hur exemplen mappar mot detta fall och han nämner inget om bevis hur resultatet blir om de olika exemplen och faktorerna samverkar utan ser spekulerar han fritt. Utöver detta blir det tydligt i hans vittnesmål på slutet att han inte ens har uppfattat dialogen när Magnus avrättas där F vägrar att ta av kläderna från Magnus döda kropp. Just detta motsäger hans teorier och detta kan han inte svara på. Så just i detta fallet ser inte jag att han tillförde ngt annat än just spekulationer som inte höll. Tyvärr tror jag att proffesorn tog detta uppdrag alldeles för lättvindigt och bara försökte på lättast möjliga sätt ge försvaret det de ville ha, eller så hade han bara en dålig dag på jobbet...
Citera
2019-03-02, 17:34
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Bara det att han som han säger av rädsla inte vågar göra något annat tycks väldigt konstigt. Dom står inne i skogen bara dom tre, hade F varit på Ms sida så hade ju I varit i underläge där, det hade räckt att F hotade honom med yxan och tagit med sig M därifrån så hade I inte kunnat agera. Nä det är nått i den händelse F ger som inte stämmer.

Ja jag får heller inte Fs agerande att gå ihop dels ditt exempel men det känns också att han hjälper till lite väl mycket speciellt efter Joker sticker och deras ursprungliga plan har fallerat.

Skulle vara väldigt intressant om någon i tråden som känner F kan beskriva hur han är som person för att förstå om det finns någon förklaring där. Jag såg tidigare i tråden att ngn fd klasskamrat beskrev honom som egensinnig om jag kommer ihåg rätt, skulle vara intressant att höra mer.
Citera
2019-03-02, 18:49
Medlem
I textningen från mordfilmen sägs det att "du är blodig. Du måste byta kläder direkt" Varpå F svarar "OK."
Som jag tolkar det då så har alltså F med sig ett ombyte? O för VAD i så fall och när i förloppet fick han med sig extra kläder?
Är det inte först där i skogen det börjar diskuteras att han ska resa med de övriga till Tyskland?
F s berättelse är väldigt detaljerad med tanke på någon som upplevt något traumatiskt. Minnesluckor är väl vanliga. Till och med vid svåra trafikolyckor bruka det ju svartna för folk.
Hursomhelst får jag inte ihop detta med klädbytet som låter som planering. Nån som har nån tanke? Teori?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in