• 1
  • 2
2017-12-14, 11:55
Medlem
Ratozs avatar
Den som hoppas på pension vid 65 får inte som de vill om de inte sparat mycket själv.

Om några år kommer pensionsåldern sättas årligenoch gälla 4 år senare.

Det här betyder att det inte längre finns något tak på hur länge man måste jobba.

Vad tycker ni?
Citera
2017-12-14, 11:56
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Den som hoppas på pension vid 65 får inte som de vill om de inte sparat mycket själv.

Det här betyder att det inte längre finns något tak på hur länge man måste jobba.

Vad tycker ni?

Jag tycker att pensionssystemet ska reformeras. Jag vill spara till min egen pension. I dag får jag betala dagens pensionärers pensioner, medan jag får förlita mig på kommande generationers intjäningsförmåga.

Privat pensionssparande är ett måste i dag, anser jag. Då kan man dessutom gå i pension när man behagar.
Citera
2017-12-14, 11:59
Bannlyst
Jag pensionssparar privat. Som sagt så får jag gå i pension när jag vill då.

Har större innehav i några intressanta kryptovalutor, räknar med iallafall 2000% plus under bara 2018. Då behöver jag inte jobba på flera år, eller så fortsätter jag jobba och sänker pensionsåldern successivt för mig själv.
Citera
2017-12-14, 12:02
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag tycker att pensionssystemet ska reformeras. Jag vill spara till min egen pension. I dag får jag betala dagens pensionärers pensioner, medan jag får förlita mig på kommande generationers intjäningsförmåga.

Privat pensionssparande är ett måste i dag, anser jag. Då kan man dessutom gå i pension när man behagar.

Känns ju dock surt för oss som betalat in länge att plötsligt förlora rättigheterna vi tvingades köpa för pengarna. Vi lär ju inte få igenom ett återköp direkt.
Citera
2017-12-14, 12:07
Medlem
Jag kan tycka att staten borde tillföra och avsätta mer pengar till pensionerna varje år. Försörjning efter att man slutat jobba är lika viktigt som vilken omsorg som helst. Eller så sänker man helt enkelt skatterna för pensionärer. Det är ju samma sak som att sänka inkomstskatten, fast det sker med fördröjning.

Man kan väl plocka pengarna från annat, typ olika former av bidrag och stöd till människor som tjänar över en viss summa varje månad. Statliga pengar ska gå till de som har svårt att försörja sig, inte till medel- och överklassens blöjor.
Citera
2017-12-14, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Jag kan tycka att staten borde tillföra och avsätta mer pengar till pensionerna varje år. Försörjning efter att man slutat jobba är lika viktigt som vilken omsorg som helst. Eller så sänker man helt enkelt skatterna för pensionärer. Det är ju samma sak som att sänka inkomstskatten, fast det sker med fördröjning.

Man kan väl plocka pengarna från annat, typ olika former av bidrag och stöd till människor som tjänar över en viss summa varje månad. Statliga pengar ska gå till de som har svårt att försörja sig, inte till medel- och överklassens blöjor.

Du har noll koll hur det funkar va, du betalar in till dig egen pension är inte staten som betalar in något. Enda skulle vara garantipension då som är rent bidrag som så klart belastar.

Så om man får dålig pension handlar det endast person varit värdelös loser som inte dragit in mer till sig själv.
Citera
2017-12-14, 12:31
Medlem
Citat:

Vad tycker ni?

Staten vill slippa betala ut mer bidrag till alla som inte har pension som räcker hela livet ut. Men inget som hindrar folk börja ta eget ansvar.
Citera
2017-12-14, 12:41
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Staten vill slippa betala ut mer bidrag till alla som inte har pension som räcker hela livet ut. Men inget som hindrar folk börja ta eget ansvar.

Nej så är det. Jag förlitar mig personligen inte på systemet ifråga. Men jag har betalat in pengar till det och det känns som om Ali Baba och de 40 rövarna hälsat på.
Citera
2017-12-14, 12:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Känns ju dock surt för oss som betalat in länge att plötsligt förlora rättigheterna vi tvingades köpa för pengarna. Vi lär ju inte få igenom ett återköp direkt.

Ja, under övergången får man i så fall ta pengar från den "allmänna" skattekistan och kompensera de som jobbat i det nuvarande systemet. Rimligtvis genom att ta upp lån och höja statsskulden.
Citera
2017-12-14, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majaa
Jag pensionssparar privat. Som sagt så får jag gå i pension när jag vill då.

Har större innehav i några intressanta kryptovalutor, räknar med iallafall 2000% plus under bara 2018. Då behöver jag inte jobba på flera år, eller så fortsätter jag jobba och sänker pensionsåldern successivt för mig själv.

Haha att "räkna med" 2000% årlig avkastning är ju kanske lite väl kaxigt.. Men hoppas kan man ju alltid
Citera
2017-12-14, 13:51
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Anledningen till att pensionsåldern höjs är inte för att vi lever längre utan för att vi ska dö innan pensionen betalas ut.

Vi har ett väldigt bräckligt system och är rätt givmilt för nya svenskar och eftersom vi får in fler folk i systemet som inte har betalat något till kassan men ändå får pension så kommer det saknas pengar för de som kommer att gå i pension framöver. Det måste kompenseras
Citera
2017-12-14, 13:53
Medlem
Citat:
Nej så är det. Jag förlitar mig personligen inte på systemet ifråga. Men jag har betalat in pengar till det och det känns som om Ali Baba och de 40 rövarna hälsat på.
7-klöverna har i det tysta delat in befolkningen i kossor och glidare. Kossorna skall bara hålla käften och jobba tills de dör knall och fall på jobbet, tro inget annat. Ruinfeldts uttalande om 75år är en omskrivning för att du förväntas jobba full fart som en 35-åring tills du solidariskt segnar ner ett par år in nan pensionen på jobber och slängs i en container.

Sedan finns det glidare, t ex Ali Baba och de 400.000 rövarna som kommer att leva på bidrag hela livet. Dessas funktion är att rösta på 7-klövern så att de sitter säkert.

Min filosofi är att konsumera minimalt och helst bara second hand som jag köper på Blocket eller Tradera, spara maximalt i förmånliga sparformer, ha en livsstil som gör att jag aldrig behöver kliva ner, och så ta ut den enda (hittills) obeskattade vinsten i det Svenska samhället, dvs tid. Satsar på pension vid 60. Bara att inse att i framtiden kommer alla att få soc så det kommer inte att löna sig att jobba längre. Man kommer att behöva vara överlevnadskonstnär om man vill kunna få en pension överhuvudtaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in