Citat:
Ursprungligen postat av
Ratoz
Nej så är det. Jag förlitar mig personligen inte på systemet ifråga. Men jag har betalat in pengar till det och det känns som om Ali Baba och de 40 rövarna hälsat på.
7-klöverna har i det tysta delat in befolkningen i kossor och glidare. Kossorna skall bara hålla käften och jobba tills de dör knall och fall på jobbet, tro inget annat. Ruinfeldts uttalande om 75år är en omskrivning för att du förväntas jobba full fart som en 35-åring tills du solidariskt segnar ner ett par år in nan pensionen på jobber och slängs i en container.
Sedan finns det glidare, t ex Ali Baba och de 400.000 rövarna som kommer att leva på bidrag hela livet. Dessas funktion är att rösta på 7-klövern så att de sitter säkert.
Min filosofi är att konsumera minimalt och helst bara second hand som jag köper på Blocket eller Tradera, spara maximalt i förmånliga sparformer, ha en livsstil som gör att jag aldrig behöver kliva ner, och så ta ut den enda (hittills) obeskattade vinsten i det Svenska samhället, dvs tid. Satsar på pension vid 60. Bara att inse att i framtiden kommer alla att få soc så det kommer inte att löna sig att jobba längre. Man kommer att behöva vara överlevnadskonstnär om man vill kunna få en pension överhuvudtaget.