2017-12-14, 15:53
Medlem
ts.nows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av francesthemute
Låter som detta hände dig förra veckan!
Japp, fyllde nyligen 3 år. Nej men jag kommer självklart inte ihåg att jag låg i vagnen och sov. Men jag minns hur de yngre barnen på dagis låg och sov när vi lite äldre barn sprang runt och lekte istället. Även när man hälsa på lillbrorsan på dagis nåt år senare körde dom på samma taktik och morsan vid pulkabacken. Så jag antar att jag inte var något undantag.
Citera
2017-12-14, 16:09
Medlem
tokens avatar
Detta är supervanligt på Island. Både mitt inne i Reykjavik men också ute på landsbygden.

Som jag förstått det så var det vanligt förr i Sverige också.
Citera
2017-12-14, 16:16
Medlem
Det gäller inte bara barn. Jag har jobbat en del i Norge och där fick jag lära mig att sova med öppet fönster året runt och aldrig ha elementet på i sovrummet. Med ett par rejäla täcken sover man hur bra som helst. Är sällan förkyld på vintern.
Citera
2017-12-14, 16:24
Medlem
Även om det är kallt -10 ute blir det inte -10 i vagnen...Mina två ungar sov mycket gott utomhus på vintern efter en promenad, väl inlindade i både kläder och åkpåse. Sambon som jobba på dagis berätta om hur skönt ungarna sover ute. Men som sagt, i en ombornad vagn blir det inte lika kallt som det är ute.
Citera
2017-12-14, 16:38
Medlem
Adriadnes avatar
Det är väl inga problem. Jag är ofta ute och går med min bebis även när det är minusgrader. Ullunderställ, ulltröja, overall, åkpåse i lammskinn i vagnen eller i bärsjal i ull och mössa, vantar och tossor på fötterna förstås. Risken är nog större att hon blir för varm än för kall
Citera
2017-12-14, 17:00
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vissa barn "måste" man ju nästan köra i vagnen för att de ska somna. När de väl somnat kan man inte ta in barnet eftersom det vaknar om man ska börja riva av alla ytterkläder. Då kan det få sova en stund ute - det är ju ändå klätt för utomhusvädret. Åtminstone om man bor på landet, mitt i stan skulle jag nog tycka att det skulle kännas lite olustigt att ställa barnet ensamt utomhus.

This! Dock ska man inte ställa dom under ett snöbeklätt tak då ett snöras från taket kan begrava vagnen.

Hur man man INTE förstå att det är hur ompälsad man är som gör grejen? Egentligen är vi alla utomhus... det är bara hur mycket hus man har runt sig som gör det...?
Citera
2017-12-14, 17:09
Medlem
Fladerlappens avatar
Min brorson går på sånt här jädra "Ur & Skur" dagis där de sover ute och är ute konstant.
Under tak och så visserligen samt när risk för att barnvagnarna och barn kan blåsa iväg så är de inomhus.
Inte fasiken har han varit mindre sjuk än andra barn i min släkt som gått på vanligt dagis där de varit inomhus för det mesta.

Men när man hämtar honom är alla barn väldigt glada och leker oavsett -10 eller +20. Personalen ser dock mindre glada ut av att stå i pissväder dag ut och dag in. Även mycket sjukskrivningar och svårt att få tag på personal.

Så ja, jag ser det väldigt ofta, var inte mulleskolan typ samma sak för 30år sedan eller är detta ett nytt påfund?
Citera
2017-12-14, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
This! Dock ska man inte ställa dom under ett snöbeklätt tak då ett snöras från taket kan begrava vagnen.

Hur man man INTE förstå att det är hur ompälsad man är som gör grejen? Egentligen är vi alla utomhus... det är bara hur mycket hus man har runt sig som gör det...?

Enda skillnaden mellan betong och värmeelement gentemot kläder och kroppsvärme är att man får frisk luft... (med viss tidsaspekt i frågan).

Vi lever i norden, klart barnet ska vänja sig direkt.

Vad skulle problemet vara?

Jag fattar att kaosfolk ballar ur, men folk från skidåkande nationer borde inte ens se det som ett problem.
Citera
2017-12-14, 18:40
Medlem
BadCash81s avatar
Intressant att så många verkar ha uppfattningen att det är vitt utbrett och extremt vanligt. Var bor ni egentligen? Kanske är nåt slags regional grej det här?

Jag har aldrig sett någon parkera en barnvagn med ungen i utanför ett kafé, känner heller ingen som lägger ut barnen på balkongen eller farstukvisten för att ta en tupplur...
Citera
2017-12-14, 18:53
Moderator
sosweets avatar
Mina barn har då sovit ute både på dagis och hemma, även på vintern. Det är väl mer så att man får ta in barnen att sova på sommaren för undvika värsta middagsvärmen och insekter.
Citera
2017-12-14, 19:16
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Därför jag älskar flashback! Man lär sig något nytt hela tiden. Aldrig hört talas om detta och trodde att Trådskaparen/BBC-artikeln var ett skämt. Efter att ha läst inlägg efter inlägg så "makes it all sense". Vi bor ändå i Norden och det har även varit betydligt kallare förr om åren. Så lägger inga värderingar emot det, bara påtalar det faktum att jag aldrig har hört talas om det förut.

Precis som ni skriver är det bra att vara utomhus och att det handlar enbart om hur påpälsad man är.

Det är ju betydligt värre att ta med sig sin unge till "Mallis" eller Thailand och låta småbarn befinna sig i 30+.

Vi Nordbor är genetiskt skapta för att klara kyla. Med lite ansträngning.
Citera
2017-12-14, 19:20
Bannlyst
Det är väl vanligast i Danmark. Där har de riktiga monstervagnar, så jag antar att de är rejält nedbädddade. Och där är det inte alls lika kallt som i Norrland.

Jag bor i Stockholm och har aldrig någonsin sett folk ställa ut sina vagnar med sovande bebisar i. Det finns dock ett dagis här nedanför med uppställda barnvagnar som jag gissar att ungarna sover i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in