2017-12-14, 19:23
Medlem
dhwss avatar
Har inga barn men jobbar på förskolor när jag inte pluggar, och där har de ställt ut barnvagnar med de mindre flera gånger. Med vinterkläder så klart.
Citera
2017-12-14, 19:41
Medlem
Här i villaförorten utanför Stockholm gör verkligen alla så. Antingen låter man ungen sova lunchluren i vagnen i trädgården eller så är man mer ambitiös och går på en sovpromenad med ungen. Och man gör det året runt, även i februari när det kan bli så kallt som noll utomhus. Att låta ungen sova lunchluren i vagnen i trädgården ger dessutom ett utmärkt tillfälle för lite ”kvalitetstid” med gumman. Såna tillfällen växer inte på träd med småbarn. Förstår inte att det ens blir en artikel av det. Som sagt, om ungen somnar i vagnen där ute, skulle han ju vakna om man tar in honom och klär av honom. Bättre då att han får sova färdigt där ute.
Citera
2017-12-14, 20:17
Medlem
Såklart. Jag är från övre Norrbotten och har sovit utomhus på vintern många gånger som bebis. Annars skulle ju inga barnvagnspromenader ens existera under vinterhalvåret om ungarna inte fick sova ute. De somnar ofta som stockar ute på promenad.
Citera
2017-12-14, 20:27
Medlem
Newfields avatar
Mitt barn sover toppen ute i vagnen, bor i ett lugnt villaområde och sitter alltid inne vid köksbordet och tar en kaffe medan jag har uppsikt över vagnen. Är sjult nåjig så skulle aldrig släppa uppsikten.

Själv sover jag bra när det är runt 16 grader i sovrummet
Citera
2017-12-14, 20:40
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Såklart. Jag är från övre Norrbotten och har sovit utomhus på vintern många gånger som bebis. Annars skulle ju inga barnvagnspromenader ens existera under vinterhalvåret om ungarna inte fick sova ute. De somnar ofta som stockar ute på promenad.
Eller hur? Jag fattar inte grejen alls, ungen somnar ju ändå när man går med vagnen, det blir ju inte kallare för att vagnen står stilla liksom.
Citera
2017-12-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Eller hur? Jag fattar inte grejen alls, ungen somnar ju ändå när man går med vagnen, det blir ju inte kallare för att vagnen står stilla liksom.
Ja. När det var riktigt kallt, men inte för kallt för att vara utomhus, så brukade mamma dra mig i en rissla längs byvägen. Jag rymdes helt enkelt inte i en vagn så påpälsad som jag var.
Citera
2017-12-14, 21:38
Medlem
Djupfryss avatar
Klart som fan ungar sover i minusgrader. Våra barn har slocknat nästan omgående oavsett om de legat i skidpulkan, suttit framför alt. bakom på skotern, eller när de var riktigt små, fått hänga i sele. Allihop.

En av mina döttrar hade problem med luftrören när hon var i femårsåldern, vi oroade oss för att det kunde ha något att göra med att vi gillar att vara ute på vintern då problemen ofta uppstod i samband med kyla.
Hon växte dock ifrån det och jag tror att friskluften i huvudsak enbart gjort mina ungar gott. Rosor på kinden och solsken i blick kan knappast vara skadligt.
Citera
2017-12-14, 22:37
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Ja. När det var riktigt kallt, men inte för kallt för att vara utomhus, så brukade mamma dra mig i en rissla längs byvägen. Jag rymdes helt enkelt inte i en vagn så påpälsad som jag var.
Rissla, är det som en skrinda typ?

Jag tänker mig att grejen med att sova ute kanske är störst här uppe, men nog måste de väl göra så i fler länder? Jag somnar själv fortfarande som en stock när jag får tillfälle att sova ute. Med tillräckligt med kläder så är det ju som du säger inga problem alls. Jag är mer orolig när det är varmt ute och barnen är små. Då ska man ta hänsyn till värmen, solen, stickande insekter, vätskeintag och sånt där.
Citera
2017-12-14, 22:50
Medlem
Citat:
Rissla, är det som en skrinda typ?

Jag tänker mig att grejen med att sova ute kanske är störst här uppe, men nog måste de väl göra så i fler länder? Jag somnar själv fortfarande som en stock när jag får tillfälle att sova ute. Med tillräckligt med kläder så är det ju som du säger inga problem alls. Jag är mer orolig när det är varmt ute och barnen är små. Då ska man ta hänsyn till värmen, solen, stickande insekter, vätskeintag och sånt där.
En typ av släde. Sådan här fast mindre så man orkar dra den: https://www.google.se/search?q=rissl...D-5fpqsJLlWVM:

Jo värmen är helt klart värre...
Citera
2017-12-14, 22:56
Moderator
sosweets avatar
Citat:
En typ av släde. Sådan här fast mindre så man orkar dra den: https://www.google.se/search?q=rissl...D-5fpqsJLlWVM:
Helt perfekt för både transport och sova i ju. Jag blir nästan sotis, fatta vad skönt det vore att ligga i en sådan med en fäll över sig.

Påminner för övrigt lite om nåt från "varghunden".

På ämnet så blir jag väldigt snopen över de i tråden som inte sett barn sova ute innan. Jag fattar att man inte låter barnet står nere vid porten om man bor i höghus, men...
Citera
2017-12-15, 10:40
Medlem
Citat:
Helt perfekt för både transport och sova i ju. Jag blir nästan sotis, fatta vad skönt det vore att ligga i en sådan med en fäll över sig.

Påminner för övrigt lite om nåt från "varghunden".

På ämnet så blir jag väldigt snopen över de i tråden som inte sett barn sova ute innan. Jag fattar att man inte låter barnet står nere vid porten om man bor i höghus, men...
Ja, de är bra till mycket.

Jag blir förvånad över samma. Okej att inte ha sett det med egna ögon som vuxen. Man kanske inte bor i lämpliga områden för det, men de har väl själva legat och sovit ute som barn..? Det är ju inget nytt påfund liksom.
Citera
2017-12-15, 10:56
Moderator
Rassas avatar
Min mamma var dagmamma för en massa år sen och hade ett dagbarn som bara somnade utomhus. Vägrade sova inne. Så han sov i vagnen i alla väder, väl omstoppad när det var kallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in