• 1
  • 2
2017-12-13, 00:11
Medlem
HejBabiis avatar
Min hyresvärd har renoverat fläkt samt fönster och fasad i den hyreslägenhet jag bor. Nyligen blev renoveringen klar och fick ett brev att en besiktning av fläkt och fönster skulle genomföras för att säkerställa att allt blev korrekt. Får brevet ca 2 veckor innan besiktningen skall äga rum och jag ser att jag är bokad på ett arbetspass under de tider besiktningen skall ske samt att jag har tentamen dagen efter besiktningen. Lånar ut en nyckel och spenderar i stort sett morgon till kväll i högskolan i 2 veckor. Kommer hem sent på kvällarna orkar inget annat än att kika tv några minuter sen somna som en stock.

Dagen innan besiktningen plockar jag undan det värsta av det jag helt enkelt inte orkat fixa men gör inte direkt någon helsanering av lägenheten, den är i samma skick som en ungkarlslya som inte städats på nån vecka. Går till jobbet, skolan, hem (allt i sin ordning, nyckeln tillbakalagd), sova och till sist skriva tenta. Några dagar senare får jag ett brev av förvaltaren som skriver att han under besiktningen "noterat att lägenheten var mycket dåligt städad" och fortsätter sedan med begäran: "du återkopplar till mig när du städat lägenheten så kan vi stämma av igen." Han förklarar även att jag har vårdplikt vilket innebär att "alla ytskikt regelbundet skall hållas fräscha. "

Citerar sedan några slags luddiga bestämmelser om vårdplikt från paragraf 24 och avslutar med hotet: "Åsidosätter hyresgästen sina förpliktelser enligt paragraf 24 är hyresrätten förverkad och hyresvärden är berättigad att säga upp hyresavtalet att upphöra i förtid."

Ringde till snubben och frågade på vilka specifika saker han anmärkte på. Fick till svar (om jag minns rätt): damm på ytor och stora dammtussar på golvet, almänt skitet och allmän oårdning och även lite smuts etc från skorna som kommit in i hallen på lenoliummattan. Han vill nu att jag omgående skall göra en storstädning av lägenheten så att han kan komma och inspektera. Förklarade för honom att jag almänt är duktig på att hålla rent men i den situation jag hade befunnit mig i de senaste veckorna hade gjort att jag helt enkelt bortprioriterat städ och att jag helt enkelt inte orkat efter 12timmarsdagar. I vanliga fall tar jag mycket god hand om damsugning m.m

Mig veterligen har jag på intet sätt givit honom rätt att inspektera andra delar av min bostad än det arbete som de själva valt att utföra, när jag dessutom inte var där. Fick flytta på saker för att de skulle få fri tillgång till fläkt och fönster och skapade en hel del oreda op grund av det Lade till och med saker på sängen och drog för drapperi för att de inte fick plats.

Så några juridiska frågor:
Har han rätt inspektera min lägenhet utan mitt tillstånd?
Vilka rättigheter har jag i detta läget, är jag skyldig att låta honom inspektera? Kan jag helt enkelt säga att ja jag har städat men vill inte ha dig i min lägenhet hejdå. ? Vilka eventuella påföljder skulle det kunna bli?'
Räknas damm och smuts i hall som legat där ett par veckor som icke väl vårdande????

Tycker att det är så trivialt och urbota fånigt så jag blir arg. Skiter fullständigt i det egentligen, måste ju ändå städa och kommer att göra det, det är mer av en principsak och stå upp för mig själv. ALDRIG hört talas om någon som fått hot om uppsakt kontrakt för att de hade stökigt hemma! Har en jävla integritet och tycker det handlar om ett övertramp men vad lagen säger har jag ingen aning om.

Nå experterna? Hur ser lagen ut i ett sådant här fall?
Citera
2017-12-13, 00:22
Medlem
Är långt ifrån expert.

Men det låter som ett väldigt litet bolag eller en privat hyresvärd? Jag bor hos en stor kommunal aktör och dom skulle aldrig få för sig att bry sig om det, vissa gånger har det rent av varit snuskigt i lägenheten när dom utfört arbete och har aldrig hört ett ljud.

Skulle gissa att mycket beror på vad du godkänt när ni skrivit kontrakt, där bör du ha fått ta del av dessa bestämmelser om vad som gäller.

Det är ju dock oerhört svårt att hindra en hyresvärd från att göra inspektioner, trotsallt så tror jag nog det enklaste för dig är att dra en storstädning så gubbjäveln blir nöjd och sen är problemet ur världen. Skulle han börja göra veckoinspektioner på din städning är det såklart inte hållbart.
Citera
2017-12-13, 00:32
Medlem
Här har du förövrigt pragraf 24 i hyreslagen:

Den där paragrafen kan du ju be han köra upp i röven dock, står ingenting om städning. Däremot får du inte låta det bli så sunkigt så lägenheten tar skada, exempelvis hälla ut öl över hela parketten och inte torka upp flera gånger så det ruttnar. Men misstänker att du inte beter dig på det viset?
Citera
2017-12-13, 01:05
Medlem
HejBabiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
Är långt ifrån expert.

Men det låter som ett väldigt litet bolag eller en privat hyresvärd? Jag bor hos en stor kommunal aktör och dom skulle aldrig få för sig att bry sig om det, vissa gånger har det rent av varit snuskigt i lägenheten när dom utfört arbete och har aldrig hört ett ljud.

Skulle gissa att mycket beror på vad du godkänt när ni skrivit kontrakt, där bör du ha fått ta del av dessa bestämmelser om vad som gäller.

Det är ju dock oerhört svårt att hindra en hyresvärd från att göra inspektioner, trotsallt så tror jag nog det enklaste för dig är att dra en storstädning så gubbjäveln blir nöjd och sen är problemet ur världen. Skulle han börja göra veckoinspektioner på din städning är det såklart inte hållbart.
Det är Riksbyggen som nyligen förvärvt ISS fastighetsförvaltningsbolag. Grannen hade inga problem med att ta över ett förstahandskontrakt när han hyrde i andra hand på den tiden vi hade ISS. Detta var inte en möjlighet för min del då men nu när jag försökt hör jag en sur gammal äckelkärring som svarar något i stilen "Det finns faktiskt en bostadskö. Alla går genom den." me: Men jag har bott här 4 år, känner alla grannar, inga klagomål, sköter mig bra aldrig sen i hyra bara kolla upp statestiken!". "Alla går via bostadskö.".

Nu senast får jag detta brev med helt befängda och överdrivna anklagelser om att min lya ser ut Poland efter andra världskriget. Bemötandet på telefon inte helt oväntat fullkomligt bedrövligt. "Nåt speciellt du tänker på att det är viktigt att städa som ni kollar extra på?" (jag förstod här fortfarande inte hur och var han tyckte att det var så skitet) han: "Man använder en dammsugare, torkar av damm från ytor och tar en mopp och torkar av golvet." Tappade liksom orden här... Går inte att prata med människor som antagligen har svårigheter att knyta sina egna skor.
Citera
2017-12-13, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejBabii
Det är Riksbyggen som nyligen förvärvt ISS fastighetsförvaltningsbolag. Grannen hade inga problem med att ta över ett förstahandskontrakt när han hyrde i andra hand på den tiden vi hade ISS. Detta var inte en möjlighet för min del då men nu när jag försökt hör jag en sur gammal äckelkärring som svarar något i stilen "Det finns faktiskt en bostadskö. Alla går genom den." me: Men jag har bott här 4 år, känner alla grannar, inga klagomål, sköter mig bra aldrig sen i hyra bara kolla upp statestiken!". "Alla går via bostadskö.".

Nu senast får jag detta brev med helt befängda och överdrivna anklagelser om att min lya ser ut Poland efter andra världskriget. Bemötandet på telefon inte helt oväntat fullkomligt bedrövligt. "Nåt speciellt du tänker på att det är viktigt att städa som ni kollar extra på?" (jag förstod här fortfarande inte hur och var han tyckte att det var så skitet) han: "Man använder en dammsugare, torkar av damm från ytor och tar en mopp och torkar av golvet." Tappade liksom orden här... Går inte att prata med människor som antagligen har svårigheter att knyta sina egna skor.

Men har han bokat in en ny inspektion i din lägenhet för att endast inspektera städningen? Då hade jag bett han dra åt helvete och komma be någon ansvarig höra av sig. För han lär väl knappast vara högsta hönset.
Citera
2017-12-13, 01:10
Medlem
HejBabiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
Här har du förövrigt pragraf 24 i hyreslagen:

Den där paragrafen kan du ju be han köra upp i röven dock, står ingenting om städning. Däremot får du inte låta det bli så sunkigt så lägenheten tar skada, exempelvis hälla ut öl över hela parketten och inte torka upp flera gånger så det ruttnar. Men misstänker att du inte beter dig på det viset?
Det var så jag tolkade det också. Finns MASSVIS med skrapmärken och spikmärken i väggarna som kommer från alla jävla tavlor hon jag bor som inneboende hos spikat upp o ner osv. Har även själv lyckats med lite skrap i golvet men inget över det normala och dessa syns verkligen inte om man inte vönder upp och ner på hela lägenheten.
Senast redigerad av HejBabii 2017-12-13 kl. 01:14.
Citera
2017-12-13, 01:34
Medlem
HejBabiis avatar
https://i.imgur.com/My2x3QM.jpg?1

Bild på brevet, namn utsuddade
Citera
2017-12-13, 02:19
Medlem
Herregud vilken dålig ton den där människan har, är personen verkligen anställd där?

Brevet har ju den värsta tonaliteten jag har hört, jag skulle aldrig släppa in den där människan i lägenheten. Jag skulle be om en annan, skulle känna djup olust med en sån person ens i närheten.

Det krävs otroligt mycket för att bli avhyst generellt, upprepningar av allvarligare slag etc. Så inget du behöver oroa dig för i det här skedet så mycket kan jag säga. Kan förstå att det är lite sisådär att komma o besikta när de är stökigt, men man får inte bete sig hur som helst för det.
Citera
2017-12-13, 04:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ställer mig frågande till det som står om diskmaskin, enligt hyresgästföreningen räcker det med fackmannamässig installation dvs diskmaskin får installeras utan hyresvärdens inblandning om inga större ingrepp görs på fastigheten, låter mer som hyresvärden försöker snika åt sig mer hyrespengar..30kr här 30kr där och så lite hyreshöjningar på det, blir mycket pengar i slutändan.
Vidare är man som hyresgäst relativt skyddad speciellt om man har hemförsäkring.

När det gäller städning har hyresvärden ingen rätt att kräva pedantisk städning, kan man bli vräkt för lite damm skulle typ halva flaskbacks medlemskår bli vräkt kommande vecka typ kolla på hyresgästföreningens hemsida de har lite frågor och svar där.

Redigerat:
Vet du vad ISS står för?
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-12-13 kl. 04:16.
Citera
2017-12-13, 09:49
Avstängd
Är det ditt kontrakt eller är du inneboende?
Citera
2017-12-13, 15:57
Medlem
HejBabiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är det ditt kontrakt eller är du inneboende?
Bor som inneboende.
Citera
2017-12-13, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejBabii
https://i.imgur.com/My2x3QM.jpg?1

Bild på brevet, namn utsuddade

Hmm, bor du i ett gammalt hur med ojordade kontakter? (Mycket vanligt i Riksbyggen). I sådana fall kan du kontra med att hyresvärden skall se till att all el är jordat. Jag vet att detta inte förekommer hos många inom den värden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in