Citat:
Ursprungligen postat av
fillefilosof
Vetenskapsmän tillämpar en metod för att komme så nära sanningen som möjligt genom emperiska studier och ska beskriva alla steg hur forskningen gör så att alla andra kan testa och konfirmera eller redigera, tillföra eller avisa nya slutsatser som av andra kan undersökas och anses vara ny information och nytt vetande.
Detta ska ske genom att motarbeta rent felaktiga slutsatser som kan motbevisas genom nya empiriska, matematiska och logiska slutsatser och istället för att tramsa så kan man tillföra eller förkasta tidigare forskning genom att använda vetenskapliga metoder.
PS! Jag älskar dock att filisofera själv ibland. Men Filosofi är ingen vetenskap och hör inte hemma i ett vetenskapsforum, möjligtvis i ett flumforum.
Vad anser ni filosofer och religiösa av att er inriktning inte tillhör området vetenskap överhuvudtaget?
Fast nu består världen av flera olika kategorier av entiteter som kräver olika metoder att skapa kunskap om dem. Vetenskap är mig veterligen den bästa epistemologiska metoden att skapa kunskap om vår fysikaliska värld.
Men vår värld består även av subjektiva upplevelser och innersta värderingar, och när det gäller att förstå dem står sig vetenskap väldigt slätt. Personlig reflektion, intuition, poesi, konst, musik, litteratur etc. är bättre metoder att förstå dessa entiteter. Ifall vi vill skapa kunskap om matematiska strukturer duger inte heller vetenskap, utan vi måste använda oss av logisk deduktion.
När det gäller epistemologi (metod att skapa kunskap, t.ex. vetenskaplig metodik), etik och värdeteori är detta frågeställningar som inte vetenskap kan adressera utan detta är ett domänområde för filosofi. Så filosofi och vetenskap adresserar olika frågeställningar, och därför anser jag att det inte är relevant att ställa dem mot varandra.
Religion är ytterligare en annan kategori av entiteter och är inte identisk med filosofi, även om en religion kan innehålla filosofiska utsagor. Nu finns det vissa religioner som försöker göra utsagor om vår fysikaliska värld och kan då hamna i konflikt med vetenskap (och vissa av dem är i konflikt med vetenskapen). Men religion adresserar ofta icke falsifierbara entiteter (t.ex. en hypotetisk transcendent gud) och befinner sig därför utanför vetenskapens domänområden. Mig veterligen finns det inte någon epistemologisk metod att skapa kunskap om icke falsifierbara entiteter och därför hör religiösa utsagor om sådana entiteter hemma på tros-planhalvan (tro i betydelsen ”faith”).