Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-01-22, 06:32
  #37
Medlem
Spud-boys avatar
Inte för att kritisera och vara negativ. Men, det ältas en del, här i odlingsforat, om allt som rör odling av cannabis..

Nån borde sammanföra det bästa ur hela detta forat, över hela spektret av cb-odlingens kunspaper, till en odlingsbibel..

Det bästa i varje utförande, från frö till kurering/torkning - i den ordningen. Den ultimata "bibeln" som man bara kan kolla i för att lyckas bäst i varje avseende.. Som en instruktionsbok man inte kan misslyckas med om man bara följer den..

På en orelaterad punkt, så tog sig mina "Purple UFO" Chili frön sig, som jag planterade för typ 1v sän. Och tamefan, jag känner mig lika glad över detta som jag brukade bli när mina maja frön grodde, och började titta upp ur jorden.. Weeee!
__________________
Senast redigerad av Spud-boy 2018-01-22 kl. 06:54.
Citera
2018-01-23, 07:19
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Inte för att kritisera och vara negativ. Men, det ältas en del, här i odlingsforat, om allt som rör odling av cannabis..

Nån borde sammanföra det bästa ur hela detta forat, över hela spektret av cb-odlingens kunspaper, till en odlingsbibel..

Det bästa i varje utförande, från frö till kurering/torkning - i den ordningen. Den ultimata "bibeln" som man bara kan kolla i för att lyckas bäst i varje avseende.. Som en instruktionsbok man inte kan misslyckas med om man bara följer den..

På en orelaterad punkt, så tog sig mina "Purple UFO" Chili frön sig, som jag planterade för typ 1v sän. Och tamefan, jag känner mig lika glad över detta som jag brukade bli när mina maja frön grodde, och började titta upp ur jorden.. Weeee!


Ja jo det är sant att man borde sammanföra det lite, men hur relaterar du ditt inlägg med tråden?
Svarar du på något?
Frågar du något?

"Inte för att kritisera och vara negativ. Men, det ältas en del, här i odlingsforat, om allt som rör odling av cannabis.."

Kanske är därför man är här och kollar, för att allt finns här?

Att saker ältas ibland kallas inlärning vilket är behövligt om man vill lära sig något. Eller hur gör du för att bli bra på något? Trollar?
Citera
2018-01-23, 09:24
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Inte för att kritisera och vara negativ. Men, det ältas en del, här i odlingsforat, om allt som rör odling av cannabis..

Nån borde sammanföra det bästa ur hela detta forat, över hela spektret av cb-odlingens kunspaper, till en odlingsbibel..

Det bästa i varje utförande, från frö till kurering/torkning - i den ordningen. Den ultimata "bibeln" som man bara kan kolla i för att lyckas bäst i varje avseende.. Som en instruktionsbok man inte kan misslyckas med om man bara följer den..

På en orelaterad punkt, så tog sig mina "Purple UFO" Chili frön sig, som jag planterade för typ 1v sän. Och tamefan, jag känner mig lika glad över detta som jag brukade bli när mina maja frön grodde, och började titta upp ur jorden.. Weeee!

Det är väldigt svårt eller nästintill omöjligt. Finns vissa saker som är rätt eller fel, fördelar och nackdelar. Men sen så finns det hur många olika tekniker som helst, klimat, vad odlare föredrar, utrustning och utrymme spelar stor roll med.

Det tar tid att läsa om allting och hur andra gör för att det ska bli en bra odling, vad som används etc, svårt att göra en lista med rätt o fel.

Kolla sidan http://www.growweedeasy.com , den är väldigt bra och har väldigt mycket man behöver veta. Icmag är ett bra forum med.

Finns många sidor som har som du säger från frö till röka. Men följer du någon annans odlare exakta ”lista” det dom gjort, kommer du ändå få ett unikt resultat i slutändan.

Kan dock hålla med om att försöka göra en riktigt bra instruktionsbok, men tror de skulle bli en jävligt stor bok. Jag själv läser varje dag om odling, inte bara om cb heller. Lär mig nya saker jämt. Går från alla olika sidor på internet, till grupper och forum, folk från andra länder.
Att veta hur Cannabis plantan fungerar och hur den beter sig är väl den bästa infon man kan ge ut, sen bygga därifrån.

Tycker ändå många sidor säger i princip samma
basic saker, sen de mer avancerade frågorna är väldigt olika.
Citera
2018-01-23, 09:24
  #40
Medlem
Spud-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0mt3n86
Att saker ältas ibland kallas inlärning vilket är behövligt om man vill lära sig något..

Jo, men har inte precis allt besvarats till sin yttersta punk, iaf på HELA internet, till maximal insikt - så det skulle vara en nice grej, bara, att föra dom samman, och sålla bort.. Det var det enda jag ville framföra - en idé bara.. "Bibel"-idé, rolig idé..

Citat:
Ursprungligen postat av Lillegro
Det är väldigt svårt eller nästintill omöjligt. Finns vissa saker som är rätt eller fel, fördelar och nackdelar. Men sen så finns det hur många olika tekniker som helst, klimat, vad odlare föredrar, utrustning och utrymme spelar stor roll med.

Det tar tid att läsa om allting och hur andra gör för att det ska bli en bra odling, vad som används etc, svårt att göra en lista med rätt o fel.

Kolla sidan http://www.growweedeasy.com , den är väldigt bra och har väldigt mycket man behöver veta. Icmag är ett bra forum med.

Finns många sidor som har som du säger från frö till röka. Men följer du någon annans odlare exakta ”lista” det dom gjort, kommer du ändå få ett unikt resultat i slutändan.

Kan dock hålla med om att försöka göra en riktigt bra instruktionsbok, men tror de skulle bli en jävligt stor bok. Jag själv läser varje dag om odling, inte bara om cb heller. Lär mig nya saker jämt. Går från alla olika sidor på internet, till grupper och forum, folk från andra länder.
Att veta hur Cannabis plantan fungerar och hur den beter sig är väl den bästa infon man kan ge ut, sen bygga därifrån.

Tycker ändå många sidor säger i princip samma
basic saker, sen de mer avancerade frågorna är väldigt olika.

Joo, ni har väll rätt antar jag.. Antar att det får vara varje "herbmans" egna lilla hus-metoder av erfarenheter och kunskaper som består i praktiken..
__________________
Senast redigerad av Spud-boy 2018-01-23 kl. 09:35.
Citera
2018-01-24, 14:35
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0mt3n86
Ja det verkade vara underbevattning.
Jag hade lite svårt med bevattningen då det är ett droppsystem som ska fungera lite per automatik men att känna på krukan och gå lite mera efter det verkade hjälpa.

Nu börjar man se att godiset börjar forma sig på de små damerna.

Bra jobbat! Man lär sig väldigt fort att känna vikten på krukorna och när det är dags att vattna. Har du riktigta torr-perioder stimulerar du rötterna att söka efter vatten, och större rotsystem=större planta.

Jag kunde inte hålla mig längre heller.. det blev en Girl Scout Cookies, en Mango Haze och en Durban Poison i kokosfiber. Får se om det blir en större eller tre lite mindre.
Citera
2018-02-17, 14:25
  #42
Medlem
Nu har de fina damerna varit uppe ur jorden 2 månader och en dag och det vita stråna börjar bli bruna men hur vet jag mera exakt när det är dags för skörd?

Vid skörd ska jag då helt enkelt klippa av dom från krukorna, klippa bort alla kvistar och blad som inte är buds, hänga och torka ett tag sen klippa av buds och lägga i burkar för kurering.

Eller missar jag något där?
Citera
2018-02-17, 14:59
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0mt3n86
Nu har de fina damerna varit uppe ur jorden 2 månader och en dag och det vita stråna börjar bli bruna men hur vet jag mera exakt när det är dags för skörd?

Vid skörd ska jag då helt enkelt klippa av dom från krukorna, klippa bort alla kvistar och blad som inte är buds, hänga och torka ett tag sen klippa av buds och lägga i burkar för kurering.

Eller missar jag något där?

Köp en lupp för att se nyansen på trikomerna, att bara kolla på pistillerna är inte så pålitligt.
Googla "trichome color harvest"

Klipp och trimma till mindre nugs och fyll botten av en brun papperskasse, vik ihop och lägg den någonstans mörkt och torrt. Stoppa i glasburkar efter 5-6 dagar(och ta ett sample). Öppna och lufta burkarna nån timme om dagen om det behövs.
Citera
2018-03-23, 17:45
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillegro
Härligt. Du kan skola om dom (plantera om) när dom blivit lite större, jag brukar vänta 3-4v ungefär. Fyll upp mer jord nästa gång, ska nästan vara upp till kanten. Tycker du har lite lite.

Köp benmjöl, blodmjöl och perlite. Finns på bauhaus, och gör en jordblandning med de i. Mjölen ger extra kväve. Jag kör även med epsomsalt.

Lånar tråden lite.

Hur blandar du benmjöl,blodmjöl samt perlite i % ? tänkte själv köpa hasselfors p-jord samt orkide näring.

vilken jordblandning är bäst för auto seeds?
Citera
2018-03-23, 21:55
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramb000
Lånar tråden lite.

Hur blandar du benmjöl,blodmjöl samt perlite i % ? tänkte själv köpa hasselfors p-jord samt orkide näring.

vilken jordblandning är bäst för auto seeds?

Har bara kört autos änsålänge, fått fina resultat!
Jag mäter inte hur mycket jag använder, går på känsla.

Orkide näring behöver du inte. Kolla på bio bizz startpaket, finns lite överallt bara googla. Tex på ebboflod.

Så jag tar Hasselfors p-jord, häller det i en stor hink så det är lätt att blanda allt. Häller på blodmjöl och benmjöl, strö det så det så det nästan täcker ytan så att säga, lite mindre. Blanda runt det. Sedan tar jag perlite, ganska mycket, 30% ungefär. Använder även bat guano, nytta basalt, epsomsalt, strör över med känsla o blandar, har i en näve med leca kulor också. Ibland så kör jag värmekulit med, i blandningen och toppar krukorna med när man planterat om dom. Det kan hindra blandannat sorgmyggor att föröka sig och komma ner i jorden.

https://m.imgur.com/a/0b5yF
https://m.imgur.com/a/JtgRT

Har börjat använda bio bizz bloom, topmax och fish näring, helt organiskt och ska vara väldigt bra. Använder också cannas paket. Pk 13/14, vega, flores, bud boost, rhizotonic. Sen en bud booster från fearles gardener, ett rött pulver som ska öka skörd och storlek/smak/potens på budsen. Inget måste att använda de dock. Börja simpelt!

Det kanske låter komplicerat och tillomed dyrt, men alla grejer jag nyss nämde är billiga. Mjölerna, perlite, värmekulit och p jord hittar du billigt på bauhaus. Som näring tycker jag du ska använda dig av bat guano och epsomsalt, finns på www.sneckenstrom.se, Sedan något bra närings paket, antingen canna eller bio bizz. Det kan du börja med.

Guanon och epsomsaltet kan du även strö på jorden efter, jag brukar göra det med 1-2v mellanrum. Strö på jorden och vattna, funkar även att göra så med mjölerna.

Pma om du vill ha lite bättre förklarat eller andra tips o trix
__________________
Senast redigerad av Lillegro 2018-03-23 kl. 21:58.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback