2017-12-12, 17:35
Medlem
Min zippo tänder inte, har bytt veke och flint, även fyllt på den men ändå så tänder den inte. Jag får gnistor men det tar inte fyr i veken. Det händer att den tänder men det är kanske 1 av 25-30 gånger så det tar en jävla massa försök. Har inte haft en zippo så länge o är inte så satans insatt men någon som har några tips?
Citera
2017-12-12, 17:44
Medlem
Vad har du fyllt den med? Är det zippoveke? Har du för hårt packad filt?

En zippo funkar alltid, jag kör bara med zippo. Mina zippos blir svårtända när veken blir sotig vilket den blir snabbt när man som jag kör med kinesiska tändstål, billiga och ger bra gnista med förstör veken.
Citera
2017-12-12, 17:53
Medlem
flaskborstes avatar
Använd riktiga stift en del är för "smala" och för korta och av usel kvalitet. sedan en bra veke Zippos egna är bäst. Bränslet kan vara lite vad som helst..i Vietnam var det ofta diesel eller bensin som användes..(detta var just en poäng med bensintändarna) Jag har ex provat med akrylatbensin som fungerar toppen..

Skulle den fortfarande inte fungera så skicka iväg den till Zippo.. du har ju livstids garanti.. Jag skickade några av mina äldre som glappade i hjulet bland annat.. Fick tillbaka samtliga (3st) efter 5 veckor utbytt innerdel på en av dem och reparerade 2 st. Så garantin fungerar toppen även på gamla tändare.
Citera
2017-12-12, 18:06
Medlem
Jag använder både zippo veke och zippo bränsle. Vet inte vad det är för flint dock, ska iallafall testa att packa om filten nu så får vi se hur de går.
Citera
2017-12-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FLONKEZ
Jag använder både zippo veke och zippo bränsle. Vet inte vad det är för flint dock, ska iallafall testa att packa om filten nu så får vi se hur de går.
Flinten har inte så stor betydelse om det blir rejäl gnista, problemet med andra än zippos egna är som jag skrev främst att dom är mjukare och ger mer avfall mot veken varpå den blir sotig och därför tänder svårare efter ett tags användande.

Kolla videos på youtube om packning av filt, där ser du också hur mycket veke som är lagom att tittar upp osv. Finns massor med zippovideos.

Men ett tips; tänk inte ens tanken på att försöka med diesel i din zippo.
Citera
2017-12-12, 20:46
Medlem
WGASs avatar
Haft massor med Zippos. Nån enstaka gång har gnisthjulet suttit åt fel håll.
Citera
2017-12-12, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Haft massor med Zippos. Nån enstaka gång har gnisthjulet suttit åt fel håll.

Spelar la ingen roll sålänge gnistan kommer åt rätt håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in