• 1
  • 2
2017-12-18, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
DU har lagt upp DITT bankkort som betalningsmedel på DITT eBaykonto.

En transaktion har genomförts via DITT eBaykonto, som enligt dig någon har haft otillåten tillgång till.

Banken har kontroller, ja, men berätta gärna hur en enstaka transaktion över internet och eBay, där du säkerligen har gjort flera transaktioner tidigare, skall kunna upptäcktas som felaktig/obehörig?

Banken har ingenting med transaktionen att göra. Ditt eBaykonto har använts. Banken har ingenting med DITT eBaykonto att göra. Därför vänder du dig till eBay.

Jag har pratat med Paypal och de verkar ta hand om reklamationerna.

Jag har uppgett till Swedbank att transaktionen var inkorrekt så de har kännedom om det.

Swedbank vägrar att göra en undersökning av min reklamation inte för att, som du skriver, de inte har någonting med det att göra utan de vägrar att göra det vilket de har skyldighet till!
Citera
2017-12-18, 13:13
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det hände nåt liknande för mig för några veckor sen. Inget bedrägeri, men en dubbeldebitering registrerades vid ett kortköp och 25.000 försvann från mitt konto.
Banken kunde inte göra något så länge det är en reservation, sa de när jag ringde dem. Det tog över en och en halv vecka innan pengarna kom tillbaka, osäkra system verkar det som... Borde fått ränta under tiden de snodde mina pengar.

Lol, det enda som är osäkert i detta "system" är att ni användare väljer att spara era kortuppgifter online, och dessutom på siter som daligen råkar ut för attacker.

Alltså, spara INTE kortuppgifter på ebay. Era pengar vore säkrare i Palmyras bankvalv i nuläget.
Citera
2017-12-18, 18:10
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp23

Jag har uppgett till Swedbank att transaktionen var inkorrekt så de har kännedom om det.

Swedbank vägrar att göra en undersökning av min reklamation inte för att, som du skriver, de inte har någonting med det att göra utan de vägrar att göra det vilket de har skyldighet till!

Vad har banken för skyldighet menar du?
Citera
2017-12-19, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp23

Vad menar du? Transaktionen från Swedbank till PayPal är ju fullt legitim, det är ju du sjäkv som lagt upp kortet där? Swedbank kan ju inte undersöka transaktionen mellan PayPal och tredje part, det är ju PayPal som undersöker det och Swedbank har inget i den undersökningen att göra.
Citera
2017-12-21, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Lol, det enda som är osäkert i detta "system" är att ni användare väljer att spara era kortuppgifter online, och dessutom på siter som daligen råkar ut för attacker.

Alltså, spara INTE kortuppgifter på ebay. Era pengar vore säkrare i Palmyras bankvalv i nuläget.

I mitt fall var det inte hos Paypal, eBay eller online öht. Ett vanligt kortköp som gick snett, om felet låg hos Mastercard eller bankens system vet jag inte.

Nu var jag inte beroende av de pengarna som försvann, men tänk om man fått en massa kravavgifter mm pga av andra betalningar inte kunnat genomföras i tid då det saknats pengar på kontot.
Citera
2017-12-21, 10:37
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
I mitt fall var det inte hos Paypal, eBay eller online öht. Ett vanligt kortköp som gick snett, om felet låg hos Mastercard eller bankens system vet jag inte.

Dubbeldebiteringar sker lite titt som tätt när man handlar internationellt p.g.a lagg, slarv och fördröjningar mellan din handlare och dig. Dubbelbeloppet sker endast registrerat i systemet dock, men genererar aldrig några reella uttag.
(du skall bara veta hur det såg ut på vår ekonomiavdelning då våra anställda använde företagets kreditkort utomlands... det blev inte sällan 4-5 verifikationer per uttag..)

Citat:
Nu var jag inte beroende av de pengarna som försvann, men tänk om man fått en massa kravavgifter mm pga av andra betalningar inte kunnat genomföras i tid då det saknats pengar på kontot.

NÄR sådant sker så kan man enkelt undslippa följdproblem genom att faxa/maila/telnet'a (or whatever the fucking method it is that you Young people use to communicate verifyable proof of something nowadays) ett ocensurerat utdrag från ens bankkonto, varpå betalningsmottagarna omedelbart avskriver ärendet som ett resultat av det fel som din leverantör begick från början, och noterar därur att betalningen bör vara på deras konto inom 5 dagar från det att felet upptäckts.

Vill man göra en grej av det hela, så kan man säkert anlita en advokat som kan stämma "vem?" på ersättning för att den temporära förlusten genererat x antal kronor i portokostnader samt x antal arbetstimmar värderade till "vad har du i timlön?" men... Överstiger ersättningen man kan få, den ersättning advokaten vill ha för jobbet att göra allt detta?
Senast redigerad av Trolltestet 2017-12-21 kl. 10:44.
Citera
2017-12-21, 10:42
Medlem
Citat:

Inte bankens fel om du är fattig och inte har tilltäckt på konto för extra utgifter och händelser, bara korkad använda ett debit kort för då är det dina pengar som försvinner.

Man använder kreditkort då är det bankens pengar och är bara bestrida fakturan efteråt om är något fel.

Och vid debit kort kan du inte bestrida något hos bank förens summan faktiskt helt dragits och i första hand behöver du vända till dig stället som tagit betalt om du själv gjort köpet.

Enda är om du blivit av med kort eller någon använd ditt kort men då måste du även spärra kortet.
Citera
2017-12-21, 10:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Inte bankens fel om du är fattig och inte har tilltäckt på konto för extra utgifter och händelser, bara korkad använda ett debit kort för då är det dina pengar som försvinner.

Man använder kreditkort då är det bankens pengar och är bara bestrida fakturan efteråt om är något fel.

Och vid debit kort kan du inte bestrida något hos bank förens summan faktiskt helt dragits och i första hand behöver du vända till dig stället som tagit betalt om du själv gjort köpet.

Enda är om du blivit av med kort eller någon använd ditt kort men då måste du även spärra kortet.

Exakt så! Alltid använda kreditkort för nätaffärer, aldrig använda bankkort! Ja, faktiskt även när man köper flygbiljetter: Har skyddats tre gånger (!) när välrenommerade flygbolag har konkat. (Swissair var ett av bolagen). Bankkort använder jag personligen enbart vid fysiska affärer typ på ICA och liknande, annars kreditkort! Just på grund av att ens banktillgodohavanden är skyddade då, man kan kalla kontokorten för en slags "brandvägg" i monetära sammanhang.
Konsumentkreditlagen är vår vän!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in