Citat:
Ursprungligen postat av
godzillla
I mitt fall var det inte hos Paypal, eBay eller online öht. Ett vanligt kortköp som gick snett, om felet låg hos Mastercard eller bankens system vet jag inte.
Dubbeldebiteringar sker lite titt som tätt när man handlar internationellt p.g.a lagg, slarv och fördröjningar mellan din handlare och dig. Dubbelbeloppet sker endast registrerat i systemet dock, men genererar aldrig några reella uttag.
(du skall bara veta hur det såg ut på vår ekonomiavdelning då våra anställda använde företagets kreditkort utomlands... det blev inte sällan 4-5 verifikationer per uttag..)
Citat:
Ursprungligen postat av
godzillla
Nu var jag inte beroende av de pengarna som försvann, men tänk om man fått en massa kravavgifter mm pga av andra betalningar inte kunnat genomföras i tid då det saknats pengar på kontot.
NÄR sådant sker så kan man enkelt undslippa följdproblem genom att faxa/maila/telnet'a (or whatever the fucking method it is that you Young people use to communicate verifyable proof of something nowadays) ett ocensurerat utdrag från ens bankkonto, varpå betalningsmottagarna omedelbart avskriver ärendet som ett resultat av det fel som din leverantör begick från början, och noterar därur att betalningen bör vara på deras konto inom 5 dagar från det att felet upptäckts.
Vill man göra en grej av det hela, så kan man säkert anlita en advokat som kan stämma "vem?" på ersättning för att den temporära förlusten genererat x antal kronor i portokostnader samt x antal arbetstimmar värderade till "vad har du i timlön?" men... Överstiger ersättningen man kan få, den ersättning advokaten vill ha för jobbet att göra allt detta?