Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-11, 00:52
  #1
Medlem
Jag ska nu i vinter bege mig på mitt första äventyr norrut i landet och skall under en vecka åka skidor i en svensk fjällort. Det jag undrar över är val utav kläder när jag åker.

Är det helt uteslutet att åka i min vanliga vinterjacka? Behöver jag köpa någon soft/hardshell eller vad fan det heter? Duger vanliga thermobyxor eller ska det vara några jävla laserbyxor med megastretch för flera tusen? Vad för prylae kan tänkas behövas som en novis som jag inte räknat med?

För att sammanfatta så behöver jag tips på vad för kläder jag kan åka skidor i utan att rubba hela min studentekonomi. Uppskattar alla tips och hoppas att jag kommer att överleva i backen! Mvh
Citera
2017-12-11, 01:01
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FullFart230Volt
Jag ska nu i vinter bege mig på mitt första äventyr norrut i landet och skall under en vecka åka skidor i en svensk fjällort. Det jag undrar över är val utav kläder när jag åker.

Är det helt uteslutet att åka i min vanliga vinterjacka? Behöver jag köpa någon soft/hardshell eller vad fan det heter? Duger vanliga thermobyxor eller ska det vara några jävla laserbyxor med megastretch för flera tusen? Vad för prylae kan tänkas behövas som en novis som jag inte räknat med?

För att sammanfatta så behöver jag tips på vad för kläder jag kan åka skidor i utan att rubba hela min studentekonomi. Uppskattar alla tips och hoppas att jag kommer att överleva i backen! Mvh

Tips från coachen här. Åk i vad som helst, gamla, enkla termobyxor och en jacka som har lite fuktskydd och gärna med hög hals så det skyddar mot vinden.
Extra plus och billigt om du har egna gamla kläder från 80/90-tal eller du har föräldrars gamla kläder du kan använda. Lär dig bara en strof. Jag kör Old School....jag lovar dig, den kommer du långt med i den alpina världen.
Citera
2017-12-11, 01:03
  #3
Medlem
Spelar ingen roll...har du aldrig åkt skidor kommer du skita på dig när du ser backen....köp skal annars....både jacka och byxor och kör underställ under. backen ser inte så snäll ut man kan tro. Kommer du förbi det funkar en bra skaldress.
Och viktt, kär aldrig första elller sista åket om du är nu....oavsett hur duktig du tror du är.
__________________
Senast redigerad av b-bist 2017-12-11 kl. 01:14.
Citera
2017-12-11, 01:08
  #4
Medlem
JahLoves avatar
Som vi rekommenderar och sjælva gør hær i Norge, ær att ha lager på lager. Så du kan ta av ett lager om de blir før varmt feks.
Underställ ær att starkt rekommendera. Termobrallor funkar utan problem, jacka spelar heller ingen roll, men snølås ær att rekommendera får att førhindra att du får snø innanför som blir bløt och sen håller dig nedkyld.
Men ett par T-shirts, en tjockare tröja o jacka på det eller underställ, t-shirt, hoodie o jacka.

Personligen kør jag t-shirt o hoodie beroende på vædret. Blåser det mycket har jag gærna en vindtät jacka


Saker som ær bra o ha beror lite på din åkning. Men skredutrustning såsom spade, kanske en spårsændare eller liknande. Ær inget måste om du inte tænkt åka offpist.
Tålamod och ta ALDRIG "sista åket" (Newtons law) då skadar du dig

Snøbrillor och ansiktsmask ær skønt o ha før att slippa få snø i nyllet o næsan trillar av ;p

God tur!
Citera
2017-12-11, 03:47
  #5
Medlem
sfrges avatar
Skippa bomull. Du skall ha ull eller syntetkläder under jackan och byxan.
Så glöm den där vanliga T-shirten du brukar ha hemma.
Bomullskläder blir kalla och obehagliga när dom blir blöta.
Citera
2017-12-11, 04:05
  #6
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullFart230Volt
Jag ska nu i vinter bege mig på mitt första äventyr norrut i landet och skall under en vecka åka skidor i en svensk fjällort. Det jag undrar över är val utav kläder när jag åker.

Är det helt uteslutet att åka i min vanliga vinterjacka? Behöver jag köpa någon soft/hardshell eller vad fan det heter? Duger vanliga thermobyxor eller ska det vara några jävla laserbyxor med megastretch för flera tusen? Vad för prylae kan tänkas behövas som en novis som jag inte räknat med?

För att sammanfatta så behöver jag tips på vad för kläder jag kan åka skidor i utan att rubba hela min studentekonomi. Uppskattar alla tips och hoppas att jag kommer att överleva i backen! Mvh

Slalom!
Fattig!
Kan inte åka ett djävla dugg?

Kila in på Myrorna eller motsvarande och köp en "Vita Dräkten" ifrån Försvaret eller något annat gammalt retro "skal" billigt som fan.
Underkläder fixar du med ett gammalt HH-underställ och lite annat typ Polo.

Se bara konsekvent ut och hyfsat varm så funkar din "outfit" alldeles perfekt.
Har du en "look" som hänger ihop även om den bara kostat 300 spänn så är du helt "rätt".

Ha så djävla kul och du, "glöm inte tyngden på dalskidan".
Citera
2017-12-11, 04:53
  #7
Medlem
Tillägg

Citat:
Ursprungligen postat av FullFart230Volt
Jag ska nu i vinter bege mig på mitt första äventyr norrut i landet och skall under en vecka åka skidor i en svensk fjällort. Det jag undrar över är val utav kläder när jag åker.

Är det helt uteslutet att åka i min vanliga vinterjacka? Behöver jag köpa någon soft/hardshell eller vad fan det heter? Duger vanliga thermobyxor eller ska det vara några jävla laserbyxor med megastretch för flera tusen? Vad för prylae kan tänkas behövas som en novis som jag inte räknat med?

För att sammanfatta så behöver jag tips på vad för kläder jag kan åka skidor i utan att rubba hela min studentekonomi. Uppskattar alla tips och hoppas att jag kommer att överleva i backen! Mvh

Din vanliga vinterjacka kan funka hur bra som helst om den är av vettigt material. Själv använder jag min vanliga jacka, dock oljeduk eller vad fan det nu heter. Vanliga thermobyxor funkar hur bra som helst.

Det du behöver utöver det är:
- Underställ (livsnödvändigt!)
- Bra vantar, gärna gortex eller liknande vattenavvisande material. Blöta händer är förjävligt när man åker.
- Hjälm, gärna rånarluva under så halsen håller sig varm.
- Halsduk är bra att ha.
- Skidglasögon, att åka utan GÅR men det är inte kul. Köp något billigt par.
Är du riktigt jävla pank kan du köpa skyddsglasögon från Biltema för någon 50-lapp. Funkar förvånandsvärt bra (körde det ett år).
- Ordentliga skidstrumpor (finns på Stadium etc för någon 50-lapp).

Såhär klär du dig (nedifrån upp)
- Skidstrumpor.
- Underställsbyxor.
- Mjukbyxor över om det är typ -20 (smaksak, men rekommenderar om du är ny)
- Täckbyxor.
- Underställströja.
- T-shirt.
- Fleece eller hoodie.
- Jacka.
- Rånarluva.
- Hjälm.
- Vantar.

Ta hellre för mycket kläder första dagen, alltid lättare att ta av saker än att hitta varma kläder. Sen kommer du svettas ihjäl medan du lär dig åka, det är tungt, så oroa dig inte så mycket över att frysa.
Se alltid till att ha en kexchoklad och lite smågodis i fickan också, gör allt så otroligt mycket lättare!

Tillägg: Och oroa dig fan inte över att se cool ut och andra dumheter. Få saker som är så töntigt som någon "svincool" som ramlar runt i barnbacken.
Citera
2017-12-11, 08:38
  #8
Medlem
Tack så jättemycket för alla svar! Har varit lite stressad när det börjat närma sig, men nu känns det svinbra. Hoppas att ni kan känna er lite glada över att ha botat min skidångest!
Citera
2017-12-11, 09:30
  #9
Medlem
Du behöver
http://www.nicopiasport.se/se/art/ov...-svartguld.php
Citera
2017-12-11, 09:42
  #10
Medlem
dwgs avatar
Det viktigaste är.

Underställ
Skidstrumpor
Vantar gortext
Och vatten och vindtäta byxor

Då du ny så lär du ligga på marken några gånger, du blir fort blöt och det är inte skoj.

Hjälm, skidglasögon, igen rånaluva under då hjälmen är varm.
Men kan ta en tunnare halsduk som du kan ha runt hakan.
Tjock så blir det bara jobbigt att dra upp jackan.


Finns att köpa billigt på Stadium Outlet tex.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback