2019-03-29, 11:11
Medlem
Om man inte önskar att den här tråden skall hålla på för eviga tider så får man hoppas på att hon döms till vård. Utan vård kommer inget att förändras, någonsin.

Problemet är att hon ansetts för frisk för tvångsvård och hon anser sig själv inte vara sjuk - så hon tar ingen frivillig vård.

Gärna en tid fängelse för min del, men inte utan vård.
2019-03-29, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, åklagarens slutplädering vore väldigt intressant att höra/läsa. Även fast han lät lite som en mysfarbror, typ Hasse Alfredsson, så har jag en känsla av att han har bett och skärpa i sina slutpläderingar.

Om hon inte får fängelse vill jag verkligen läsa hur de motiverar det och hur de tror att någon slags samtalsterapi, till en med som vägrar erkänna sina fel och brister, kan vara rätt väg. T har ju haft stöd och hjälp hela smitt liv och har ändå hamnat i den här skiten. Så hon är ju uppenbarligen inte lätt att få på andra tankar.

Glöm inte att Tessan samtyckt till samtalsterapi. Indirekt så erkänner man brottet om man gärna går i terapi för att man är brottsling. Givetvis är Terese inte så lätt behandlingsbar, hon samtyckte bara för att slippa fängelsestraff...
2019-03-29, 12:23
Medlem
Citat:
Ja, åklagarens slutplädering vore väldigt intressant att höra/läsa. Även fast han lät lite som en mysfarbror, typ Hasse Alfredsson, så har jag en känsla av att han har bett och skärpa i sina slutpläderingar.

Om hon inte får fängelse vill jag verkligen läsa hur de motiverar det och hur de tror att någon slags samtalsterapi, till en med som vägrar erkänna sina fel och brister, kan vara rätt väg. T har ju haft stöd och hjälp hela smitt liv och har ändå hamnat i den här skiten. Så hon är ju uppenbarligen inte lätt att få på andra tankar.

Samtalsterapi och psykoterapi har mycket begränsad effekt på svagbegåvade; de saknar den insikt som krävs för att tillgodogöra sig behandlingen.
2019-03-29, 17:41
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Problemet är att vännerna inte varit så intresserade av diskussioner om Terese. Inläggen har istället gått ut på följande:

- Terese är oskyldig och världens finaste mamma/människa/vän.
- Alla andra inblandade är idioter/horor/skyldiga. De ska hängas ut och hotas.
- Lögn, lögn och förbannad lögn.

Har jag glömt något?

Ja, det är alla andra det handlar om tydligen.. Alla ”sanväner” som dyker upp från ingenstans och ska beskriva situationen. Men ingen av ”dem” syntes i rättegången för att försvara T..!!

Trådens fokus är dock T
2019-03-29, 19:18
Medlem
Citat:
Intressant att få in någon i tråden som sett det hela utvecklas. Och du verkar ju ha samma bild av henne som vi alla andra. Fick du något intryck då av att hon var kapabel att dödshota i andras namn och tända eld på hus? Eller kom det som en överraskning även för dig?

Hon ökar ju bara takten hela tiden. En normal människa skulle backa och söka hjälp efter första åtalet, efter första rättegången. Men hon har bara ökat takten och hotat fler personer inklusive en polis. Så i nuläget är det minst en rättegång per år som gäller. Och det är ju slöseri med skattemedel med tanke på att hon ska leva 50 år till.

Nej, fängelse verkar tyvärr vara enda sättet att få stopp på henne - om än tillfälligt. Risken finns alltid att hon efteråt utökar antalet människor att hota - fångvaktare, fängelsekunder, kriminalvården etc. Så inte helt otroligt att det blir många fängelsevistelser i framtiden, för hon har ju tyvärr väldigt begränsad impulskontroll. Jag vet inte vad som skulle få henne att sluta hota. Tror inte ens en rejäl misshandel från någon hon hotar skulle stoppa henne. Hon skulle bara vilja hämnas, ge igen.

Jag vet faktiskt inte, svår fråga. Följde de bara för de var så surrealistiskt.. Jag känner henne inte heller ska tilläggas, ingen annan heller, råkade bara av en händelse som sagt komma in på hennes fb just då detta började.
Först tänkte jag ”shit stackars människa, och barnet som blev utsatt” Men man insåg ju rätt fort att allt bara var hittepå. Och då tänker jag att om en människa är villig att hitta på att de skett övergrepp då är man villig att göra/ljuga om de mesta..
men de är klart, stor skillnad på att ljuga och att tända på ett hus och nästan döda folk.. Men hon verkar ju inte ha kapacitet att förstå konsekvenser..
men som sagt olidligt spännande att invänta domen!
2019-03-29, 19:26
Bannlyst
Har fundera lite angående T, men visst finns det många tecken som stämmer in på att T skulle kunna vara lite av en Psykopat?🤔

*Hal och ytlig charm.

*Grandios självbild.
(Felfri, bäst och snyggast!)

*Stort behov av stimulans.

*Patologisk lögnare.

* Listig och manipulativ
(Listig vet jag inte om hon är riktigt, men får för mig att hon kan vara sjukt manipulativ mot dom som kanske står henne nära. Hon verkar ju ha sina "sannvänner", dom ställer upp och skriver här och gör sig mer än gärna avstängd för Terese skull flera gånger om.. )🙈🙄

*Känner inga samvetskval eller skuld.
(Nope inte alls, huur kan någon så underbar person som Terese bli oskyldig dömd, och oskyldigt anklagad för bränder, hot med mera.. Märkligt..)🙄

*Uttrycker känslor på ett ytligt sätt.

* Kylig och empatilös.

* Parasitisk livsstil.

*Har svårt att kontrollera sitt beteende.
(Oja,det har ju visat sig rätt uppenbart. När hennes liv rasar på något sätt och inte går som hon vill så blir det hot eller bränder.)

*Sexuell promiskuitet.

*Visar beteendeproblem tidigt i livet.
(Vad vi läst här på flashback så började det redan då hon gick skola.)

*Saknar långsiktiga realistiska mål.

*Impulsiv.

*Oansvarig.

*Accepterar inte ansvar för sina handlingar.
(Onej, hon är ju oskyldig, trots hon är dömd!)😮

*Många kortvariga förhållanden.
(Många vet jag ej, men tänker bla. flackandet hon haft mellan J.A & J.K)

*Historik av ungdomsbrottslighet.

*Återdragning av villkorlig frigivelse - begår nya kriminella handlingar under permission.

*Kriminell mångsidighet - riktar inte in sig på en typ av brottslighet utan kan ägna sig åt flera.
(Ja, hotelser och bränder vad vi vet.)🙄
2019-03-29, 19:29
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuz30
Har fundera lite angående T, men visst finns det många tecken som stämmer in på att T skulle kunna vara lite av en Psykopat?🤔

*Hal och ytlig charm.

*Grandios självbild.

*Patologisk lögnare.

* Listig och manipulativ
(Listig vet jag inte om hon är riktigt, men får för mig att hon kan vara sjukt manipulativ mot dom som kanske står henne nära. Hon verkar ju ha sina "sannvänner", dom ställer upp och skriver här och gör sig mer än gärna avstängd för Terese skull flera gånger om.. )🙈🙄

(Nope inte alls, huur kan någon så underbar person som Terese bli oskyldig dömd, och oskyldigt anklagad för bränder, hot med mera.. Märkligt..)🙄

* Kylig och empatilös.

* Parasitisk livsstil.

(Oja,det har ju visat sig rätt uppenbart. När hennes liv rasar på något sätt och inte går som hon vill så blir det hot eller bränder.)

*Sexuell promiskuitet.

*Impulsiv.

*Oansvarig.

*Återdragning av villkorlig frigivelse - begår nya kriminella handlingar under permission.

*Kriminell mångsidighet - riktar inte in sig på en typ av brottslighet utan kan ägna sig åt flera.

Kvinnliga psykopater skiljer sig nog från manliga, men är för dåligt insatt i ämnet. Värt att studera skillnaden?

https://www.mabra.com/psykologen-sa-kanner-du-igen-en-kvinnlig-psykopat/

Citat:
En kvinnlig psykopat kan vilja hämnas och till exempel prata illa om någon på sociala medier eller baktala en person med en annan person vilket skapar en konflikt. Psykopaten visar sällan att hon är arg och går bakom ryggen istället. Hon kan istället vara verbalt aggressiv, känslomässigt labil och svartsjuk och ha självskadebeteende i syfte att vinna på det.
Senast redigerad av Hummm.. 2019-03-29 kl. 19:33.
2019-03-29, 20:51
Medlem
LillaTEs avatar
Citat:

*Hal och ytlig charm.

*Grandios självbild.

*Patologisk lögnare.

* Listig och manipulativ

* Kylig och empatilös.

* Parasitisk livsstil.

*Sexuell promiskuitet.

*Impulsiv.

*Oansvarig.

Du kan ju lägga snatteri till listan med. Det är hon dömd för sedan lång tid tillbaka.
Håller för övrigt helt med om att hon rör sig inom diagnoskriterier för psykopati
2019-03-29, 21:05
Medlem
LillaTEs avatar
Efter att ha följt denna tråd, lyssnat igenom alla ljudfiler, läst officiella dokument och även saker som Terese skrivit, så funderar jag på varför så mycket fokus riktar sig mot flickornas familjehem. Äldsta sonen V nämns också visserligen, men det finns ju en son till, en som togs som bebis. Lyssnar och läser jag för dåligt, så att jag har missat, eller är det så att yngsta sonen inte är lika aktuell att bråka om? Eller är det så att även det familjehemmet tagit emot många hot men mer ignorerar det och tar det som trams som inte är värt att anmäla?
Jag tycker att hoten som Terese riktar åt alla håll är fel och ska straffas, men har hon fått FÖR mycket uppmärksamhet och att det är det som triggar igång det värre? Lite som nättroll som lever och när sig på att människor går igång på det hen gör?

Terese är extremt uppmärksamhetsökande. Jag misstänker att hon njuter av terapi med. Hennes stund i rampljuset då allt fokus ligger på henne och hon kanske dessutom får beröm för sina framsteg och kloka (manipulativa) ord som sägs bara för att hon vet exakt vad de vill att hon ska säga.
2019-03-30, 09:58
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:

*Hal och ytlig charm.

*Grandios självbild.

*Patologisk lögnare.

* Listig och manipulativ

* Kylig och empatilös.

* Parasitisk livsstil.

*Sexuell promiskuitet.

*Impulsiv.

*Oansvarig.

Ja många av de där "vanliga" tecken på psykopat finns där. Men man måste komma ihåg att hon har ett begåvningshandikapp. Detta gör att många av de där tecknena faller. Däremot så skulle jag nog säga att om hon inte får fängelse nu så kommer den här tråden att fortsätta ganska lång tid.

Och jag skulle inte bli förvånad om det slutar med någons död. Det började med enstaka hot och sedan ökade det till mordbrand och mer hot. Snart tror jag att det kommer att bli mer bränder och någon kommer skadas. Man måste stoppa henne nu. Trots begåvningshandikappet.

Men visst är hon hal och ytlig, och manipulativ. Men samtidigt vilka är det hon manipulerar. Det är ju inte heller de skarpaste knivarna i lådan.
2019-03-30, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillaTE
Efter att ha följt denna tråd, lyssnat igenom alla ljudfiler, läst officiella dokument och även saker som Terese skrivit, så funderar jag på varför så mycket fokus riktar sig mot flickornas familjehem. Äldsta sonen V nämns också visserligen, men det finns ju en son till, en som togs som bebis. Lyssnar och läser jag för dåligt, så att jag har missat, eller är det så att yngsta sonen inte är lika aktuell att bråka om? Eller är det så att även det familjehemmet tagit emot många hot men mer ignorerar det och tar det som trams som inte är värt att anmäla?
Jag tycker att hoten som Terese riktar åt alla håll är fel och ska straffas, men har hon fått FÖR mycket uppmärksamhet och att det är det som triggar igång det värre? Lite som nättroll som lever och när sig på att människor går igång på det hen gör?

Terese är extremt uppmärksamhetsökande. Jag misstänker att hon njuter av terapi med. Hennes stund i rampljuset då allt fokus ligger på henne och hon kanske dessutom får beröm för sina framsteg och kloka (manipulativa) ord som sägs bara för att hon vet exakt vad de vill att hon ska säga.

Jag tror helt enkelt att flickorna är favoritbarn hos T. Sånt förekommer. De passar nog bäst in i bilden av att barn är dockor som man matar och klär på i gulliga kläder.
2019-03-30, 11:04
Medlem
banancools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Om man inte önskar att den här tråden skall hålla på för eviga tider så får man hoppas på att hon döms till vård. Utan vård kommer inget att förändras, någonsin.

Problemet är att hon ansetts för frisk för tvångsvård och hon anser sig själv inte vara sjuk - så hon tar ingen frivillig vård.

Gärna en tid fängelse för min del, men inte utan vård.
Vård är rätt poänglöst när det gäller intellektuella funktionsnedsättningar. Det är inte något ”vanligt” psykiatriskt vi snackar om som går att behandla utan något medfött. Tror hon är körd på den fronten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in