2017-12-10, 22:36
Medlem
Jag har åkt runt till varenda Apoteket AB i hela Stockholms län och uppmärksammat att det finns minst en slöjburen person i varje butik. Det här fenomenet är inte speciellt nytt, men ändå värt att diskutera varför statliga verksamheter gör sig sådant besvär att fylla sin kvot med slöjbärare.

Det är också i mitt tycke någon form av diskriminering om någon som är bättre lämpad inte fick jobbet på grund av att kvoten slöjbärare skulle uppfyllas. Ser det ut så här i alla statliag verksamheter? Kan det vara så att dessa tjänster har blivit inkvoterade?
Senast redigerad av obyn 2017-12-10 kl. 23:05.
Citera
2017-12-10, 22:37
Medlem
Itons avatar
Var de kompetenta? Kunde de ge dig råd ang medicinerna på en förståelig svenska? Känns som om det torde vara det viktigaste.

Sen tvivlar jag på att det finns ngn hemlig slöjbärarkvot.
Citera
2017-12-10, 22:39
Medlem
Trivselgruppens avatar
Med tanke på hur mycket folk här inne ojar sig över att Sverige fullständigt svämmar över av muslimer borde det kanske inte vara så förvånande att en del av dessa dyker upp där du kan se dem, till exempel bakom kassan på apoteket.

Hade du föredragit om de hade suttit hemma i ghettot och lyft socialbidrag i stället?
Citera
Medlem
BigFatCones avatar
Jag har inte sett någon slöjburen på mitt närmaste Apotek och jag är ändå där nån gång i veckan eller så.
Citera
Medlem
Statlig verksamhet? Har det undgått dej att de flesta apotek i nådens år 2017 är privatiserade?
Citera
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Har själv märkt detta. Ofta kan dem inte särskilt mycket Svenska och är riktigt slöa och långsamma av sig. Vidrigt.
Citera
Medlem
Nja det handlar snarare om att apotekare är ett väldigt populärt yrke för kvinnor i vissa muslimska grupper.
Det ses som ett feminint högstatusyrke och det är hyfsat lätt att klara av utbildningen.
Citera
2017-12-10, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Var de kompetenta? Kunde de ge dig råd ang medicinerna på en förståelig svenska? Känns som om det torde vara det viktigaste.

Jag behövde inte plocka ut något på recept. Det satt någon i kassan när jag köpte något receptfritt och den personen kunde bra svenska. Jag har inget klagomål på personerna i sig, bara ett konstigt fenomen att det bara måste finnas en person med slöja i varje butik.
Citera
2017-12-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Statlig verksamhet? Har det undgått dej att de flesta apotek i nådens år 2017 är privatiserade?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Apoteket

Citat:
Apoteket AB är Sveriges största apotekskedja och ett statsägt företag med uppgift att bedriva detaljhandel med läkemedel i Sverige.
Citera
2017-12-10, 22:46
Medlem
BigFatCones avatar
Alltså.. Förstår ni hur många apotek det finns i Stockholms län egentligen? Jag tror att jag kom till 25 innan jag tröttnade på att räkna. Och det var bara från Märsta till typ Sundbyberg. 11 bara på Södermalm. Jag ställer mig kraftigt skeptisk att TS har besökt alla apotek i länet.
Citera
2017-12-10, 22:47
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
https://sv.wikipedia.org/wiki/Apoteket
Ja, det är Apoteket AB det, men sen så finns det ju andra "drug stores" som inte drivs Apoteket AB.
Citera
2017-12-10, 22:48
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton

Slöjbärarkvot var ett trevligt ord. Tror inte den existerar dock, men att man går på "mångfald".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in