Citat:
Ursprungligen postat av
raazai
Hejsan, jag går i tankarna att köpa en bil och undrar vilken som ni skulle ha köpt? Jag är på jakt efter en bensinsnål bil med automat växellåda och har fem dörrar. Jag tänker använda den som pendlarbil plus ibland när jag åker och handlar. Dvs kortare sträckor.
Det står mellan två stycken olika bilar. Notera gärna att bägge bilarna är besiktigade och servade. I bägge köpen så ingår S&V-däck, komplett servicebok osv.
Det första alternativet är VW Golf TDI Highline 98. 17 200 mil, nybesiktigad. 20 000SEK. (2 ägare)
Det andra alternativet är en Seat toledo 1,8 -00. 14 500 mil. 15 000SEK. (9 ägare)
Vilken bil hade ni valt och varför? Vad ska man tänka på när man köper en bil?
Det enda du ska tänka på är SKICKET. Skillnaden mellan en bil i bra skick och en bil i dåligt skick är BETYDLIGT viktigare än alla andra skillnader mellan de två bilmodellerna. Strunta nästan helt i bilmärke, drivmedel etc och satsa istället dina resurser på att jaga en bil i bra SKICK. Dvs få ägare, få mil, fullstämplad servicebok, fri från konstigheter och som säljs av en rik gammal kyrktant.
Vilken av dessa två bilar som är bäst är svårt att veta enbart utifrån de uppgifter du har nu utan det får du ju kolla när du ser bilen, går igenom all dokumentation etc. Men om du ändå vill ha svar så skulle jag säga att den kortare milen tar ut att den andra endast haft två ägare. Dock är VW Golf imho en roligare bil och roliga bilar körs hårdare vilket gör dem till sämre köp för den som bara vill ha en praktisk bil.