Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-10, 11:33
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raazai
Det visade sig att Golfen var DIESEL och inte bensin.. Är det så mycket bättre med diesel?

Jag citerade dig ordagrant kanske lite elakt sorry! Men du skrev bensinsnål och inte bränslesnål som du nog menade.
Tror inte det har så stor betydelse mellan diesel och bensin så köp den som känns bäst.
Citera
2017-12-10, 11:55
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raazai
Golfen har endast två ägare och är körd av en äldre dam de senaste åren. Den är i väldigt bra skick, men det som skrämmer mig är årsskatten på 5100 i jämförelse med SEAT som har 2100kr.

Dom 3000 kr som skiljer i skatt kan du i princip strunta i om Golfen är i bättre skick än Toledon. Den skillnaden är liten om du köper en bil som går sönder snabbt. Men som andra sagt -en så gammal bil är en chansning.
Citera
2017-12-10, 12:02
  #15
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raazai
Utveckla gärna. Bilarna har endast gått 14-17 000 mil, det är väl inte så farligt?

Kom med ett bättre tips då!
Utan att ha studerat någon ny statistik så tror jag medellivslängden är 17 år, VW ett par år mer, Seat betydligt kortare. Av dom två är Golfen säkert den bästa, men den vill du inte ha p.g.a. skatten. Något förslag från min sida, med mina krav, ryms inte inom din budget. Man får helt enkelt inte en pålitlig, komfortabel, säker och bränslesnål pendlarbil för 20000 kr. Om man inte har en jävla tur, men då är det bättre att köpa en lott.
Citera
2017-12-10, 12:06
  #16
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raazai
Det visade sig att Golfen var DIESEL och inte bensin.. Är det så mycket bättre med diesel?
En dieselmotor arbetar med lägre varv vilket gör den hållbarare.
Nu spelar inte detta någon roll i ditt fall. Med en budget på 20 000kr så kan inte tanken vara att du ska äga den i många år?
Antal ägare spelar inte heller någon roll när bilarna kommit upp i den åldern.
Faktum är att du har två lågmilare att välja på o med två olika drivmedel.
Då är frågan hur dina mil kommer se ut?
Dieseln drar mindre än en jämförbar bensinmotor o det du betalar i skatt kan du tillgodoräkna dig i drivmedelskostnader.
Förr räknade man med att en diesel lönade sig vid 3000 mil/år o den tumregeln bör finnas kvar på dessa två.
Då hänger jag kvar vid milen.
Om du nu kör så pass långt att en diesel är lönsam så lär du upptäcka hur tråkigt det är att köra bil.
Är det så att du ska sluka mil så rekomenderar jag dig att öka budgeten o köpa en mkt modernare bil.
Nu förutsätter jag att du just fått jobbet o antagligen har en provanställning. Då är valet av en billig bil ett bra val där själva bilen blir en parentes i ditt bilägande. Då kan du byta upp dig när du fått fast jobb o en bättre ekonomi.
O med detta så tänker jag komma in på vilken bil du bör köpa.
För 20 papper får du en hyffsad Volvo V40. Är inte pendlingen i stadstrafik kan du skippa automaten med då du ändå inte behöver växla spec mkt på landsvägskörning.
Ja, du kommer förlora lite pengar på drivmedel med en Volvo. Men din kropp kommer tacka dig om ett halvår.
Citera
2017-12-10, 12:34
  #17
Medlem
Jag skulle i den budgeten hellre snegla mot Toyotas modell corolla runt årsmodell 98-99. Sjukt pålitlig bil samt billig att laga pm något går sönder. Finns en anledning att just den modellen är populär att skeppa till Afrika.
Citera
2017-12-12, 21:00
  #18
Medlem
utan.att.stannas avatar
Har haft seaten. Fyfan vilket skrot. Prata inte ens om komforten. Hade inte betalat mer än max 5000 kr.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback